Za embalažo, ki lahko »nekaj pove«

Inovacija: Tiskarska barva, ki se odziva na spremembo temperature.

Objavljeno
27. november 2015 18.30
Damjan Viršek
Damjan Viršek

»Pametno« je trend sodobne industrije. V tiskarstvu, ki se na »klasičnih« področjih, kot so časopisi ali knjige, spopada z zmanjšanjem obsega dela, je eden od ključnih izzivov razvoj izdelkov, ki omogočajo nove funkcionalnosti.

Eno od takih področij, kjer je uspešno tudi slovensko znanje, je razvoj (natisnjenih) pametnih temperaturnih indikatorjev, ki s svojo barvo končnemu uporabniku povedo, ali se je izdelek pred porabo v resnici »zadrževal« v temperaturnem območju, ki ne vpliva škodljivo na njegovo uporabno vrednost.

Strokovnjaki celjskega Cetisa so v sodelovanju s Kemijskim inštitutom razvili termokromno tiskarsko barvo, ki jo je mogoče uporabiti na različnih vrstah embalaže končnih izdelkov ali pa na indikatorjih pri izdelavi industrijskih polizdelkov oziroma sestavnih delov, ki morajo (na primer) za dosego optimalnih lastnosti v procesu obdelave biti izpostavljeni določeni temperaturi.

Pokazatelj s spremembo barve jasno vizualno sporoča, ali je bila vnaprej določena temperatura dosežena ali presežena. Zanimiv je na primer za uporabo v farmacevtski industriji, industriji pijač in živilski industriji, še posebno pri izdelkih, kjer temperatura vpliva na varnost in/ali kakovost končnega izdelka. Na primer, če je škatlica z zdravili med skladiščenjem izpostavljene (naprej določeni) previsoki temperaturi, bo s termnokromnim premazom potiskan del trajno spremenil barvo in s tem uporabnika opozoril, da ni vse v redu.

Zanimiva je tudi uporabnost v industriji, na primer v avtomobilski. Izdelava žarometov je kompleksen proces, predpisan s številnimi normami in mehanizmi nadzora. Žaromet potuje skozi številne faze, ena od njih je tudi temperaturni kanal, kjer je izdelek v natančno predpisanem časovnem obdobju izpostavljen določeni temperaturi. V Cetisu so izdelali etiketo z indikatorsko tiskarsko barvo, ki s spremembo barve potrjuje, da je bil izdelek izpostavljen predvideni temperaturi – to močno poenostavlja kontrolo kakovosti na koncu te proizvode operacije.

Inovacija je nastala v nacionalnem projektu z naslovom Novi materiali za tiskane senzorje in indikatorje ter njihova integracija v pametne tiskovine. Nosilka projekta je bila Marta Klanjšek Gunde iz Kemijskega inštituta, iz Cetisa pa sta pri razvoju premaza sodelovali mlada raziskovalka Kristina Bašnec in razvojna tehnologinja dr. Mojca Friškovec. Inovacija je že pritegnila pozornost strokovne javnosti, saj je marca letos dobila rektorjevo nagrado Univerze v Ljubljani za najboljšo inovacijo leta 2015, nominirana pa je bila tudi za Nagrado nemškega gospodarstva, ki jo podeljujeta Slovensko-nemška zbornica in nemško veleposlaništvo.

Izdelke z uporabo novih termokromnih barve v celjskem Cetisu že poizvajajo in tržijo, vendar nam niso želeli razkriti, kdo so njihovi konkretni kupci in na kakšne obseg poslovanja računajo v tem novem segmetnu dejavnosti.


»Za Cetis ta inovacija pomeni širitev ponudbe in s tem nove poslovne priložnosti, saj lahko kupcem ponudimo nove rešitve pametne embalaže - tako tistim, ki po njej povprašujejo sami, kot tistim, ki o tem še niso razmišljali in jim nove rešitve ponudimo samoiniciativno,« je povedala Saša Košec Jazbinšek, vodja marketinga in odnosov z javnostmi v Cetisu.


Partnerje imajo v avtomobilski industriji, kjer že poizvajajo etiketo z indikatorsko tiskarsko barvo, ki s spremembo barve potrjuje, da je bil izdelek v proizvodnem procesu izpostavljen predvideni temperaturi. Sodelujejo tudi z marketinškimi agencijami, ki oblikujejo embalažo za proizvajalce hrane in pijače ter za farmacevtsko industrijo, kjer nove možnosti tiska vključijo že v samo kreativno rešitev.
»Kupci želijo doseči, da bodo njihovi izdelki na policah prepričali - pri tem jim pomagamo tudi mi z inovativnimi rešitvami. Razvijamo tudi rešitve glede zaščite blagovnih znamk, za katere je tudi vedno več povpraševanja - tako z vidika zaščite originalnosti izdelkov (zaščita pred ponarejanjem) kot tudi zaščite pred odpiranjem - za zagotovitev varnosti izdelkov (npr. farmacevtskih). Pri tem prenašamo znanja iz naše druge strateške poslovne enote - rešitve varnostnih tiskovin,« je še povedala Košec Jazbinškova.