Kompleks Magne raste hitreje od terminskih načrtov

Investitor zatrjuje, da težav pri iskanju delavcev ni. Sindikati se veselijo višjih plač, podjetja skrbi odhod delavcev.

Objavljeno
21. marec 2018 15.54
MAGNA
Peter Rak, Nejc Gole
Peter Rak, Nejc Gole

Hoče, Ljubljana – Pri gradbenih delih v kompleksu Magne v Hočah prehitevajo terminski načrt. Hala bodoče lakirnice je bila tri tedne pred rokom že končana oziroma predana družbi Duerr, ki je začela montažo notranje opreme, jeklenih konstrukcij in prezračevalnih kanalov. Vendar se proizvodnja zato ne bo začela nič prej, kot je dejal vodja projekta David Adam, je datum še vedno marec ali april 2019. Prihod Magne pa vpliva tudi na štajerski trg dela.

Gradbena dela, ki jih izvaja Pomgrad, se namreč nadaljujejo, in sicer na energetski postaji in na sosednji hali, ki bo namenjena sprejemu karoserij ter skladiščenju že lakiranih in naj bi jo dokončali do konca junija. Jeseni sledi montaža proizvodnih linij, na katerih bo po Adamovih besedah delo potekalo v treh izmenah oziroma dvaindvajset ur in pol na dan, poldrugo uro pa bodo potrebovali za čiščenje in pripravo tehnologije. V osrednji hali, ki je velika 24.000 kvadratnih metrov, naj bi na uro obdelali dvajset karoserij, torej okoli 450 na dan.

O drugi in tretji fazi razvoja kompleksa Magne v Hočah Adam za zdaj še ni želel govoriti, saj je vse odvisno od naročil. Prav tako še ni mogel napovedati, katere avtomobilske modele bodo izdelovali oziroma lakirali, je pa bilo že neuradno potrjeno, da je Magna v Gradcu ob drugih modelih že sklenila pogodbe za izdelavo jaguarja e-pace in novega električnega jaguarja i-pace. Karoserije bodo iz matične tovarne v Gradcu do Maribora in nazaj do nadaljnjega prevažali s tovornjaki, saj graška tovarna nima industrijskega tira, načrtovani podaljšek železnice na območje tovarne v Hočah in do mariborskega letališča pa bo potreben predvsem za drugo in morebitno tretjo fazo investicije Magne v Sloveniji.

»Težav s kadri nimamo«

S kadri za zdaj nimajo nobenih težav. Kot je poudaril vodja kadrovanja Borut Zorman, jih z razpisi iščejo na mariborski izpostavi zavoda za zaposlovanje ter prek agencije Moje delo, informacije, da ustreznih kadrov ni dovolj in da bo treba dodatne delavce iskati tudi na Hrvaškem in na Madžarskem, pa je zanikal. »Kandidati prihajajo večinoma iz Maribora in štajerske regije, potreb po tem, da bi iskali delavce v tujini, pa za zdaj ni,« je dejal. Nasprotno, za posamezna delovna mesta so dobili tudi do 200 prijav, tako da ne dvomi, da bo ekipa do prihodnje pomladi popolna.

Niso pa redki primeri, da se prijavljajo delavci, ki so že zaposleni v drugih podjetjih v regiji, saj v Magni računajo na boljše delovne pogoje in predvsem na višje plače. Kako visoke bodo, Zorman ni natančno pojasnil, po njegovih besedah pa bodo nedvomno »stimulativne in atraktivne«.

Podjetja bodo morala zvišati plače

Tega se veselijo sindikati. Da Magna ne bi našla zaposlenih, se ne bojimo, pravi sekretar sindikata kovinske in elektroindustrije Štajerske Martin Dular: »Magna bo verjetno ponudila nekoliko višje plače. To bo tudi ostale delodajalce prisililo, da bodo morali zvišati plače, če bodo hoteli zadržati kader. In tudi izboljšati delovne pogoje. V Gradcu so namreč krasni pogoji, ni tako divjaško kot pri nas.«

Da povečano povpraševanje po delavcih vpliva na dvig plač, že zdaj opažajo nekatera podjetja, ki ugotavljajo, da bodo morala začeti uvajati nekatere ukrepe, kot so stimulacije in drugi načini nagrajevanja, da bodo obdržali delavce in pridobili nove, pojasnjuje direktorica Štajerske gospodarske zbornice Aleksandra Podgornik. »Magna je novi delodajalec, ki bo naletel na popolnoma enake probleme, kot jih imajo vsa podjetja v regiji. Dobri delodajalci, ki bodo pripravljeni delavce bolje plačati in tudi drugače vlagati vanje, bodo že zaradi načela konkurence vedno dobili kader,« je prepričana.

