Ljubljana − Ekipa Tok Toka se je s svojim lesenim zvočnikom Trobla uspešno predstavila na platformi množičnega financiranja in samo v dveh dneh dosegla postavljeni cilj. Težave pa so se začele po tem, ko je bilo treba izdelati Troble za vseh 743 podpornikov. Kot je dejal Matej Rodela, niso pričakovali takega odziva in niso bili pripravljeni na tako veliko proizvodnjo. »Imeli smo romantično predstavo, da bomo vse izdelovali v delavnici ročno, kot doslej. A smo kmalu ugotovili, da če hočemo troblo prodajati tudi v tujini, bomo morali povečati zmogljivosti na vsaj tisoč kosov na mesec. Trenutno jih lahko izdelamo 400,« je na dogodku Zavoda Mladi podjetnik, na katerem mladi podjetniki delijo svoje zgodbe in izkušnje, povedal Rodela.
»Kickstarter je dober marketinški kanal, ki ti odpre ves svet,« je dejal Rodela in dodal, da so dobili povpraševanje več kot 60 distributerjev za troblo in za 7000 dolarjev prednaročil. Zdaj jih poleg dostave podpornikom s Kickstarterja in redizajna za množično proizvodnjo čakajo še pogajanja z distributerji.
Premislite in preverite
Izkušnjo s Kickstarterjem je Rodela označil za dobro, saj jih je porinila na rob cone udobja, kar pomeni, da so se morali ukvarjati s stvarmi, za katere niso vedeli, da obstajajo. Ugotovili so, da ni pomembno le, kako je izdelek videti, ampak tudi, kako bo tekla proizvodnja. Zato Rodela svetuje vsem, ki imajo idejo za neki produkt, da dobro premislijo in preverijo, kakšne tehnologije obstajajo za njegovo izdelavo in kako bo tekla proizvodnja v primeru večjih količin. Prav tako je treba preučiti ceno izdelka, kaj vse je treba vanjo vključiti.
Izobražujte se
Temu je pritrdil tudi mladi podjetnik leta Alen Marić, ki ima skupaj s partnerico Anjo podjetje Eko saja, ki prodaja lesene modne dodatke pod blagovno znamko Woodway. »Poskušajte dobiti čim več informacij o ceni, o rabatih in podobno, da vas ne bodo ujeli nepripravljene,« pravi in dodaja: »Pojdite na čim več izobraževanj.« Vse, ki imajo neko idejo, pa spodbuja, da se je lotijo. »Bodite pogumni, a ne pričakujte novega avta ali hiše v prvem letu. Vprašajte se tudi, zakaj hočete odpreti podjetje, razmišljajte, kam boste šli, morda v tujino,« pravi Marić. Iz lastne izkušnje ve, da prva ideja najbrž ne bo tista prava, saj sta jih imela z Anjo, preden sta ustanovila Woodway, okoli deset.
Podjetje je nastalo pred dvema letoma, danes pa ima okoli 500-odstotno rast, štiri trgovine v Sloveniji, dve v tujini in veliko načrtov. Prihodnje leto načrtujejo odpreti šest novih poslovalnic, dogovarjajo se na Hrvaškem, v Skandinaviji in Singapurju. Zanimata jih tudi Nemčija in Italija. Poleg tega bodo bolj okrepili spletno prodajo, ki naj bi jim prihodnje leto prinesla od 30 do 40 odstotkov prihodkov. Razvijajo tudi lastno blagovno znamko in načrtujejo, da bi v nekaj letih večino izdelkov predstavljala njihova znamka. Prav tako bodo zaradi čedalje večjega povpraševanja strank odprli tudi trgovino z izdelki za dom, a za zdaj še niso našli prave lokacije.