Idrija – Na Delu ne bomo delali revolucije, pravita predsednik in članica uprave družbe FMR Andrej Kren in Nataša Luša. Nujne spremembe vidita v digitalizaciji in monetizaciji vsebin ter razvoju kadra.
Kako bodo bralci in uporabniki digitalnih platform v prihodnosti občutili spremembo lastnika?
Kren: Ne bi smeli občutiti, ker je Delo dober, vodilni časopis v Sloveniji. Delo je zjutraj moja prva izbira, ko vzamem tablico v roke in prelistam prvo izdajo. Glede vsebin in novinarjev nimam pripomb, želim pa si, da bi bilo Delo še boljše.
Kako boljše?
Kren: Da bi bilo še več raziskovalnega novinarstva. Marsikdaj pogrešam kritično ost, uperjeno v družbe, ki se hvalijo s stomilijonskimi posli v sedemletnem obdobju, čeprav ta številka ni tako velika glede na eno leto. Če bi preračunali, koliko naložb so že prodali in koliko so te družbe imele prihodkov, bi bilo jasno, da je morda ustvarjenega celo nekaj minusa. Hotel bi torej več poslovne analitike in podrobnejša razkritja.
Za preiskovalno novinarstvo sta nujna čas in denar. Ga boste tudi v tem smislu podprli?
Kren: Kupnino imamo pripravljeno na naših depozitnih računih, Dela ne bomo finančno izčrpavali. Del sredstev EBITDA bo šel za razvoj, del za odplačilo kreditov, del ga pričakujemo v dividendah.
Obljubljate kadrovski, strateški, tehnološki razvoj. Ste lahko bolj konkretni?
Kren: Kadrovska politika je stvar uprave. To bomo nadzorovali pri doseganju poslovnih ciljev, v tem smislu pa je uprava samostojna in odgovorna za poslovanje. V zvezi s strateškimi cilji naj povem, da se v FMR končuje strateško obdobje 2012–2015. Jeseni bomo začeli pripravljati strategijo za prihodnje srednjeročno obdobje 2016–2020. Veseli me, da bomo to strategijo lahko pripravljali skupaj z upravo Dela, ki bo za to obdobje morala pripraviti strategijo družbe Delo. Prezgodaj je govoriti, kakšna bo, nujno bo analitično delo in predvidevanje. Na tehnološkem področju je najpomembnejša digitalizacija, prav zaradi drastičnega zmanjševanja tiskane naklade bodo mediji na digitalnem področju morali ustvarjati večje prihodke. Seznanjeni smo bili, da je Delo letos veliko denarja vložilo v obnovo strojev v tiskarni in je tako še naprej pripravljeno podpirati izdajanje tiskanih medijev.
Eden vaših osnovnih ciljev je dobičkonosnost. Znotraj družbe Delo obstajajo velike razlike med Delom, Slovenskimi novicami in tiskarno. Kako se boste lotili vprašanja dobičkonosnosti celotne hiše, po sklopih ali v svežnju?
Kren: Revolucije na Delu ne bomo delali. Morebitne spremembe bodo postopne ter usmerjene v dolgoročno ohranitev in razvoj družbe Delo. Kot lastniki se ne bomo vmešavali v to, kateri mediji in kako se bo izdajal, v kakšnem formatu in tako dalje. Spremljali bomo izpolnjevanje poslovnih ciljev, za kar bo odgovorna uprava.
Uprava torej ostaja?
Kren: Uprava nas je pozitivno presenetila na svoji predstavitvi načrtov za prihodnji dve leti. Predsednica uprave gospa Gubanec je na moje izrecno vprašanje, ali te načrte podpira, potrdila prizadevanje uprave za njihovo izpolnitev. Ne vidim razloga, da bi takoj naredili zamenjave v upravi.
Cilj je dobiček, ste lahko natančnejši glede pričakovanj?
Kren: Cilji izhajajo iz predstavljenih načrtov. To so ključni cilji, na podlagi katerih bomo presojali delo uprave. Taka je navada v poslovnem svetu. Tudi nadzorni svet FMR potrjuje predloge tako letnih kot strateških načrtov, ki jih pripravi uprava, in ta je odgovorna, da te cilje doseže ali celo preseže. Uprava mora presoditi, s koliko sredstvi in kadri, bo cilje dosegla.