Da se delodajalci bojijo, da bi jim Magna odtegnila del kadra, ugotavlja tudi poznavalka trga dela na Štajerskem Andreja Samec Koderman, direktorica Kadrovske revizije. Plačila bodo verjetno nekoliko višja. A po drugi strani dvomi, da bodo delavci zapuščali podjetja, kjer se dobro počutijo. Plača namreč ni edino merilo, pomembna je tudi velika varnost: »Večja podjetja v Podravju zagotavljajo delojemalcem varnost in stabilnost. Kjer je organizacijska klima visoka, je mala verjetnost, da bodo zapuščali delodajalce.«

Slovenija še naprej priprta za hrvaške delavce

Podgornikova opozarja na pomanjkanje delovne sile tudi na Štajerskem: »Delavcev za nove zaposlitve praktično ni več.« Podjetja zato rešitev za kadre iščejo tudi na Hrvaškem in v BiH. »Tudi Magna bo verjetno morala iti po enaki poti. Ker kadra enostavno ni,« ocenjuje Samec Kodermanova.

Za tovarno avtomobilov bi lahko bili zanimivi predvsem delavci iz Hrvaške, saj je od Hoč do hrvaške meje le pol ure vožnje. Čeprav je Hrvaška v EU, hrvaški delavci za delo v Sloveniji potrebujejo dovoljenje za delo. Tako bo, kot kaže, tudi po 30. juniju, ko se prehodno obdobje na področju prostega gibanja Hrvatov v Sloveniji izteka.

Vlada je namreč na današnji seji sprejela predlog zakona, s katerim bi za dve leti podaljšali prehodno obdobje, in sicer do 30. junija 2020. Če bo predlog sprejet, se torej Hrvati ne bodo mogli brez omejitev zaposlovati v Sloveniji. Slovenski delodajalci pa imajo že zdaj možnost zaposlitve hrvaških državljanov v devetih poklicih, v katerih v Sloveniji primanjkuje ustreznega kadra. To velja za varilce, voznike tovornjakov, orodjarje, strugarje, elektroinštalaterje, elektromehanike, zidarje, tesarje in kuharje.

Bi delali v Magni? Pogoj je nemščina

Magna ima trenutno na portalu Mojedelo.com razpisana delovna mesta za poklice ličarja, skupinovodje, sodelavca za obračun plač, organizatorja transporta, mojstra, sodelavca varstva in zdravja pri delu ter vodjo varstva in zdravja pri delu, okoljevarstva in infrastrukture.

Prednost za delavca v lakirnici bodo imeli kandidati z vsaj osnovnim znanjem nemščine, saj bo uvajanje potekalo v Gradcu. Štirideset delavcev se že uvaja v tovarni v Gradcu, nadaljnjih štirideset jih bodo na uvajanje poslali junija, z zagonom proizvodnje pa bo delo dobilo okoli 400 ljudi. Nemški jezik pa je pogoj za zasedbo ostalih delovnih mest.

»Razmere na trgu se zaradi konstantno povečanih potreb po profilih, ki jih bo zaposlovalo tudi novo Magnino podjetje, spreminjajo iz dneva v dan,« pravijo na mariborskem zavodu za zaposlovanje. V območni službi Maribor je prijavljenih nekaj kandidatov, ki ustrezajo zahtevam delodajalca. Več ponudbe pa je na širšem območju Podravja. Podjetje je zainteresirano za kandidate s širšega območja, zato se za nabor kandidatov povezujemo s sosednjimi območnimi službami Ptuj, Celje, Velenje, Murska Sobota. Po potrebi bo podjetje kandidate iskalo po vsej Sloveniji in zunaj nje, še dodajajo.