Ljubljana – Neplačani podizvajalci pri gradnji slovenskih avtocest so dokončno zavrnili vladno pobudo za arbitražno reševanje njihovega spora z Darsom, ki se, tako je prejšnji teden menila tudi vlada, vleče že predolgo.
Na jutrišnji tiskovni konferenci bodo predstavili tudi prijavo, ki jo bodo v prihodnjih dneh poslali na naslove evropskih ustanov v Bruslju. Za takšen korak so se odločili, pravi Mirko Požar, predsednik Društva podizvajalcev, ki zastopa podizvajalce v gradbeništvu, ker »v Sloveniji med odločevalci ni nikogar, ki bi bil pripravljen zastaviti svoj glas in vpliv za poplačilo podizvajalcev – ti imajo devet milijonov evrov priznanih in potrjenih terjatev – ter s tem zavarovati 600 milijonov kohezijskih sredstev, s katerimi je Slovenija gradila državne avtoceste in ki jih bo treba vračati, ker podizvajalci nismo plačani in avtoceste niso dokončane.«
Podizvajalci v arbitražo ne verjamejo, saj Dars po njihovem mnenju do zdaj ni upošteval niti pogodbenih določil in zakonodaje niti strokovnih mnenj in stališč vlade. Arbitraža bi služila kvečjemu kot orodje za nadaljnje zavlačevanje in izogibanje plačilu, pravijo v Društvu podizvajalcev. »Sprašujemo se, kakšni interesi so vlado sploh vodili v arbitražni predlog, razen nedvomno izraženega interesa vlade in Darsa po takojšnjem umiku razprave o problematiki podizvajalcev iz javnega prostora,« meni Mirko Požar in dodaja, da arbitraža omogoča utišanje podizvajalcev, hkrati jim zapira poti na domača in tuja sodišča, v katere glede na izkušnje zadnjega leta vseeno bolj zaupajo kot v vladne arbitre.
Energijo, čas in denar, ki bi jih potrebovali, da bi dosegli arbitražni sporazum in se dogovorili o postopku, bodo podizvajalci raje usmerili v vsebinsko razreševanje spora na sodišču – proti Darsu je vložilo tožbe že šest podizvajalcev, drugi pa jih bodo v kratkem – oziroma v iskanje sporazumne rešitve, vendar s kompetentno strokovno komisijo s pooblastili, ki bi jo sestavljali predstavniki vlade, AUKN, Darsa, DDC oziroma zdaj DRI (Družba za razvoj infrastrukture) in Društva podizvajalcev. »Ne verjamemo, da bi bila ob upoštevanju dosedanjega načina dela Darsa za nas arbitraža hitrejša, cenejša in postopkovno preprostejša. Predvsem pa ne verjamemo v pravičnost in dobronamernost predloga zanjo,« pravi Požar. Prepričan je, da obstaja več pravnih podlag, po katerih je Dars dolžan podizvajalcem plačati opravljeno delo pri gradnji avtocest.