Prihaja večja beluga XL

Airbus bo za prevoze delov velikih letal izdelal še večjo različico letal, bolj znanih kot beluga.

Objavljeno
12. maj 2017 18.34
Cveto Pavlin
Cveto Pavlin
Za prevoz sestavnih delov za letala so pri Airbusu in Boeingu pred leti izdelali posebna letala. Airbus A300-600 ST, pri čemer ST pomeni Super Transporter, in Boeing 747 Dreamlifter, ki je na začetku imel oznako LCF – Large Cargo Freighter. Airbus zdaj že nekaj let pripravlja povečano različico svojega letala, bolj znano kot beluga, nosil pa bo oznako XL.

Boeing ni namensko gradil Dreamlifterja, ampak so v tovorno različico predelali štiri Boeinge 747-400. Tovorni prostor ima kapaciteto 1840 kubičnih metrov in je največji na svetu. V kratkem se mu bo po kapaciteti približalo pet novih Airbusovih letal A330-200 XL.

Evropski proizvajalec letal Airbus bo namreč obnovil svojo floto zelo velikih transportnih letal vrste beluga, ki jih uporablja za prevoze letalskih delov med svojimi tovarnami po Evropi. Prevažajo predvsem krila in dele trupa ter dele za helikopterje. V floti je zdaj pet letal, s katerimi vsak teden opravijo okoli 60 poletov. Za izdelavo večje beluge se je Airbus odločil zaradi vse večjih letal in povečanega povpraševanja po njegovih letalih z vseh delov sveta.

Za 30 odstotkov večja kapaciteta

Prejšnji model beluge, ki je prvič poletel leta 1994, je bil narejen kot letalo Airbus 300-600, za nove pa je osnova A330-200. Tudi tokrat bodo naredili pet letal, ki bodo postopno zamenjali floto sedanjih transportnih letal, ki so zaradi trebušate oblike dobila ime beluga po vrsti arktičnega belega kita.

Letalo beluga XL bo šest metrov daljše in meter širše od sedanjih belug ST. Lahko bo peljalo šest ton težji tovor in imelo daljši doseg. Najpomembneje je, da bo imelo za 30 odstotkov večjo kapaciteto tovornega prostora. To pomeni, da bo naenkrat lahko peljalo dve krili letal A350 XWB, namesto enega, ki ga lahko naloži sedanja različica beluge.

Prvi poskusni polet že prihodnje leto

Pri letalskih delih ne gre toliko za težo kot za njihovo velikost. Montaža prve beluge XL se je začela decembra lani v Toulousu. Prvi poskusni polet je predviden prihodnje leto, sredi leta 2019 pa naj bi šel v redno uporabo. Sedanja beluga ST lahko vodi krila letala A340 in trup novega letala A350, vendar pa je vseeno premajhna za večino delov novega velikana A380.

Večino svojih letal Airbus izdela v tovarnah v Toulousu in Hamburgu, nekaj pa še v Veliki Britaniji in Španiji. Nova transportna letala beluga XL bo družba uporabljala za prevoze med temi štirimi tovarnami, za tovarne na drugih celinah pa bodo še naprej uporabljali ladijski prevoz. Airbus sicer načrtuje postavitev tovarn na Kitajskem in v ZDA. Z novo generacijo belug XL bo Airbus lahko podvojil polete na 120 na teden.