S prodajo Tušmobila zakoncema Tuš 29 milijonov

Tuševe blagovne znamke: Kupnina za operaterja 110 milijonov evrov, dodatni milijoni za znamke, ki jih ne uporabljajo.

Objavljeno
29. januar 2016 20.50
Anuška Delić, Nejc Gole
Anuška Delić, Nejc Gole
Ljubljana - Ko sta se Tuš Holding in Telemach leta 2014 dogovorila, da bo zadnji prevzel Tušmobil, sta se dogovorila tudi o prodaji istoimenske blagovne znamke. Ta je bila v lasti zakoncev Mirka in Tanje Tuš. Prodana je bila za 29 milijonov evrov, a ne za gotovino, temveč za posojilo zakoncev kupcu.

V mednarodnem novinarskem projektu Projekta za preiskovanje organiziranega kriminala in korupcije (OCCRP) o lastništvu spletnih ponudnikov v dvanajstih državah je sodelovalo tudi Delo. Preiskovanje in analiza sicer razmeroma pričakovanih lastniških in upravljavskih povezav slovenskih ponudnikov pa sta nepričakovano razkrila tudi informacije, ki so bile do zdaj zakopane v javno objavljenih dokumentih. V Luksemburgu.

110 + 29 = 139 milijonov evrov

Letna poročila luksemburške družbe Slovenia Broadband, ki je stoodstotna lastnica drugega najpomembnejšega ponudnika širokopasovnega dostopa pri nas, Telemacha, so o prodaji Tušmobila razkrila zanimiva nova dejstva.

Najprej so nekoliko pomagala razbliniti špekulacije o prodajni ceni Tušmobila. Telemach in Tuš holding sta po navedbah v letnem poročilu Slovenia Broadband 17. oktobra 2014 podpisala pismo o nameri za prevzem Tušmobila. Dogovorjena vrednost posla je bila 110 milijonov evrov. Dobrih pet mesecev pozneje si je Slovenia Broadband pri povezani nizozemski družbi Adria Cable izposodila več kot 67,7 milijona evrov, tri tedne pozneje pa še osem milijonov evrov.

Obe posojili v skupnem znesku 75 milijonov evrov, je še istega dne prenesla na Telemach »za financiranje prevzema Tušmobila«.

Toda to niso bilo vse z nakupom Tušmobila povezane transakcije. Dan pred podpisom pisma o nameri med Telemachom in Tuš holdingom leta 2014 je uprava Slovenia Broadbanda potrdila tudi dogovor z zakoncema Mirkom in Tanjo Tušem o prenosu blagovne znamke Tušmobil – za 29 milijonov evrov. Prevzem blagovne znamke so načrtovali za začetek leta 2015, ga pa, navajajo, niso sklenili financirati z gotovino, ampak prek posebne oblike posojila zakoncev Tuš kupcu (angleško »loan note«).

Gre za dolžniški instrument, ki prodajalcu omogoča prejemanje plačil v obrokih v določenem časovnem obdobju (tudi z obrestmi). Včasih je namenjen tudi zmanjševanju davčne obremenitve prejemnika visokega plačila, piše Investopedia.

Kakorkoli, Slovenia Broadband je sredi lanskega leta tudi uradno prevzela blagovno znamko Tušmobil (in prav tako Tuš Telekom, še eno znamko, ki je bila v lasti zakoncev Tuš), a je to storila prek povezane hongkongške družbe Middlesbor Associates. Pri tem pa hongkongški register kaže, da je bila družba Middlesbor ustanovljena le dober teden po sklenitvi dogovora o prenosu blagovne znamke.

Danes sta po podatkih urada za intelektualno lastnino obe znamki v lasti Slovenia Broadbanda.

Banke so bile do transakcije menda že sumničave

Na Tuš smo naslovili več vprašanj o tej transakciji, a smo dobili skop odgovor: »Podatkov poslovne narave ne moremo komentirati.«

Prodajo Tušmobila so zahtevale banke, saj Tuš lahko le z dezinvestiranjem dobro poplača del kreditov. Kupnina se je torej prelila na račune bank. Te do zdaj menda še niso dobile celotne kupnine v višini 110 milijonov evrov, saj naj bi si kupec Telemacha izboril odložni pogoj, da manjši del kupnine nakaže, ko bo povsem jasno poslovanje Tušmobila. Od celotne kupnine naj bi le približno pet milijonov evrov, kolikor je Tušmobil dolgoval holdingu Tuš, ostal trgovskemu delu skupine za plačilo dobaviteljev.

