Prvo novo letalo gre v Slovenijo

Ajdovsko podjetje za proizvodnjo ultralahkih letal Pipistrel je predstavilo šolsko dvosedežno električno letalo WATTsUP.

Objavljeno
05. september 2014 20.36
prvo elektricno letalo Pipistrel Ajdovscina 5.9.2014
Katja Munih
Katja Munih

Ajdovščina – Ajdovsko podjetje za proizvodnjo ultralahkih letal Pipistrel je prvič v Sloveniji predstavilo šolsko dvosedežno električno letalo WATTsUP. »Prvo naročilo smo dobili iz Slovenije, to se še ni zgodilo,« je presenečen direktor Ivo Boscarol.

Potem ko je letalo konec avgusta Pipistrel premierno predstavil na letalski predstavitvi Salon de Blois v Franciji, je že prejel ducat naročil. Model WATTsUP je bil razvit s sodelovanjem s podjetjem Siemens AG, ki je zagotovilo glavne komponente električnega pogona. Vsak element letala pa je bil izpopolnjen z namenom, da bi bil lažji, učinkovitejši in zanesljivejši. »Petinosemdeset kilovatov močan električni motor tehta le 14 kilogramov, 17 kilovatnih ur močan baterijski komplet pa smo izdelali tako, da se ga bodisi zamenja v nekaj minutah bodisi napolni v manj kot uri,« pojasnjuje konstruktor letala Tine Tomažič.

V zraku uro in pol

Zmogljivost vadbenega letala je prilagojena potrebam letalskih šol. Med prednostmi so kratka vzletna razdalja, dviganje z več kot petimi metri na sekundo in zmožnost letenja najmanj eno uro z dodatno polurno rezervo.

»Tehnologija, ki smo jo razvili prav za to letalo, zniža začetne stroške poučevanja pilotov za kar 70 odstotkov in letenje naredi bolj dostopno kot kdajkoli doslej. Omogoča šolanje na kratkih stezah brez emisij ogljikovega dioksida in hrupa, kar bo končno omogočilo šolanje tudi v urbanih okoljih, saj je skoraj neslišno in nemoteče,« pojasnjuje Boscarol.

Posebnost letala je propeler, ki je križanec med propelerjem in vetrno elektrarno. »To je inovacija, ki smo jo predstavili pred poldrugim letom v ZDA, tokrat pa jo prvič praktično preizkušamo. Izkazala se je za zelo učinkovito,« pravi Gregor Veble, idejni oče omenjenega propelerja. »Pri zelo strmem spuščanju se da z njim ponovno pridobiti od 50 do 60, pri tipičnem spuščanju pa do 30 odstotkov energije,« je strnjeno pojasnil bistvo svoje inovacije.

»Električni pogon v letalstvu je prihodnost, tudi v primeru večjih letal. Predvsem zato, ker električna mobilnost dela državo neodvisno od držav proizvajalk nafte,« je prepričan Boscarol.