Izvoznik Ocean Orchids: Orhideje vzgajane s pomočjo geotermije

Če želiš preživeti kot izvoznik, moraš enako kakovosten produkt, kot ga imajo drugi, prodati ceneje.

Objavljeno
23. marec 2015 13.27
dka*Ocean Orchids
Dejan Karba, Ljutomer
Dejan Karba, Ljutomer
Deset let staro podjetje s štiridesetimi zaposlenimi s skrajnega severovzhoda države, ki se ukvarja z vzgojo orhidej, približno 64 odstotkov prihodkov od prodaje ustvari z izvozom. Lani so jih izvozili za dobrih 3,7 milijona evrov, letos načrtujejo, da bodo z izvozom – največ orhidej prodajo v Evropo – zaslužili pet milijonov evrov.

Roman Ferenčak in Tomaž Jevšnik, ustanovitelja družbe Ocean Orchids, sta ukvarjanje z orhidejami napovedala že v študentskih letih. »Ideja se je dokončno prijela leta 2000, v življenje pa sva jo poskušala obuditi na različne načine,« se spominja Ferenčak, ki kot prelomnico omeni leto 2002, ko je po študiju hortikulture odšel delat na Nizozemsko: »Prej sem že pet let kot študent delal za nizozemsko cvetlično zbornico, kjer sem stkal lepo število prijateljstev in zvez.«

Kmalu po Ferenčakovi vrnitvi v domovino je na Nizozemsko odpotoval še njegov nekdanji fakultetni sošolec Tomaž Jevšnik, čez slabo leto, leta 2004, so v Dobrovniku že začeli kopati eksploatacijsko vrtino. Leto kasneje so prvič začeli saditi orhideje in jih leta 2006 prodajati. Bilo jih je okrog 500.000, slovenski trg pa je takrat po besedah Ferenčaka prebavil le 250.000 kosov teh tropskih rastlin: »Zato sva se že takoj na začetku izvozno naravnala.«

Prvi z vrtino za ogrevanje

Vlagatelja v družbo sta Ferenčak, ki kot direktor skrbi za finance, in Jevšnik, ki ima v malem prstu »zeleni« del posla, izplačala po treh letih, prav jima je prišel tudi denar gospodarskega ministrstva nizozemske kraljevine, ki jima ga je uspelo pridobiti. Sta prva, ki sta v Prekmurju zaprosila za gradbeno dovoljenje za vrtino, ki ogreva in namaka rastlinjake. Trenutno družba Ocean Orchids obratuje na štirih hektarih zastekljenih površin. »Na začetku sem na leto z avtomobilom naredil po 90.000 kilometrov in z letalom preletel okrog 50.000 milj,« pove Ferenčak, ki je vse odkupovalce orhidej poiskal sam. Prodajna mreža Ocean Orchids, ki je najjužnejša pridelovalka orhidej v Evropi, je tudi prek nizozemske borze cvetja razvejena v skoraj vse evropske države, največ prodajo sosedom: v Avstrijo, Italijo, na Madžarsko.

Če želiš preživeti kot izvoznik, moraš biti po Frenčakovih besedah sposoben prodati enako kakovosten produkt, kot je produkt drugih proizvajalcev: »Potem moraš ta produkt prodati po boljši ceni, kot ga lahko dobavijo drugi. Prav tako moraš zagotavljati kakovosten servis, pri čemer mislim predvsem na točne dostave.« Včasih, pove Ferenčak, v štiriindvajsetih urah njihove orhideje razložijo v sedmih državah.

Ferenčak in Jevšek odločitve za vzgojo orhidej ne obžalujeta. Le morda bi to raje počela na tujem, dodaja Ferenčak. Težave z birokracijo in bankami so tam očitno manjše, pravi.