Možnost, da bi plastično embalažo pijač, ki jih uporabljamo vsak dan, nadomestili s podobno praktično in primerljivo ceneno zamenjavo, se je še pred kratkim zdela znanstvena fantastika. Sedaj pa start-up iz Londoni trdi, da je rešitev na dosegu roke.
»Plastika je v mnogočem čudovit material, uporabljamo jo vsepovsod. Imamo pa z njo ogromne okoljske probleme, saj zlepa ne razpade. Ko se z našim izdelkom predstavljamo vlagateljem, pa se nam zdi, da mnogi v njem vidijo rešitev za ogromen svetovni problem. Ljudje si želijo ustreznega nadomestka za plastiko,« je za Delo povedala Lise Honsinger, komercialna direktorica družbe Skipping Rocks Lab.
Ustanovitelji londonskega podjetja so razvili postopek, po katerem iz morskih alg pridobivajo snov, ki ima podobne lastnosti kot plastične mase, ki jih uporabljamo za izdelavo plastenk, vreč in različnih drugih oblik embalaže. S pomembno prednostjo: material se po uporabi naravno razgradi v štirih do šestih tednih, je užiten (lahko ga pojemo skupaj z vsebino), pri njegovi izdelavi se sprosti petkrat manj CO2 in porabi devetkrat manj energije, kot pri proizvodnji plastične mase PET. In za potencialni tržni uspeh inovacije morebiti ključen podatek: cena osnovnega materiala je nižja kot pri plastiki.
Ozko grlo je stroj
»Tako je, končna cena je pomembno vprašanje, ki mu namenjamo precej pozornosti,« je potrdila Honsingerjeva. »Ne želimo biti premijski izdelek. Osnovni material je zelo poceni, stvar, ki pa je draga, vsaj na začetku, je stroj, ki omogoča izdelovanje uporabne embalaže. Upam, da bomo imeli aprila 2018 prvega partnerja, ki bo ponudil izdelke v embalaži Ooho!, ko pa bomo imeli več naročil, bodo cenejši tudi stroji. Pričakujemo, da bomo plastiki cenovno konkurenčni v letu ali dveh. Vendar tudi na začetku ne bomo bistveno dražji,« prvi sogovornica.
Ooho! trenutno obstaja predvsem kot promocijski izdelek, v želatinaste vrečke oblike in velikosti žogice za golf pakirajo vodo, ki jo kot osvežilo – in predmet, ki pritegne pozornost – tržijo organizatorjem (poslovnih) prireditev. V podjetju zatrjujejo, da embalaža ni primerna le za vodo, odporna je tudi na potencialno agresivne snovi, ki jih vsebujejo gazirane in alkoholne pijače, sadni sokovi in tudi živila kot kečap ali majoneza.
»Naši potencialni trgi so predvsem trgovske verige, ki prodajajo pijače in živila v embalaži za enkratno uporabo, lokali, ki ponujajo hitro hrano, ki jo lahko odneseš domov. Vse to so možnosti, kjer bi Ooho! lahko postopno nadomestil plastiko. Izdelek bomo najprej ponudili v Londonu, ker je tam sedež našega podjetja, na druge trge pa se bomo širili tako, kot nam bodo omogočale tehnične možnosti pri izdelavi ustreznih strojev,« je povedala Honsingerjeva.
Zbrali so več kot milijon
Start-up je nastal v podjetniškem pospeševalniku londonske šole Imperial College, ki je partner programa EIT Climate-KIC, uspešno pa so pridobili tudi zunanje finančne vire. S kampanjo na platformi Crowdcbe so aprila zbrali 850.000 funtov, pridobli so 140.000 funtov subvencije britanske vlade ter 200.000 evrov pri fundaciji Wendy Schmidt. »Ocenjujem, da je to dovolj za prvo fazo razvoja, se pravi, da izdelamo dovolj strojev in jih dobavimo prvemu krogu kupcev. Potem bomo videli – če bomo ustvarjali dovolj prihodkov, bomo rasli organsko, sicer bomo razmišljali o pridobitvi dodatnega kapitala ali dolga,« pravi sogovornica.
In kako se bodo odzvali, če jih bo želel kupiti kak velik proizvajalec embalaže? »To bi bila v bistvu sladka težava,« pravi Honsingerjeva. »Izhodna strategija je seveda pomembna za vsak start-up, vendar se mi hkrati zavedamo svojega poslanstva. Želimo, da Ooho! prispeva k zmanjšanju problemov, ki jih povzroča velika poraba embalaže, da postane komercialno uspešen izdelek. Če bi nas hotel kupiti kak tekmec samo zato, da bi nas ustavil, potem bomo močni in ne bomo vzeli ponujenega denarja. Odprti pa bi gotovo bili za sodelovanje z nekom, ki bi prepoznal, da gre za super idejo in izdelek in nam pomagal rasti globalno.«