Podjetniške zvezde 2015: Maja in Tine nadzirata življenje litijevih baterij

Ko podjetništvo, barke, avtomobile in letala poganjata znanje in navdušenje iz postojnskega podjetja REC.

Objavljeno
22. december 2015 09.34
Podjetje REC direktorja Maja in Tine Andrejašič. V Postojni 23.11.2015[podjetja,podjetniška zvezda,gospodarstvo]
Dragica Jaksetič
Dragica Jaksetič

Ob žledu v Postojni sta Maja Požar Andrejašič in Tine Andrejašič poskrbela, da so bile baterije mobilnikov sorodnikov in prijateljev vedno polne. S svojimi sistemi BMS sta pravkar opremila največjo sončno elektrarno na Fidžiju, še prej pa največjo baterijsko podprto sončno elektrarno na Poljskem.

Shranjevanje energije iz obnovljivih virov je velik izziv. Naročnika za učinkovito hrambo vetrne še čakata. Januarja bosta spet obiskala ZDA, ker morata postati nekoliko bolj »lokalna«. Američani namreč hočejo, da je izdelek, ki ga kupijo, »made in USA«, pa čeprav je to BMS, baterijski nadzorni sistem (Battery Management System), ki sta ga izumila in izdelala Postojnčana pod firmo REC.

»Litijeve akumulatorske celice, ki nadomeščajo tradicionalne 12-voltne svinčene akumulatorje, omogočajo več ciklov polnjenja, imajo boljše specifično razmerje gostote energije in moči, hkrati pa do šestkrat boljše razmerje Wh/€ kakor svinčeni akumulatorji. Dvanajstvoltni litijev akumulatorski paket je sestavljen iz štirih posameznih celic. Naboj med njimi izenačuje nadzorna elektronika, kar zagotavlja varovanje pred prenapolnjenosto, pregrevanjem, preizpraznjenostjo itd. Podjetje REC je razvilo visokotehnološko rešitev za enostavno nadomestitev 12-voltnih svinčenih akumulatorjev z litijevimi – Aktivni REC BMS.«

Nenehne inovacije

O najnovejši inovaciji (so)avtorica Maja pravi: zaradi nehomogenosti materiala (baterije so namreč na litijevi, ne svinčeni osnovi) celice potrebujejo nadzor. S sistemom BMS nadzorujejo napetost, temperaturo in celotno delovanje sistema. Sistem usklajuje, popravlja in sporoča stanje o npr. količini energije. Nadzira tudi polnjenje, lahko omejuje porabo, tok praznjenja, temperaturo akumulatorskega sistema ter komunicira z vsemi drugimi napravami v sistemu, tako na strani polnjenja kot na strani porabnikov.

Sistem vsebuje zaščito za varnost in to, česar pri svinčenih baterijah ni: prikaz do uporabnika prijaznih aplikacij, LCD-zaslon na dotik s prikazom vseh parametrov, plus programski vmesnik, ki ga uporabnik lahko naloži na osebni računalnik in se neposredno poveže s sistemom. Šest let staro podjetje dveh mladih znanstvenikov podjetnikov je prvo na svetu izumilo elektronsko napravo z aktivnim izenačevanjem naboja na akumulatorskih celicah. »Litijeve baterije so precej dražje. Vložek je na začetku velik, kupec si ne želi napak, mi pa izdelku še podaljšujemo življenjsko dobo in povečamo učinkovitost,« pravi Tine.

Izdelki po meri

Ta »pamet«, ki sta jo razvila Andrejašičeva in ki jo proizvajalci vgrajujejo v plovila na električni/hibridni pogon, jadralna letala, avtomobile, prinese šestkrat več energije za vložek enega evra, sistem je lažji, manjši po volumnu, deluje z večjo močjo in omogoča več ciklov polnjenja/praznjenja. »Avto z vgrajenim sistemom REC BMS je dosegel svetovni rekord v prevoženi razdalji z enim polnjenjem. Andrej Pečjak z Metron inštituta je prevozil 826 kilometrov od Berlina proti Bernu,« pove Tine.

 


Podjetje REC sodeluje s kupci iz 22 držav, ki dobijo izdelek po svoji meri, opremljajo vse od 12-voltnih do skoraj 1000-voltnih sistemov za hranjenje električne energije. Njihovi izdelki so v vozilih švicarske carine in policije z laboratoriji za testiranje drog. Na forumu inovacij leta 2011 sta predstavila samostojni digitalni sistem REC BMS, kasneje sta bila navzoča z baterijskim paketom v Hondinih električnih enduro dvokolesnikih, pa z Emrax motors oziroma aplikacijo za njihovo jadralno letalo in z inštitutom Metron z aplikacijo v električnem avtomobilu. S podjetjem BMZ sodelujeta pri opremljanju električnih vozičkov za golf.

»Poleg LG smo edini ponudnik na trgu za kompatibilen sistem z razsmerniki SMA, SMA je največji svetovni proizvajalec razsmernikov za sončne elektrarne.« Bolj zaradi izziva sta skonstruirala sistem za baterijsko napajanje manjše hiše. Na pohodu so akumulatorski sistemi za avtodome. »Najin promet bo letos dosegel 150.000 evrov, približno toliko kot lani, saj smo izgubili velikega kupca, ki ga je bilo treba nadomestiti,« pravita Postojnčana. Zahtevnejši konkurenci uhajata tako, da svoje izdelke ves čas inovirata, najmanj vsakega pol leta se domislita nove izboljšave.