Letos rekordne tri milijarde letalskih potnikov

Lani je svetovna letalska industrija ustvarila 5,5 milijarde evrov dobička, za 2014 napovedujejo 12,2 milijarde evrov dobička.

Objavljeno
04. oktober 2013 12.43
LJUBLJANA 04.02. 2013 letalo. Foto: ALESS CCERNIVEC/Delo
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Ljubljana – Ob 525 milijardah evrov prihodkov bo svetovna letalska industrija letos po septembrski napovedi ustvarila 8,675 milijarde evrov dobička, to je tri četrt milijarde manj od junijske napovedi mednarodnega združenja letalskega transporta (IATA). Dobiček evropskih prevoznikov bo znašal milijardo in četrt evrov, približno 70 milijonov več od pomladanske napovedi.

Ob petodstotni rasti števila potnikov, nekoliko nižji od lanske rekordne 5,3-odstotne, bo konec leta številka prvič presegla tri milijarde, in to za 120 milijonov potnikov. Lani je svetovna letalska industrija ustvarila 5,5 milijarde evrov dobička, za leto 2014 pa v IATA napovedujejo ob 551 milijardah evrov prihodkov 12,2 milijarde evrov dobička, kar bi bilo samo dve milijardi manj od rekordnega dobička leta 2010.

Generalni in izvršni direktor IATA Tony Tyler meni, da je zgodba večinoma pozitivna, saj se dobički povečujejo, čeprav bo svetovna gospodarska rast (BDP) le dvoodstotna – kar je bila doslej meja, pri kateri so letalski prevozniki ustvarjali izgubo. Tyler opozarja, da tovorni (cargo) promet še ne raste tako, kot bi si želeli (0,9 odstotka, junija napovedana 1,5-odstotna rast), da rast zavirajo cene goriva (za katerega bodo prevozniki plačali skoraj 160 milijard evrov ali 31 odstotkov vseh stroškov) in da se je upočasnila rast na trgih v razvoju (Indija, Brazilija, delno Kitajska).

Najbolje naj bi se letos izkazali severnoameriški prevozniki s 4,9 milijarde dolarjev (3,6 milijarde evrov) dobička – kar je pol milijarde dolarjev bolje od junijskih napovedi in več kot podvojeni 2,3-milijardni dobiček, dosežen lani; s perspektivo o 6,3-milijardnem dolarskem dobičku leta 2014. Tudi evropski prevozniki naj bi prihodnje leto svoj dobiček skoraj podvojili na 2,3 milijarde evrov.

Samoomejevanje onesnaževanja

V Montrealu se končuje štirinajstdnevna 38. skupščina specializirane mednarodne organizacije civilnega letalstva Združenih narodov (International Civil Aviation Organization – ICAO). Glavna tema pogovorov 1400 delegatov iz 191 držav, mednarodnih organizacij in industrije je bilo urejanje odnosov v hitrorastoči dejavnosti, ki naj bi promet s sto tisoč dnevnih letov do leta 2030 podvojila. Ob tem je in bo najbolj na udaru okolje. Letalska industrija proizvede dva odstotka emisij plinov, dve tretjini od tega na mednarodnih letih. Želja ICAO je, da bi do leta 2020 dosegli nevtralno onesnaževalno rast, česar se lotevajo z alternativnimi gorivi, novimi tehnologijami in varčnimi letali.

Spremembe v letalskih združenjih

Potem ko je junija v Star Alliance vstopila tajvanska družba Eva Air, se je širitev te najstarejše in največje svetovne združbe letalskih prevoznikov začasno končala. Ob težavah članic druge največje združbe Sky Team je zdaj najbolj aktivna združba One World, ki se ji je ta teden pridružila LAN Colombia, 30. oktobra pa se bo še prva od treh velikih zalivskih družb Qatar Airways.

Prihodnje leto bodo še prestopi med združbami. V drugi polovici leta naj bi iz Star Alliance v Oneworld prestopila največja brazilska letalska družba TAM, v ZDA pa je že dolgo napovedana združitev US Airways in American Airlines v novo American Airlines. Vodstvi družb sta, ob pravosodnih postopkih, ki se vlečejo, pred dnevi podpisali nov dogovor, po katerem lahko od združitve odstopita do 18. januarja 2014, in ne do letošnjega 17. decembra, kot je bilo dogovorjeno prej.

Star Alliance (Lufthansa), katere članica je tudi Adria Airways, leti na 1328 destinacij v 195 državah. S skoraj 22 tisoč dnevnimi leti prepelje letno okrog 727 milijonov potnikov. Sky Team (Air France-KLM) leti na 1024 destinacij v 178 državah, s 15 tisoč dnevnimi leti pa prepelje 569 milijonov potnikov. Oneworld (British Airways) prepelje sedaj na 841 destinacij v 157 državah z 8837 dnevnimi leti okrog 341 milijonov potnikov.

Z vključitvijo LAN Colombia, Qatar Airways, Shrilankian (kot prva družba z indijske podceline v katerikoli združbi) in s prestopom TAM in US Airways naj bi združba Oneworld vsako leto prepeljala 482 milijonov potnikov. Z izstopom TAM in US Airways bo Star Alliance izgubila okrog 117 milijonov potnikov in pristala pri 610 milijonih, nekaj več kot Sky Team (569 milijonov potnikov).

V borbi za potnike in v pričakovanju odhoda US Airways je Star Alliance pred dnevi v Los Angelesu odprla novo čakalnico (lounge) za potnike v višjih razredih. Na 1675 površinskih metrih bo dovolj udobja za okrog 400 potnikov. Prav sodobne čakalnice so po besedah izvršnega direktorja Star Alliance Marka Schwaba ena od konkurenčnih prednosti združb. Z novo v Kaliforniji bo upravljal Air New Zealand.

Arabske zgodbe

Emirates, Qatar in Etihad so tri velike letalske družbe iz perzijskega zaliva. Qatar vstopa v Oneworld, v katerem je vsaj posredno kot 29,21-odstotni lastnik Air Berlina, druge največje nemške letalske družbe, tudi Etihad. Ta pa je pred dvema mesecema postal 49-odstotni lastnik srbskega Jata, ki se je/bo preimenoval v Air Serbia. Jat/Air Serbia v nasprotju s Croatio in Adrio, ki sta članici Star Alliance, ni v nobeni svetovni letalski združbi.

Tudi indijske letalske družbe še niso povezane v svetovne združbe; indijska letalska industrija je sicer med najbolj perspektivnimi na svetu, pri povezovanju pa je veliko težav tudi zaradi močnega vpliva države. Zgodba z Air Indio in njenim dogovarjanjem z Aerodromom Ljubljana in Adrio Airways je še vedno živa. Z našim prevoznikom so se tako zadnje dni spet pogovarjali o skupnih letih.