London - ZDA tudi po letu zastoja v pogajanjih z Evropsko unijo o liberalizaciji čezatlantskega letalskega prometa nočejo popustiti pri zadnji sporni točki, zaradi katere strani še nista podpisali sporazuma o odprtem nebu - ovirah za tuje lastništvo ameriških letalskih družb. Zaradi bilateralnih sporazumov, ki so jih ZDA sklenile z vrsto držav članic unije, pa slednjim grozi nadaljevanje postopkov, ki jih je proti njim sprožila Evropska komisija, je danes zapisal britanski časnik Financial Times.
Zaradi zastoja pri sprejemanju omenjenega sporazuma letalske družbe kratkoročno gledano sicer ne bodo utrpele posebne škode. Medtem ko londonsko letališče Heathrow ne povečuje števila čezatlantskih letov, pa so nekateri prevozniki tako iz ZDA kot tudi unije že povečali število destinacij na obeh straneh Atlantika. Ameriški kongres je že leta 2003 zavrnil predlog, v skladu s katerim bi ZDA zvišale 25-odstotni delež, ki ga imajo lahko tuji lastniki v letalskih družbah v ZDA. Večina sedežev je sedaj resda v rokah demokratov in republikancev kot takrat, a tudi med njimi ni opaziti volje do sprememb.
Toda posledice propadlega dogovora med Brusljem in Washingtonom ne bodo neznatne - v prvi vrsti jih bodo morda najbolj čutile družbe, ki sedaj obvladujejo letalski promet. ZDA so namreč sklenile vrsto bilateralnih sporazumov z letalskimi prevozniki iz držav članic EU, ti pa so, kot je že novembra 2002 razsodilo Sodišče evropskih skupnosti, v neskladju z evropskim pravnim redom. Sodišče je ob tem posebej izpostavilo nezakonitost nacionalnih klavzul in kršitev ekskluzivnih pooblastil unije.
Evropska komisija je julija 2004 osmim članicam - Avstriji, Belgiji, Danski, Finski, Nemčiji, Luksemburgu, Švedski in Veliki Britaniji - poslala pismo, v katerem jih opozarja, da se morajo ukloniti razsodbi sodišča, proti Nizozemski pa je takrat že sprožila postopek pred sodiščem. Ponovno opozorilo je decembra 2005 naslovila na Finsko, Nemčijo, Italijo in Portugalsko.
Če dogovora med unijo in ZDA tudi tokrat še ne bo, bo komisija morala nadaljevati postopke, ki jih je sprožila proti posameznim članicam, še navaja FT.
Sicer so poglavitni zadržki ZDA do odprave omejitev pri lastništvu letalskih družb povezani predvsem s strahom, da bi liberalizacija trga utegnila ogroziti nacionalno varnost, vodila pa bi lahko tudi do izgube delovnih mest.
Sicer unija in ZDA vse tesneje sodelujeta na področju varnosti, pred kratkim pa sta izvedli tudi skupno preiskavo o domnevnem dogovarjanju o cenah. A medsebojno zaupanje, ki sta ga tako zgradili, se utegne skrhati prav zaradi ameriških omejitev pri tujem lastništvu ameriških letalskih družb. Če pa bi strani o spornem vprašanju dosegli dogovor in posledično podpisali sporazum o odprtem nebu, bi se njuno sodelovanje na področjih varnosti, konkurence in morda tudi pravil o vlaganjih in lastništvu še bolj okrepilo, piše FT.