Oddaja izrabljenega motornega vozila, običajno avtomobila, ki se ga ne splača več popravljati ali je preprosto preveč zastarel, je po slovenskih predpisih brezplačna. V ta namen država pobere takso pri prodaji vsakega novega avtomobila. Za zdaj gredo zbrana sredstva v celoti v državni proračun, čeprav so koncesionarji na zadnjem razpisu ponudili ceno nič. Zdaj se jim to otepa, saj je kriza udarila na vseh področjih, zlasti pa znižala cene odpadnih surovin.
Koncesionarji za izvajanje gospodarske javne službe ravnanja z izrabljenimi motornimi vozili so po odločitvi vlade od februarja 2007 trije. Velenjskemu Karbonu s partnerjema ljubljanskim Dinosom in velenjskim invalidskim podjetjem HTZ Higiena, tehnika in zaščita so dodelili območje upravnih enot Celje, Domžale, Žalec, Šmarje pri Jelšah, Velenje, Kamnik, Krško, Brežice, Slov. Konjice, Šentjur pri Celju, Ravne na Koroškem, Sevnica, Laško, Slovenj Gradec, Mozirje, Ruše, Radlje ob Dravi, Hrastnik in Dravograd.
Za izrabljena vozila v upravnih enotah Ljubljana, Kranj, Škofja Loka, Radovljica, Jesenice, Litija, Zagorje ob Savi, Trbovlje in Tržič skrbi grosupeljsko podjetje Avtotransporti Kastelec. To podjetje ima začasno koncesijo tudi za upravne enote Nova Gorica, Koper, Ajdovščina, Grosuplje, Sežana, Postojna, Vrhnika, Tolmin, Trebnje, Črnomelj, Idrija, Piran, Ilirska Bistrica, Cerknica, Kočevje, Izola, Ribnica, Novo mesto, Logatec in Metlika. Dinos s podjetjem Letnik-Saubermacher pa je pridobil koncesijo za območje upravnih enot Maribor, Ptuj, Murska Sobota, Slovenska Bistrica, Lendava, Gornja Radgona, Lenart, Ljutomer, Pesnica in Ormož.
V Avtotransportih Kastelec pravijo, da največ izrabljenih vozil prevzamejo od občin. Za večino inšpektorji oziroma redarji odredijo odvoz. V Ljubljani, denimo, vozilo potem tri mesece čaka na morebitno drugačno odločitev lastnika, preden gre v razgradnjo. Številke v poslu so zadnje mesece zelo rdeče. »Zdaj poskušamo surovine skladiščiti, saj izkupiček od prodaje včasih ne pokrije niti transportnih stroškov,« so povedali v grosupeljskem podjetju.
V teh razmerah se niti ne trudijo posebno, da bi zbrali čim več avtomobilov. Večinoma je zato treba plačati, da pride njihov tovornjak po star avtomobil na dom lastnika. Nasprotno GET Inženiring iz Ribč, ki deluje kot avtoodpad (teh je v državi več), pošlje tovornjak brezplačno. »Preprosto, vozilo lahko odkupimo ali pa izdamo zadnjemu lastniku potrdilo, da ga je oddal v razgradnjo po predpisih,« je povedal Roman Koprivnikar iz GET Inženiringa.
Na ministrstvu za okolje in prostor na vprašanje, ali se s koncesionarji zaradi padca cen surovin že dogovarjajo za spremembo sistema, odgovarjajo, da imajo zdajšnji koncesionarji sklenjene koncesijske pogodbe za obdobje petih let, od katerih so ostala še tri. »Glede sprememb sistema v tem trenutku nimamo pripravljene še nobene rešitve,« pravijo.
Več v prilogi Na kolesih sobotne tiskane izdaje Dela