Ljubljana – O združitvi makedonskih mobilnih operaterjev One in Vip, hčerinskih družb slovenskega in avstrijskega telekoma, ni še nič novega. Datum, ko naj bi makedonski regulator trga združitev dovolil ali zavrnil, ostaja 9. julij. Bolj kot na Dunaju odločitev nestrpno pričakujejo v Ljubljani (in Londonu).
Makedonska združitev in stomilijonski izkupiček Telekoma Slovenije sta bila tista cokla, ki je prekinila ali pa (verjetno) ustavila prodajno-privatizacijski postopek slovenskega operaterja. Britanski sklad Cinven, ki se mu je junija zelo mudilo, se še ni izrekel, ali bo nadaljeval nakupni postopek. Telekom Slovenije oziroma One je na makedonskem trgu sicer pomemben ponudnik, bolj vsestranski kot avstrijski Vip, v novi združeni družbi pa ima 45-odstotni delež in triletno prodajno opcijo. V TS pravijo, da še niso prejeli nobene odločitve, tudi v TAG (Telekom Austria Group) zadeve ne komentirajo, pričakujejo pa, da bo odločitev znana do 9. julija.
Julija sta se združila Makedonski Telekom (MT) in T-Mobile Macedonia, novi izvršni direktor pa je Andreas Maierhofer, dosedanji izvršni direktor družbe MT, ki je bil med letoma 2004 in 2006 glavni operativni, nato pa do leta 2007 glavni izvršni direktor Simobila, slovenske hčerinske družbe avstrijskega telekoma. Združitev je posledica krepitve vodilnega položaja Makedonskega Telekoma na tamkajšnjem trgu in je v skladu s strategijo skupine nemškega Deutsche Telekoma (DT), da postane vodilni ponudnik evropskih integriranih telekomunikacij. Z združenima One-Vip bi dobil na makedonskem trgu močnega tekmeca.
V svetovni mobilni telefoniji je nemški T-mobile s 152 milijoni uporabniki na 15. mestu. Prepričljivo je na prvem mestu China Mobile z 816 milijoni uporabnikov, na drugem mestu pa je britanski Vodafone s 446 milijoni uporabnikov. Med v Evropi navzočimi operaterji je na svetovni lestvici na petem mestu (mehiška) America Movil – lastnica Telekoma Austria ter torej tudi Simobila in Vipa – z 290 milijoni uporabnikov, na sedmem mestu je španska Telefonica (z operaterji Movistar in O2) z 253 milijoni uporabnikov, deseti je norveški Telenor (192 milijonov uporabnikov), 12. francoski Orange (188) ter 13. švedsko-finska Telia Sonera (164).
V Srednji, Vzhodni in Jugovzhodni Evropi pa je skupina nemškega telekoma vodilna. V mobilni telefoniji (več v preglednici) je ni v Bolgariji, Bosni in Hercegovini, Italiji, na Kosovu, v Sloveniji, Srbiji in Švici. Ponekod je navzoča direktno (med drugim na Slovaškem, kjer je pred kratkim kupila drugo polovico nacionalnega operaterja), drugod prek hčerinskih družb (v Črni Gori in Makedoniji prek madžarske, v Romuniji in Albaniji prek grških).
Na makedonskem trgu fiksne telefonije ima po na začetku julija objavljeni analizi trga za lansko četrto četrtletje Makedonski Telekom (MT) (padajoči) 58,8-odstotni tržni delež, One (padajoči) 15,4-odstotni delež, Blizoo pa ima (rastoči) 11,2-odstotni delež, medtem ko Vip v fiksni telefoniji ni navzoč. V mobilni telefoniji je bilo konec lanskega leta v Makedoniji 2.224.439 uporabnikov, manj kot leto poprej. Več kot polovico je bilo predplačnikov (1.234.726, manj kot leto poprej), med naročniki pa je bilo 697.954 fizičnih uporabnikov (več kot leto poprej) in 291.759 poslovnih (več kot leto poprej).
Makedonski trg
(Takrat še) T-Mobile je imel (padajoči) 46,4-odstotni tržni delež po številu uporabnikov, One (rastoči) 25,1-odstotni delež, Vip pa (padajoči) 27,3-odstotni delež in Albafonee (rastoči) 1,3-odstotni delež. Po prihodkih je imel T-mobile 49,4-odstotni tržni delež, One 21,0-odstotnega, Vip 29,3-odstotnega in Albafonee 0,27-odstotnega. One je imel po prihodkih na veleprodajnem trgu mobilnih storitev 42,9-odstotni tržni delež, T-mobile 35,2-odstotnega in Vip 21,6-odstotnega. Zanimiva je še primerjava dolžine mobilnih pogovorov: One 2,44 minute, Albafonee 1,95, Vip 1,80 in T-mobile 1,74.
Med 111 ponudniki fiksnega dostopa do interneta so bili v Makedoniji štirje veliki: MT in T-mobile sta imela skupaj 43-odstotni tržni delež, Robi je s 14,7-odstotnim deležem prehitel Blizoo (14,2), One pa je imel padajoči 11,0-odstotni tržni delež. Vipa med ponudniki ni. Podoben je položaj tudi pri ponudbi (satelitske, kabelske, IP in DVB-T) televizije: MT in T-mobile 27,5-, Robi 20,0-, One 16,3- in Blizoo 15,8-odstotni tržni delež.