Protesti v Airbusovih obratih

Po predstavitvi načrta prestrukturiranja podjetja Airbus, ki predvideva množično zmanjševanje delovnih mest, v obratih Airbusa že drugi dan potekajo protesti.

Objavljeno
01. marec 2007 18.20
Hamburg/Berlin/Pariz – Po včerajšnji predstavitvi načrta prestrukturiranja podjetja Airbus, ki predvideva postopno zmanjšanje števila delovnih mest za 10.000 ter prodajo ali preoblikovanje šestih proizvodnih obratov in preselitev več dela v države z nižjo ceno delovne sile, v obratih Airbusa že drugi dan potekajo protesti zaposlenih.

Okoli 1000 delavcev je v Laupheimu na jugu Nemčije protestiralo zaradi nasprotovanja odločitvi vodstva podjetja o odprodaji obrata, o prekinitvah dela pa poročajo tudi iz obrata iz Nordenhama, kjer je sindikat delo prekinil do petka ter tudi iz več obratov po Franciji.

Francoski sindikat Force Ouvriere pa je za 2. marca napovedal poldnevni vsedržavni protest, ki bi lahko vplival na vse štiri tovarne v Franciji, vključno s centralo Airbusa v Toulouseu, Evropska jeklarska federacija (European Metalworkers Federation) pa je sporočila, da se bodo glede skupne protestne akcije odločili po srečanju z vodstvom Airbusa, ki je napovedano za 5. marca. Po besedah predstavnika sindikata pa so vsi protesti in prekinitve dela lokalne in spontane akcije.

Sindikati bodo delovna mesta branili z “vsemi sredstvi“

Sindikati v omenjenih državah so ogorčeni nad obsegom načrta družbe, po katerih bosta samo Nemčija in Francija izgubili 8000 delovnih mest. Največ delovnih mest (4300) bo izgubila Francija, od tega 1100 na sedežu podjetja v Toulousu, 3700 Nemčija, 1600 Velika Britanija in 400 Španija. Sicer na bi Airbus udarec omilil s postopnim ukinjanjem delovnih mest v razdobju treh ali štirih let in spodbujal prostovoljne odhode. Airbus je sicer obljubil, da prisilnih odpustov zaenkrat ne bo, sindikati pa so že obljubili, da bodo delovna mesta branili z vsemi razpoložljivimi sredstvi, pri čemer niso izključili niti morebitne industrijske akcije.

Dolgotrajni protesti bi lahko Airbus, ki trenutni finančni položaj ocenjuje kot “nevzdržen“, precej oškodovali.

Dogovor o tem, kje bo potekalo odpuščanje, je bil težak, saj ima Airbus proizvodne zmogljivosti predvsem v Nemčiji in Franciji, pa tudi Veliki Britaniji. Francoski in nemški lastniki imajo v EADS vsak po 22,5-odstotni delež, kar je zapletlo odločitev o tem, katera država bo nosila glavno breme racionalizacije poslovanja. Ker naj bi bili po prvotnih načrtih prizadeti predvsem nemški delavci, sta morala v spor poseči tudi nemška kanclerka Angela Merkel in francoski predsednik Jacques Chirac.

V okviru načrta, s katerim želi Airbus v prihodnjih treh letih prihraniti pet milijard evrov, bodo tudi prodali proizvodne obrate v Saint-Nazairu na zahodu Francije ter Varel in Laupheim v Nemčiji, proizvodne obrate Meaulte na severu Francije, Nordenham v Nemčiji in Filton v veliki Britaniji pa bodo predali partnerjem, saj bo Airbus več dela preselil v države z nižjo ceno delovne sile.

Da bi preprečili izgubo “zaznamovanih“ 1600 delovnih mest v Fintonu in obratu v Broughtonu, so britanski sindikati že zahtevali pogovore z ustreznimi ministrstvi.

Sicer pa je Airbus prestrukturiranje opravičil s padcem vrednosti ameriškega dolarja in zamude pri proizvodnji letala A380, sicer največjega potniškega letala na svetu. Napovedane spremembe pa naj bi pospešile proizvodnjo in izboljšale kvaliteto ter zanesljivost Airbusovih letal. Ameriški proizvajalec letal Boeing, Airbusov glavni konkurent, je sicer v zadnjih letih začel Airbusu odvzemati tržni delež na trgu potniških letal.

Barrot kritizira slabo upravljanje Airbusa

Evropski komisar za transport Jacques Barrot je v pogovoru za francoski radio Europe-1 dejal, da proizvajalec letal Airbus plačuje visoko ceno slabega upravljanja, v katerega je vpletenih več evropskih vlad. Airbus potrebuje dobrega direktorja brez političnega vmešavanja, je poudaril Barrot.

Francija je tako danes napovedala, da bo Airbusu namenila 100 milijonov evrov sredstev za raziskave na področju ogljikovih vlaken. Ta se uporabljajo predvsem v proizvodnji nekaterih letalskih delov, npr. kril.

Evropska unija in ZDA so sicer pred Svetovno trgovinsko organizacijo (WTO) zapletene v spor, v katerem se medsebojno obtožujeta, da svojima proizvajalcema letal podeljujeta nedovoljene državne pomoči.

Zadnja vest: Airbus prekinil proizvodnjo tovorne verzije A-380

Evropski proizvajalec letal Airbus je sporočil, da je prekinil proizvodnjo tovorne verzije največjega letala na svetu A380. Kot je povedala predstavnica podjetja, vse aktivnosti v zvezi s projektom tovorne verzije A380 niso prekinjene, saj bo Airbus letalo še naprej tržil. Razlog za prekinitev proizvodnje so predvsem veliki finančni izzivi, s katerimi se sooča podjetje, je pojasnil vodja projekta tovornega A380 Mario Heinen.

Za razvoj tovorne verzije ni perspektive

Za tovorno verzijo vsaj kratkoročno ni perspektive, čeprav bi trg potreboval 400 takšnih letal v prihodnjih 20 letih, ocenjujejo v podjetju. Airbus se bo po prekinitvi del na tovorni verziji A380 popolnoma posvetil potniški verziji letala. Lastnik evropskega letalskega proizvajalca Airbus, francosko-nemški letalski in oborožitveni koncern EADS, je sicer v sredo predstavil načrt prestrukturiranja Airbusa, ki je zaradi dveletnih zamud pri izdelavi največjega potniškega letala na svetu A380 zašel v hude težave. T.i. načrt Power8 predvideva postopno zmanjšanje števila delovnih mest za 10.000 ter prodajo ali preoblikovanje šestih proizvodnih obratov.