Pravite, da vas je uprava z načrti pozitivno presenetila. Načrti vključujejo tudi zmanjšanje števila zaposlenih za dvajset ljudi, socialni dialog je v zadnjem letu umrl. Naključje ali ne, na dan nakupa so honorarni sodelavci dobili obvestilo, da jim bo hiša zaračunavala opremo. Upam, da to ni prijetno presenečenje.
Kren: To ni presenečenje. Sklep o tem je bil sprejet že aprila, ko še zdaleč ni bil znan kupec, bilo je še osem interesentov, in mi na to nismo mogli vplivati. Če v FMR naročimo storitev zunanjega izvajalca, denimo za prevod, ki je avtorsko delo, potem zunanjemu izvajalcu ne zagotovimo niti prostora niti računalnika. Ta rešitev se mi ne zdi nenavadna z vidika gospodarnega ravnanja. Normalno je, da družba redno zaposlenim zagotavlja vsa potrebna delovna sredstva, ni pa običajno, da bi to zagotavljala zunanjim sodelavcem.
Kaj pa socialni dialog?
Kren: Ta ni stvar lastnika, s tem se mora ukvarjati uprava. Mi v to ne bomo posegali, pričakujemo, da se bodo vsi deležniki usedli za mizo, se resno pogovorili in našli kompromisne rešitve s ciljem, da družba Delo z vsemi edicijami posluje vsaj tako dobro kot do zdaj.
Tudi z dvajsetimi zaposlenimi manj?
Kren: To je stvar uprave. Naklada vsako leto pada in uprava se mora temu prilagajati, ne samo pri materialu, ampak tudi na drugih področjih.
Honorarni sodelavci so na Delu že dolgo in ne dobijo redne zaposlitve. Bo ta problem mogoče rešiti?
Luša: Težava pogodbeno zaposlenih delavcev je težava vseh medijev v Sloveniji, ki imajo nenormalno veliko teh sodelavcev ter tako rešujejo svoje vrhunce in padce pri izdajah. S sodelovanjem s pogodbenimi sodelavci se ne povečuje število redno zaposlenih, po drugi strani pa se mlajšim ne omogoča zaposlitve. Te težave se je začel zavedati tudi zakonodajalec in je predvidel, da kdor dela samo za enega delodajalca, mu pripadajo določene pravice iz delovnega razmerja. Proti medijskim hišam je bilo vloženih zelo veliko tožb, inšpekcije se s tem pospešeno ukvarjajo. S tem pa je povezano tudi vprašanje zamenjave starejše in mlajše generacije. Poznamo starostno strukturo na Delu in počasi se bo ta zamenjava morala zgoditi. Upam, da na čim bolj primeren način. Podpirali bomo upravo, da uporabi zakonita sredstva, nujen bo socialni dialog. Dejstvo je, da zaposleni in pogodbeni sodelavci niste na isti strani, ampak ste v konfliktu.
Kakšna se vam zdi moja trditev, da se z odhodi in brez kadrovskih okrepitev položaj Dela lahko samo slabša?
Luša: Zmanjševanje števila zaposlenih nikakor ne sme poslabšati kakovosti. Če se število zaposlenih zmanjšuje, je treba zaposlovati strokovnjake za določena področja. To bo uprava morala pripraviti v strategiji, mi pa ji bomo pomagali, ker imamo s tem izkušnje.
Kje kot lastnik vidite možnosti za spremembe v Delu?
Luša: Ključni vprašanji sta digitalizacija in monetizacija vsebin, ki jih ne tržite prav dobro. Zelo pomembno področje pa bo tudi razvoj kadrov.
Ste lahko še bolj konkretni?
Luša: Uprava nam je v tem smislu pojasnila svoje načrte, nam so se zdeli v redu. Na področju kadrov pa vidimo potrebo po spremembi generacij ter po novih, mladih in sposobnih kadrih.