A pri tem se postavlja vprašanje, ali so banke vedele za 29 milijonov evrov vreden prenos blagovnih znamk od zakoncev Tuš na Slovenia Broadband. S Tuša nam tega torej niso pojasnili, nekateri bančni viri pa so dejali, da s tem prenosom niso seznanjeni. Poročali smo že, da je banka NLB po neuradnih informacijah kmalu po sklenitvi prodajne pogodbe zahtevala »fairness opinion«, to je dodatno oceno posla prodaje Tušmobila. Želeli so namreč preveriti, ali je bil postopek prodaje transparenten ali pa so bile morda banke pri prodaji Tušmobila poplačane manj, kot bi lahko bile.

Mirko Tuš se je po prodaji Tušmobila – ta se je sicer končala aprila lani – začel pogajati tudi za tretji reprogram milijonskih posojil. Po dolgotrajnih pogajanjih je tega ta teden tudi dosegel. Skupina Tuš je s finančnimi upniki dogovorila reprogram do leta 2020, s čimer je formalno zaključena finančna stabilizacija podjetja, so sporočili iz družbe. Ta ima po neuradnih informacijah do bank še za 380 milijonov evrov dolga, dobaviteljem naj bi dolgovala še približno 120 milijonov evrov. Za nadaljnje razdolževanje bo tako še vedno nujno dezinvestiranje. Ob Tušmobilu je Tuš iz svojega imperija že prodal bencinske črpalke madžarskemu Molu, kinematografsko dejavnost je prevzel avstrijski Cineplexx, banke pa zahtevajo še nadaljnjo prodajo nestrateškega premoženja, to so predvsem nepremičnine, prodati mora, denimo, tudi trgovski center Planet Tuš Koper.

Telemach dal Tušmobil na hladno

Telemach – čeprav je Slovenia Broadband za blagovno znamko Tušmobil odštela 29 milijonov evrov – nekdanje Tuševe blagovne znamke sploh ne uporablja. Celo družbo Tušmobil, katere lastnik je zdaj Telemach, je sredi septembra preimenoval v Telemach Mobil.

Na vprašanje, ali je Telemach uporabo te blagovne znamke opustil, je Peter Perčič, vodja tamkajšnje službe za marketing in korporativno komuniciranje, odgovoril, da nam ne more odgovoriti, češ da gre za »del naše poslovno-komunikacijske strategije«. V telefonskem pogovoru pa je še pojasnil, da znamke trenutno resda ne uporabljajo, a da to ne pomeni, da je ne bodo uporabili kdaj pozneje.

S sklicevanjem na poslovno strategijo in odprtost postopkov je Perčič prav tako zavrnil možnost natančnejših pojasnil o dveh izmed štirih blagovnih znamk, ki jih je Telemach registriral pri evropskem uradu za usklajevanje notranjega trga (OHIM), katerih registracijo med drugimi pritožniki blokira Deutsche Telekom.

Pantone 233

Telemach je konec septembra 2014 na OHIM vložil zahteve za registracijo štirih blagovnih znamk: Unifi, Unifi powered by United Group, Unihome in Unifon. Na zadnji dan, ko je bilo še dovoljeno vložiti pritožbo na njihovo registracijo, se je temu evropskemu uradu oglasil Deutsche Telekom. Pritožil se je zaradi registracije znamk Unifi in Unifi powered by United Group, in sicer zaradi barve logotipov. Zaradi podobnosti imena sta pritožbe vložili še dve družbi (Ubiquiti in Unify).

Izbrana barva za navedena logotipa Unifi je Pantone 233 ali rodaminsko rdeča, Deutsche Telekom pa je »svojo« barvo Pantone 233 že pred desetimi leti registriral v nemškem registru za intelektualno lastnino. Telemach sicer za zdaj uporablja le blagovno znamko Unifi, toda v drugačni barvi. Pritožbeni postopek pri OHIM pa je do leta 2017 zamrznjen, medtem ko so v ozadju pogajanja za rešitev situacije.