Uporabnik mora poskrbeti le, 
da je v rezervoarju dovolj goriva

Čeprav je možnost dolgoročnega najema avtomobila s stroškovnega stališča vredna razmisleka, se zanjo ne odločamo pogosto. En razlog je zagotovo tudi slabo poznavanje storitve, ki jo ponavadi nudijo lizinške hiše in podjetja, ki se ukvarjajo tudi z oddajanjem vozila za krajše obdobje.

Objavljeno
28. februar 2011 10.00
Boštjan Okorn, Posel in denar
Boštjan Okorn, Posel in denar
Kdor ima denar v žepu, ga takšne stvari morda niti ne zanimajo, a že tisti, ki pridno varčujejo, da bodo nekoč prišli do svojega sanjskega avtomobila, bi morali ponudbo dolgoročnega najema postaviti visoko na seznam možnosti. Še bolj to velja za vse, ki za nakup avtomobila najamejo posojilo ali pa se odločijo za lizing. V vseh omenjenih primerih je treba osnovni ceni avtomobila prišteti še stroške uporabe, ki sploh niso majhni. Pomislite samo na zavarovanje, servise in podobno. Pri dolgoročnem najemu je edini dodatni strošek točenje goriva. Vse drugo je vključeno v mesečni pavšal. Mar ni vredno premisleka?

Za razliko od klasičnega najema vozil (rent-a-car), ki ga večina pozna vsaj iz turističnih krajev, se pri dolgoročnem najemu stranka lahko sama odloči, kateri avtomobil in s kakšno opremo bo vozila. Posamezni ponudniki imajo ponavadi posebno ugodne pogoje nakupa za točno določene znamke, a to nikakor ne sme biti glavni adut pri izbiri. Pred sklenitvijo pogodbe o dolgoročnem najemu se je treba najprej vprašati, za kaj bomo avtomobil sploh potrebovali, koliko kilometrov bomo z njim (predvidoma) prevozili v letu dni in za kako dolgo obdobje ga nameravamo najeti.

Omenjeni podatki so osnova za izračun mesečne cene najema, zato z željami ne gre pretiravati. Če se večino časa vozite po mestu ali na kratke razdalje, je stroškovno neugodno najeti velik prestižen avtomobil z močnim motorjem. Ob tem velja poudariti, da so ponudniki najema prilagodljivi in se z njimi lahko dogovorite tudi za kratkotrajne vmesne najeme – denimo, če bi potrebovali večji avtomobil za dopust. Seveda je v takšnem primeru razliko v najemu treba doplačati.

Čim bolje je treba predvideti, koliko se bomo vozili

Pri predvidenem številu prevoženih kilometrov ne pretiravajte in bodite čim bolj realni. Če jih boste predvideli premalo, bo treba ob koncu leta dodatno seči v žep, preveč optimistične napovedi voženj pa vas lahko drago stanejo vsak mesec ob plačilu obroka. Po besedah Janka Sveteta iz podjetja Avis Slovenija namreč iz tega podatka v kombinaciji s tipom in zmogljivostjo motorja ter opremo vozila izračunajo strošek sezonskih pnevmatik, servisov in preostanka vrednosti vozila. Na zadnjo vrednost se veže tretja osnova pri izračunu, saj za različne znamke in modele veljajo različna vrednotenja.

Na strošek mesečnega najema vrednost avtomobila vpliva tudi posredno, saj je od nje odvisna cena zavarovanja. Jasno je, da mora biti vozilo v času najema kasko zavarovano, večina se odloči za polni kasko z enim odstotkom odbitne franšize. To seveda pomeni, da mora v primeru poškodbe po krivdi najemnika ta odstotek pokriti najemnik.

