Ime dneva: Z obogateno resničnostjo do izgubljene kulturne dediščine

Ekipo TravelAR Slovenia je k sodelovanju povabil Epson, ki je njihovo aplikacijo uporabil za predstavitev svojih novih AR očal.

Objavljeno
16. februar 2018 16.07
sdr
Barbara Pavlin
Barbara Pavlin

Ljubljana – Slovenija bi lahko postala prava turistična destinacija obogatene resničnosti, so prepričani ustvarjalci aplikacije TravelAR Slovenia. Z njo si bodo lahko turisti ogledali 3D-rekonstrukcije lokalne izgubljene kulturne dediščine, zgodovinskih znamenitosti in dogodkov, najprej v Kočevju in Črnomlju.

V kočevskem mestnem središču si bodo ob za to namenjenih točkah med drugim lahko ogledali tudi izginuli kočevski grad, ki je bil v celoti porušen med drugo svetovno vojno. Snovalci aplikacije TravelAR Slovenia so v tehnologiji AR (angleško: Augmented Reality) obudili grad na podlagi podatkov iz katastra, s pomočjo delnih fotografij gradu ter s primerjavo arhitekture gradov iz istega obdobja. V Črnomlju pa se bodo lahko obiskovalci virtualno sprehodili skozi središče mesta, kot je bilo videti v 17. stoletju, ter si ogledali in podoživeli dogodke iz obdobja druge svetovne vojne.

Aplikacijo TravelAR Slovenia je v sodelovanju s Podjetniškim inkubatorjem Kočevje in Podjetniškim inkubatorjem Bela krajina razvilo podjetje CtrlArt in je rezultat ustvarjanja na delavnicah 3D-modeliranja in priprave vsebin za obogateno resničnost, ki so potekale lani pod mentorstvom Nadava Sagirja. Snovalci so želeli s projektom v soustvarjanje in ohranjanje znamenitosti lokalne kulturne dediščine vključiti lokalno skupnost, ustvariti inovativna orodja za spodbujanje turizma ter okrepiti vključenost mladih. Udeleženci delavnic pa so s tem tudi dodatno razvijali veščine in znanja, ki jih bodo pripravila za bližnjo prihodnost.

Aplikacijo razvijajo že od preteklega leta, širši javnosti pa so jo nedavno predstavili na sejmu ISE na Nizozemskem. Tja jih je povabil tehnološki velikan Epson, ki je s pomočjo slovenske AR-rešitve na sejmu predstavljal svoja nova AR-očala Epson Moverio.

Foto: TravelAR

»Z načrtovanjem aplikacij za AR vseskozi načrtuješ, kje vse boš lahko vsebine uporabljal. AR-očala Epson Moverio so se nam zdela zanimiva zaradi ciljne uporabe Epsona - uporaba v muzejih za raziskovanje kulturne dediščine. Pred približno letom dni smo vzpostavili prvi stik z njimi, jim na kratko predstavili, kakšen projekt ustvarjamo. In ko je bila aplikacija pred nekaj meseci pripravljena, smo jim poslali povezavo. Nato pa konec decembra dobimo sporočilo, da so aplikacijo TravelAR Slovenia testirali v njihovi upravi, jim je zelo všeč in bi z njo želeli predstaviti svoja najnovejša očala na sejmu ISE 2018 v Amsterdamu,« o tem, kako so prišli do partnerstva z Epsonom, razlaga direktor Podjetniškega inkubatorja Kočevje Marko Stijepić.

V ruševinah zagledamo grad

TravelAR je lokacijska aplikacija, s katero uporabnik z uporabo lastne naprave pridobi dodatno izkušnjo oziroma boljšo predstavo o kulturnem ali zgodovinskem objektu. Uporabnik si aplikacijo naloži na pametni telefon, tablico ali AR-očala, nato sledi navodilom aplikacije in napravo usmeri v marker, ki deluje kot neke vrste portal.

Predstavitev Epsonovih očal z aplikacijo TravelAR na sejmu v Amsterdamu. Foto: arhiv podjetja

»Na primer, ko pridemo do ruševin nekega gradu, odpremo aplikacijo in jo usmerimo v plakat TravelAR ob ruševinah, kjer se nam skozi portal prikaže 3D-model gradu, kot je tam stal nekoč. S približevanjem, nagibanjem, hojo okoli plakata si dejansko ogledujemo grad iz različnih perspektiv,« delovanje aplikacije pojasni Stijepić. Za zdaj AR-tehnologija zaradi procesorskih zmožnosti še ne zmore prikazati 3D-modela na točnem mestu, kjer so zdaj ruševine. Bo pa to realnost že v nekaj letih, napoveduje Stijepić.

Zalet čez nekaj let

Uporabnost tehnologije AR je šele v povojih. Zato tudi ni veliko uporabnih rešitev. »Dejstvo, da nas je Epson izbral kot primer dobre aplikacije, je zgovorno že samo po sebi. Ključni pa sta produkcija dobrih vsebin in njihova predstavitev skozi odlično uporabniško izkušnjo. Čez nekaj let, ko bodo največji igralci predstavili svoje »igračke AR«, bodo aplikacije dobile zalet. Mi skušamo biti pripravljeni na ta trenutek,« pravi Stijepić.

Ustvarjanje vsebin za prikaz na AR-napravah bo v prihodnjih letih zelo iskano znanje, zato želijo skozi delavnice in z delom na konkretnih projektih opremiti ljudi z uporabnimi znanji.

»V začetku želimo, da občine prepoznajo to kot nadgradnjo turistične ponudbe destinacije in se odločijo za vložek v izobraževanje in usposabljanje ljudi,« o načrtih pove Stijepić in doda: »Letos želimo vpeljati geolokacijsko raziskovanje zgodovinskih objektov Kočevja in Črnomlja ter nato aplikacijo širiti v druga slovenska mesta.«