Farmacevtska industrija je zagnala nov krog konsolidacije in koncentracije, ki gre v astronomske vsote. Kako ocenjujete tovrstna gibanja in kaj jih je po vašem mnenju spodbudilo?
Spodbudila jih je obsežna ponudba finančnih virov, predvsem pa omejene možnosti organske rasti farmacevtskih podjetij. Podjetja si želijo s prevzemi pridobiti nove trge, izdelke in s tem rast. Nekaj takšnih povezav je uspešnih, še več pa ne, zato je Krka previdna pri prevzemih.
Prevzemi so napovedani tudi v drugih branžah. Na primer v prehrambni industriji, energetiki, zavarovalništvu, informacijskih tehnologijah in nekaterih drugih dejavnostih. Kako ocenjujete te napovedi in kaj generira takšne načrte?
Tudi v drugih branžah je podobno kot v farmacevtski industriji.
Med napovedmi prevzemov in povezav v farmacevtski industriji se to dogaja predvsem med originatorji, in ne med generiki. Jih je med generiki res manj ali so zaradi manjših zneskov manj na očeh?
Prevzemi v generični farmacevtski industriji, v katero spada tudi Krka, so manjši zaradi manjše velikosti podjetij, jih pa ni tako malo, kot bi si morda mislili.
Ali originatorji ne prevzemajo generikov, med generiki pa je manj denarja za prevzeme, saj so, razen izraelske Teve, vsi manjši?
Zaradi počasne rasti originatorjev je bilo zadnja leta precej predvidevanj, da bodo ti prevzemali generična podjetja, vendar imajo originatorji in generiki različne poslovne modele, ki si deloma nasprotujejo, zato je takšnih prevzemov, kot ste pravilno ugotovili, razmeroma malo. So pa nekateri originatorji, na primer Novartis, Servier, Sanofi Aventis, že leta v generičnem poslu, v katerega so večinoma vstopili s prevzemi.
Krka je v strategiji širitev in rasti ubrala drugačno pot: ustanavlja družbe in gradi tovarne v tujini, pri prevzemih pa je precej konservativna. Ali ostajate pri tem?
Leta 2007 je Krka v Nemčiji prevzela družbo TAD Pharma GmbH v Cuxhavnu na Spodnjem Saškem. Namen prevzema je bil izboljšanje tržnega položaja Krke na največjem evropskem farmacevtskem trgu s pomočjo blagovne znamke, razvite marketinško-prodajne mreže, manjših proizvodnih zmogljivosti in razvojno-kontrolnega centra TAD Pharme. Po prevzemu smo TAD Pharmo konsolidirali v poslovni sistem skupine Krka. Družba zdaj trži predvsem Krkine izdelke na nemškem in nekaterih drugih trgih. Prodaja družbe se nenehno povečuje.
Leta 2008 je Krka prevzela manjšo družbo v Avstriji. S pomočjo njene marketinško-prodajne mreže je neposredno vstopila na avstrijski trg. Po prevzemu smo prevzeto družbo preimenovali in konsolidirali v poslovni sistem skupine Krka. Prevzeta družba, Krka Pharma GmbH, trži Krkine izdelke pod lastno blagovno znamko na avstrijskem trgu. Leta 2008 smo investirali tudi v dve kitajski družbi, ki proizvajata surovine za proizvodnjo zdravilnih učinkovin. Pri prevzemih Krka tudi v prihodnje ostaja previdna.
Pred kratkim ste bolj kot možnost prevzemov omenjali sodelovanje med farmacevtskimi družbami oziroma laboratoriji pri raziskavah in razvoju na način joint venture. Kaj ste mislili s tem, kako naj bi to potekalo in ali ste v Krki glede tega naredili že kaj več?
Projekti joint venture so nekakšna 'alternativa' prevzemom. Namesto nakupa obstoječega podjetja se pri joint venture projektih z enim ali več partnerji ustanovi novo podjetje. To je ceneje, saj ni treba plačati prevzemne premije, tveganja, delo in financiranje pa so porazdeljeni med partnerji. Uspeh je seveda odvisen od izbora pravih partnerjev.
Za Krko so zanimivi joint venture projekti, pri katerih partner v projekt prinese znanja in tehnologije, ki jih Krka nima, v nekaterih primerih tudi dostop do lokalnih trgov, Krka pa prek svoje razvejene marketinško-prodajne mreže na svojih trgih zagotovi hiter in širok tržni preboj. Z nekaj partnerji smo v pogovorih glede srednje velikih projektov, a bo potrebno še kar nekaj dela, preden bomo prišli do zavezujočih dogovorov.
Prav gotovo je tudi Krka nenehno na očeh katere od konkurenčnih družb, ki bi jo bila pripravljena prevzeti. Kako se brani, če se lahko, da ne bi postala tarča prevzema?
Krka je nedvomno privlačna naložbena priložnost. Verjetnost sovražnega prevzema v farmacevtski industriji je majhna. Naša strateška usmeritev je, da ostanemo samostojni in razvijamo vse poslovne funkcije. Za izkoriščanje poslovnih priložnosti ima Krka lastne razvojno-raziskovalne, proizvodne in marketinško-prodajne zmogljivosti. Prisotni smo na več kot 70 trgih po svetu, v razvoju pa imamo več kot 170 izdelkov. Obramba pred prevzemom je uspešno poslovanje, ki je osnova za rast tržne vrednosti družbe.