Za učenje v odrasli dobi ni ovir

Meditacija medna krepi sposobnosti pomnenja, mobiteli pa rušijo koncentracijo.

Objavljeno
21. avgust 2015 17.48
jer/bralka
Damjan Viršek
Damjan Viršek
Razvoj delovnih sposobnosti aktivne populacije je vse bolj pomemben za podjetja. Ta si ne morejo več privoščiti, da bi plačevala za tečaje, ki so koncipirani na predstavah o delovanju možganov, ki bodisi nimajo prave povezave z znanstvenimi dognanji ali pa so celo mit. Natančna izbira »pravega« programa je vse bolj pomembna, saj samo v ZDA podjetja za izobraževanje svojih zaposlenih vsako leto namenijo 164 milijard dolarjev.

V nedavnem članku so pri družbi McKinsey pisali o tem, da v zvezi z zmožnostjo pridobivanja novih znanj pri odraslih ne držijo predvsem trije miti: da je ključno za učenje otroštvo; da (vsaj) polovica možganov v vsakem danem trenutku ni aktivna; da smo ljudje ali dominantno analitični ali pa dominantno čustveni.

Sveže nevroznanstvene raziskave kažejo, da zgodnje otroštvo ni edini čas, ko možgani izboljšajo svojo sposobnost pomnjenja. Skupina znanstvenikov na Harvardu je ugotovila, da samo osem tednov usmerjene meditacije pri odraslem sproži spremembo v strukturi možganov, s katero se poveča in zgosti območje sive snovi na področjih, ki jih povezujemo z učenjem, spominom, nadzorom občutkov in sočutjem. To spoznanje podjetja že množično uporabljajo v praksi, trdi McKinesey – zdravstvena zavarovalnica Aetna je zaposlenim ponudila zastonjski tečaj joge in meditacije. Kar 28 odstotkov vključenih je poročalo o zmanjšanju stresa, produktivno porabljen čas zaposlenega pa se je povečal za 62 minut na teden, kar lahko pomeni 3000 dolarjev dodane vrednostni na leto na zaposlenega.

Novejša spoznanja delovanje možganov kažejo, da so »v pogonu« bolj ali manj ves čas, vendar so različni deli aktivni glede na naloge, s katerimi se ukvarjamo. Pomeben sklep za učenje je, da »večopravilnost« ne deluje vedno. V okoliščinah, ko se želimo naučiti kaj novega, se ne sememo ukvarjati z rutinskimi opravili, kot je na primer pregledovanje e-pošte. Mnoga podjetja svoja izboraževanja že organizirajo tako, da udeležencem začasno odvzamejo vse »napravice«, ki bi utegnile odvračati pozornost od učinih ciljev. D. Vi.