Večina dolgoročnih najemov je dolgih od 36 do 48 mesecev. V tem času povprečni najemniki – to so zdaj predvsem podjetja – prevozijo od 120.000 do 180.000 kilometrov. Najemnik se po koncu sam odloči, ali bo avtomobil odkupil ali pa bo začel nov najemni ciklus z drugim avtomobilom. Ne glede na to pa avtomobil v času najema uporablja, kot da bi bil njegov, kar pomeni, da se brez težav in omejitev vozi tudi po tujini, medtem ko za servis, registracijo in druge pomembne stvari v življenju avtomobila poskrbijo pri najemodajalcu.

Še vedno smo raje lastniki

Za fizične osebe je dolgoročni najem lahko zanimiv predvsem s stališča obvladovanja stroškov uporabe avtomobila. Je pa res, da si večina Slovencev očitno želi, da je avtomobil povsem njihov (pa čeprav pri tem plačujejo visoke obresti za posojila), zato se po besedah Klemna Pura iz podjetja Sixt Slovenija ponudba dolgoročnega najema za fizične osebe ni obnesla, pa čeprav je bil znesek obroka nižji kot nakup enakega vozila na kredit brez vključenih dodatnih stroškov. Na drugi strani imajo pri Avisu, denimo, za fizične osebe posebno ponudbo, ki omogoča najem že obstoječih vozil iz voznega parka za najmanj mesec dni, stranka pa vozilo lahko kadar koli po tem obdobju vrne brez dodatnih stroškov.

Oba sogovornika sta poudarila, da se v zadnjem času zanimanje za dolgoročni najem povečuje, kar ob podatku, da smo na tem področju daleč za evropskim povprečjem, niti ne sme presenečati. Pri tem menita, da bo velika večina najemojemalcev še vedno iz podjetij, za katera že načrtujejo dodatne ponudbe. Med njimi omenimo možnost, da podjetje namesto plačila kilometrine svojemu zaposlenemu, ki se na pot odpravi z lastnim avtomobilom, najame avtomobil in mu ga da v uporabo. Stroški takšnega rent-a-cara so po eni strani lahko nižji od stroškov za kilometrino, po drugi strani pa podjetje laže nadzoruje število prevoženih kilometrov.

Nadzor stroškov pa seveda ni samo stvar podjetij. Tudi doma bi se morali vse bolj zavedati, da nas avtomobil stane in koliko nas stane. Ob pravilnih predpostavkah je tudi odločitev za način financiranja nakupa bistveno lažja, stroški pa bolj obvladljivi. To pa si v sedanjih tržnih razmerah bržkone želimo vsi.

Dolgoročni najem ni operativni lizing

Ponudniki dolgoročnega najema so tako podjetja, ki se ukvarjajo s klasičnim najemom vozil (rent-a-car), kot tudi lizinške hiše. A pri tem je treba biti previden in ne kar enačiti operativnega lizinga z dolgoročnim najemom. Pri osnovnem operativnem lizingu oziroma poslovnem najemu gre namreč za klasično financiranje, ki je za podjetja zanimivo predvsem zato, ker se obrok v celoti obravnava kot strošek in avtomobil ne bremeni bilance podjetja. Tudi lizinške hiše ponujajo bogatejši operativni lizing, v katerega so vključeni stroški uporabe vozila (razen goriva) in šele v tem primeru storitev lahko enačimo z dolgoročnim najemom.

Koliko nas stane avtomobil?

Pri društvu za sonaravni razvoj Focus so na spletni strani http://www.focus.si/avto.html pripravili kalkulator stroškov, ki jih imamo z avtomobilom. Uporaba je preprosta: vpisati je treba čimveč konkretnih zneskov, povezanih z uporabo avtomobila (od nakupa, financiranja, registracije in zavarovanja do stroška za gorivo, parkiranje, avtocestne nalepke in podobno), kalkulator pa preračuna, koliko nas avtomobil stane v določenem časovnem obdobju (dan, mesec, leto). Verjemite, strošek ni zanemarljiv. Govorimo o nekaj tisoč evrih na leto že pri majhnem in varčnem avtomobilu.