Dublin - Največji evropski nizkocenovni prevoznik, irska družba Ryanair, je predprejšnji teden napovedala prevzem domačega tekmeca Aer Lingus. Za družbo, katerega večinski lastnik je država, je bil pripravljen plačati 1,48 milijarde evrov. Poteza je povzročila ogorčenje med domačimi politiki in tudi sindikati, ki so prvi povzdignili glas zoper prevzem, saj bi ta ustvaril monopol na irskem letalskem trgu. Ryanair je teden pred objavo namere kupil 16 odstotkov delnic Aer Lingusa; predsednik Ryanairove uprave Michael O'Leary pa poskuša strahove javnosti pomiriti z zagotovilom, da bosta tudi v primeru uspešnega prevzema družbi še naprej poslovali ločeno.
A piloti družbe Aer Lingus so poskrbeli za prvo prevzemno turbulenco: kupili so 2,12-odstotni delež svoje družbe v obupanem poskusu, da bi s tem pomagali preprečiti Ryanairovo potezo. Pri tem jim je pomagal pokojninski sklad pilotov (Irish Airline Pilots Pensions Limited), ki je prej imel v lasti samo 0,26 odstotka delnic te družbe, v torek pa je sporočil, da je kupil 9,8 milijona Aer Lingusovih delnic po 3,04 evra za delnico, v vrednosti skoraj 30 milijonov evrov, kar je nad Ryanairovo ponudbo 2,80 evra za delnico Aer Lingusa. Ryanair je do konca tedna nakopičil 19,2-odstotni delež v tekmecu. Aer Lingusovo vodstvo, sindikati in irska vlada so enotni, da prevzema ne sme biti. V spodnjem domu irskega parlamenta je finančni minister Brian Cowen te dni še enkrat odločno nasprotoval prevzemu, ker "se vlada zavzema za neodvisno družbo Aer Lingus, saj je le taka v interesu javnosti". Dodal je, da je Ryanair "še milje daleč od pridobitve večinskega deleža". Vlada je 28,3-odstotni lastnik Aer Lingusa, kar naj bi zagotavljalo, da se drugo podjetje ne more dokopati do 75 odstotkov deleža, ki bi bil potreben za to, da se letalsko družbo črta s seznama. Kot pravi Cowen, si je vlada vnaprej zagotovila tak delež, da bi odvrnila sovražne prevzeme.
Aer Lingus napoveduje, da se bo proti prevzemu bojeval z vsemi pravnimi sredstvi, in je sprožil vprašanje varstva konkurence. Za to je najel dva izkušena lobista, Maria Montija in Karla van Mierta, ki sta bila prej evropska komisarja za varstvo konkurence (zdaj sta svetovalca družbe Goldman Sachs) in zagotavljata, da bosta v Bruslju dosegla obravnavo primera, tudi predstavnik evropskega urada za varstvo konkurence Jonathan Todd je potrdil, da bodo podrobno spremljali primer.
Ryanair, znan po predatorski tehniki in neusmiljenosti do tekmecev in celo lastnih zaposlenih (v teh letih je dobil mnogo sovražnikov), verjetno ne bo odnehal. Kar pri zadevi diši po nedoslednosti, pa je, da zna prevzem Aer Lingusa preprečiti prav organ EU, taista EU pa je še pred kratkim podpirala konsolidacijo med evropskimi prevozniki in leta 2004 gladko odobrila združitev Air Francea in KLM.
Več si preberite v prilogi Dela FT