Koper, Trst – Slovenski trgovci in kupci so pred velikim preobratom. Včeraj so v vseh trgovinah »najboljšega soseda« ponudili desetodstotni popust na vse izdelke. Zares nenavadna marketinška poteza, ko je trgovska prodajna sezona na vrhuncu. To je podobno, kot če bi turistični delavci sredi avgusta, ko se povsod tare turistov, za desetino znižali cene. Koprski trgovci, denimo, ne vedo, kaj jih čaka v mesecih po novem letu: Se bodo nedeljski nakupi samo prerazporedili na preostale dneve v tednu? Bodo Slovenci manj kupovali? Bodo z novim življenjskim ritmom izbirali nove prodajalne? Bodo ob nedeljah pogosteje zavili po nakupih čez mejo? Bodo izgubili kupce iz tujine? – Vsega po malem! Italijanski trgovci so se na slovenski trgovski avtogol že odzvali: Riccardo Illy je v Furlaniji - Julijski krajini dosegel sprejetje zakona, ki vsem furlanskim trgovcem zakonsko dovoljuje nedeljsko odpiranje trgovin!
V nedeljo prodajo več kot v ponedeljek in torek skupaj
Vodja Mercatorjevega centra Hipermarket Mirko Milavec nam je v soboto povedal, da so nedeljski nakupi izrednega pomena: “V šestih nedeljskih urah prodamo več kot ves dan ob ponedeljkih ali torkih. Bolj se nam splača imeti odprto ob nedeljah šest ur kot ves dan v ponedeljek ali torek. Samopostrežni živilski del obišče v nedeljo deset do 15 tisoč ljudi, ki opravijo pet tisoč nakupov. Če dodamo še obiske kupcev v drugih trgovinah centra, jih je še več. Od zaprtja trgovin ne pričakujemo nič dobrega. Prav nič še ne vemo, kako bo z zaslužkom, z organizacijo in prezaposlitvijo delavcev. Nimamo nobenih navodil, ničesar ne predvidevamo,” je dejal Milavec, ki je prepričan, da se bodo mnogim Slovencem dodobra spremenile navade, saj se zdaj ob nedeljah veliko ljudi zadržuje in druži po nakupovalnih centrih.
Za nameček se na Obali gnetejo novi trgovci. Prav v prihodnjih dneh napovedujejo prihod dveh Hoferjevih trgovin: ene v Izolo in ene v Koper. Vsaka bo imela 900 kvadratnih metrov površine. Zagotovo bodo slovenski trgovci izgubili nekaj tujih kupcev. V Koper zahaja po nakupih iz leta v leto več Italijanov (mnogi ob nedeljah) in še zmeraj tudi precej Hrvatov (teh je nekajkrat več kot Italijanov). Italijani pridejo najraje po mleko, mlečne izdelke, meso, salame, čebelje proizvode ... Zelo radi zavijejo v športne trgovine. Ta nedeljski posel bo propadel.
Slovenci kupujemo v Italiji, Italiani pri nas
Slovenci ob meji so še zmeraj prepričani, da je košarica živil čez mejo v povprečju približno desetino cenejša. Kdor je na tekočem s cenami, lahko z racionalnim nakupovanjem na eni in drugi strani meje pri hrani privarčuje deset do 20 odstotkov na mesec. Pri preostalem blagu pa so izkušnje od primera do primera različne in teže primerljive.
Alessia R., administratorka v marketu iz italijanske verige Famila pri Rabujezu, pravi: "Tudi jaz, kot Italijanka, redno zahajam po nakupih v koprsko Supernovo. Bistveno cenejše imate vse mlečne izdelke pa še boljše mleko imate. Tudi meso in mesni izdelki, denimo čevapčiči, so pri vas boljši, vsaj meni se zdijo. Prav tako je cenejša hrana za dojenčke. Pri vas sem kupila tudi cenejše plenice Pampers, vendar so po mojih izkušnjah slabše kakovosti od tistih, ki jih nabavim v Italiji,« je povedala trgovka, ki ne ve, kako se bodo italijanski trgovci odzvali na poslovni izziv.
Italiani bodo po novem imeli odprto tudi ob nedeljah
Illyjeva deželna vlada je pred kratkim v Trstu sprejela zakon o trgovini, ki furlanskim trgovcem omogoča, da bodo lahko imeli odprte trgovine tudi ob nedeljah. Te so bile v nekaterih večjih trgovskih in turističnih centrih že zdaj odprte vse nedelje. Novemu Illyjevemu zakonu pa še zmeraj odločno nasprotujejo predstavniki levičarskih sindikatov (CISL, denimo). Paolo Coppa, generalni sekretar tržaškega sindikata CISL, pravi, da se bo s tem zakonom usul plaz ob nedeljah odprtih trgovin. Posamezni odprti trgovski centri sindikatov niso toliko motili, zdaj pa se jim zdi logika kapitala očitno prehuda, in zato Coppa hvali slovensko modrost, s katero se je oblasti uspelo upreti tako divjemu liberalizmu, ki je povsem izničil človeka na raven komaj sposobnega potrošnika. Očitno je, da želijo italijanski trgovci po hudem pretresu zadnjih nekaj let zdaj ponovno prevzeti pobudo v regiji.