Pošta se le počasi in previdno odmika od gotovine

Postopno dopuščajo plačilne kartice: na območju petih pošt so »paketne« pismonoše opremili z napravami za negotovinska plačila.

Objavljeno
08. junij 2015 20.20
LJUBLJANA, 28.06. 2011, prazna pota na Praakovi ulici. Foto: ALES CERNIVEC/Delo
Katarina Fidermuc, gospodarstvo
Katarina Fidermuc, gospodarstvo
Ljubljana – Gotovina je zakon, je načelo, ki mu je bila Pošta Slovenije zvesta vse od ustanovitve leta 1995. Zdaj na območjih petih pošt poskusno mehča svojo izključno gotovinsko politiko, tako da omogoča plačila paketov z bančnimi karticami.

Pošta Slovenije od februarja na območju petih pošt strankam omogoča, da pakete odkupijo z brezgotovinskim plačilom: takšno plačilo je zadnje štiri mesece mogoče na območju Ljubljane, Celje, Maribora, Radovljice in Velenja. »Pismonoše, ki dostavljajo pakete, smo opremili s POS-terminali in strankam na območju petih pošt omogočili plačila s kartico,« pojasnjujejo v Pošti Slovenije. To so res brezgotovinska plačila, ne dvig gotovine, poudarja namestnica direktorice za področje tehnologije in globalne logistike Branka Javornik. V drugih poslovalnicah za plačilo še vedno sprejemajo le bankovce in kovance, in če jih stranka nima v denarnici, je pri roki okence članice skupine NKB Poštne banke Slovenije s POS-terminalom, prek katerega lahko stranka dvigne gotovino z bančnega računa.

Pismonoše s POS-terminali

Pošta Slovenije je v poskusnem obdobju, ki zdaj traja štiri mesece, z napravami (POS-terminali) za kartična plačila opremila sto pismonoš na območju petih pošt in tako njihovim strankam omogočila plačila s karticami: »Če naročite paket in se odločite, da boste izdelke plačali po povzetju, lahko na območju petih pošt torej odkupnino plačate s kartico,« pravi Branka Javornik. Poleg vrednosti blaga, ki ga določi pošiljatelj paketa, pošta zaračuna tudi stroške za brezgotovinsko plačilo. »V tem primeru je dejstvo, da odkupnina za paket ni prihodek pošte, ampak jo nakažemo na račun prodajalca. Tudi če bi vam pismonoša na terenu prodal znamke ali kuverte, bi mu jih na območju petih pošt lahko plačali prek POS-terminala s kartico,« dodaja sogovornica. Po njenih besedah bo Pošta Slovenije brezgotovinska plačila postopno uvajala še na območja drugih pošt, a zdaj še ni mogoče reči, kje bo nadaljevala in kdaj.

Pošta Slovenije je z napravami za kartična plačila opremila tako imenovane paketne pismonoše na izbranih območjih petih pošt, ne pa tudi vseh poštnih poslovalnic. Po besedah Branke Javornik imajo po en POS-terminal za kartična plačila stalno v dveh glavnih »paketnih« centrih v Mestnem logu v Ljubljani in v Mariboru. Naročniki, ki pakete prevzamejo v teh dveh centrih, lahko odkupnino za paket in stroške med delovnim časom torej tudi za okencem plačajo z bančno kartico. Na območju preostalih treh pošt so brezgotovinska plačila mogoča le, kadar je v poslovalnici pismonoša s svojim prenosnim POS terminalom, poudarja sogovornica: »Dopoldne te možnosti ponavadi ni, ker so paketni pismonoše na terenu.«

Po besedah Branke Javornik o poskusnem zagotavljanju brezgotovinskih plačil prek POS-terminalov v Pošti Slovenije ne govorijo zato, ker so že vnaprej predvideli, da bo trajalo le omejeno obdobje, ampak ker se bodo »na podlagi obnašanja strank in transakcij« odločili, kako načrtovati širitev storitve« brezgotovinskih plačil. »Poskusno obdobje še traja, učinke moramo opazovati daljše obdobje. Opravili bomo podrobnejšo analizo, potem pa se bomo odločili, kako bomo širili storitev,« pravi Branka Javornik.

Pošta Slovenije v svojih poslovalnicah ponuja vse več izdelkov, ki nimajo povezave z njeno osnovno dejavnostjo − sveče, očala, šolske potrebščine, dežnike, knjige ... To pa ni več drobiž, ki ga stranka odšteje, če kupi znamko ali odda priporočeno pismo. Tako se tudi na pošti povečuje povpraševanje po brezgotovinskih plačilih z bančnimi karticami, toda pošta zelo počasi spreminja svojo »gotovinsko politiko« in omogoča brezgotovinska plačila. O tem smo pisali že na začetku leta 2012, ko se je nad pošto pritožil bralec, ki z bančno kartico ni mogel plačati večjega števila znamk, ampak je moral dvigniti gotovino pri povezani banki. O proviziji za dvig gotovine na Poštni banki Slovenije odločajo banke izdajateljice kartic − pri večini so ti dvigi občutno dražji kot na bankomatih in v drugih bankah.

Dolga pot do kartice

Že takrat, 18. januarja 2012, so nam v Pošti Slovenije pojasnili: »Za zdaj možnosti plačevanja storitev in blaga s karticami na poštnih okencih še ne omogočamo, bomo pa to možnost na določenih poštah vzpostavila v letošnjem letu. Ko bo vzpostavljeno plačevanje z bančnimi karticami, bo to tako za fizične osebe kot za pravne osebe.« Odtlej je torej preteklo že precej gotovine. »Politika Pošte Slovenije je pač bila, da poslujemo z gotovino, tudi zaradi stroškov. Zavedamo se, da moramo začeti uvajati tudi brezgotovinska plačila. V Sloveniji so plačila s karticami močno razširjena,« pravi sogovornica.

Za izdajanje računov v Pošti Slovenije uporabljajo lastni informacijski sistem za poslovanje na prek 1100 poštnih okencih – aplikacijo univerzalno poštno okence UPO, prek katere evidentiramo opravljene storitve strankam ter izdajo računov strankam.