Z novim letom na slovenskih tirih tudi tuji prevozniki

S 1. januarjem 2007 se bo v EU popolnoma odprl trg železniških prevozov blaga. Evropski železniški prevozniki bodo tako lahko opravljali storitve mednarodnega in notranjega prevoza blaga povsod v uniji.

Objavljeno
26. december 2006 08.00
Ljubljana - S 1. januarjem 2007 se bo v EU popolnoma odprl trg železniških prevozov blaga, kar pomeni, da bodo lahko evropski železniški prevozniki opravljali storitve mednarodnega in notranjega prevoza blaga povsod v uniji. Konkurenca v najbolj donosni del prevozov po železnici prihaja s tem tudi na slovenske tire, po podatkih agencije za železniški promet pa kaže, da bo domači operater, Holding Slovenske železnice, dobil tekmece iz sosednjih držav.

Za izdajo varnostnega spričevala, ki bo tujim prevoznikom omogočil izvajanje prevozov v Sloveniji, so agencijo za železniški promet doslej zaprosili štirje prevozniki, trije iz Avstrije in eden iz Italije, je pojasnil vodja sektorja za promet v agenciji Zdenko Seme. Po podatkih Slovenskih železnic pa so interes za vstop na slovenski trg poleg omenjenih pokazali tudi operaterji iz Madžarske.

Omerzu: SŽ tudi po odprtju trgov glavni operater za velike naročnike

Odprtje železniškega trga pomeni nevarnost in hkrati priložnost za Slovenske železnice, so poudarili v holdingu. Kot so pojasnili, se bo z liberalizacijo vsekakor povečala konkurenca. Hkrati pa bo to omogočilo nadaljnjo internacionalizacijo poslovanja Slovenskih železnic, in sicer z opravljanjem interoperabilnih storitev vleke oziroma prevzemom logistike za posamezne ključne kupce in destinacije. Slovenske železnice zdaj 90 odstotkov storitev opravijo v mednarodnem prometu.

Po prepričanju namestnika generalnega direktorja Slovenskih železnic Branka Omerzuja, ki po odstopu Jožeta Jurkoviča začasno vodi železnice, bodo Slovenske železnice tudi po odprtju trgov ostale glavni operater za velike naročnike v in iz koprskega pristanišča. Kot je še dejal v novembrskem pogovoru za Delo FT, so se po njihovih informacijah pri agenciji za železniški promet prijavili nekateri manjši zasebni tuji operaterji.

Priprava na prihod konkurence


V Slovenskih železnicah so se sicer na prihod konkurence začeli pripravljati že pred časom, in sicer z nakupom večsistemskih lokomotiv, ki omogočajo vožnjo tudi v drugih državah, in novih tovornih vagonov. Prvo večsistemsko Siemensovo lokomotivo so na železnicah prevzeli junija letos, do maja prihodnjega leta pa jih bodi imeli skupaj 20. Kot so dodali, njihove lokomotive že od leta 2004 vozijo vlake do italijanskega Crevignana, decembra pa so začele tudi z vožnjami v Avstrijo.

Odprtje železniških trgov za tovorni promet določa evropska direktiva o odprtju trga iz leta 2004. Skladno z njo se je s 1. januarjem 2006 trg odprl za mednarodne prevoze blaga, z novim letom pa se bodo, kot omenjeno, odprli tudi notranji železniški trgi v EU.

Čeprav Slovenija direktive še ni prenesla v svoj pravni red, to ne bo vplivalo na izdajanje varnostnih spričeval za tuje prevoznike, so poudarili na agenciji, ki vodi postopke. Kot je pojasnil Seme, ima agencija že v obstoječih podzakonskih predpisih pravno podlago za izdajo teh dokumentov. Agencija bo tako ne glede na postopek sprejemanja novele zakona o železniškem prometu tujim prevoznikom, ki bodo dokazali izpolnjevanje predpisanih pogojev, podelila varnostno spričevalo.

Zaradi zamude pri prenosu direktive o odprtju trga - države so jo morale v svoj pravni red prenesti do konca leta 2005 - si je Slovenija prislužila postopek pred sodiščem Evropskih skupnosti. Poleg tega država zamuja še s prenosom ene direktive iz drugega železniškega svežnja, in sicer z direktivo o železniški interoperabilnosti. Poleg Slovenije je Evropska komisija zaradi tega pred sodišče v tem mesecu postavila še Portugalsko.

Novela o železniškem prometu v parlamentarnem postopku

Novela o železniškem prometu, ki bo v slovensko zakonodajo prenesla obe direktivi, je že v parlamentarnem postopku, vlada pa je z obravnavo po nujnem postopku pričakovala, da bo sprejeta še na decembrski seji. Vendar pa novela, ki bo obenem občutno spremenila pristojnosti posameznih akterjev v železniškem prometu in Slovenske železnice znova uredila kot enovito podjetje, še ni prešla obravnave na matičnem parlamentarnem oboru.

Do novele so kritični v opoziciji, ki vladi očita, da je pripravila slab zakonski predlog. Med najglasnejšimi kritiki že vsaj poldrugo leto, kolikor se novela pripravlja, pa so tudi posamezni poslanci koalicijskih strank. Slednji so z namenom, da bi bila novela - od nje pričakujejo, da bo pomagala sanirati Slovenske železnice, ki se otepajo rdečih številk - čim prej sprejeta, nazadnje svoja stališča nekoliko omilili.

Ne glede na to pa je predsednik odbora Franc Kangler iz koalicijske SLS vlado pozval, naj do naslednje obravnave na odboru, ki je sklicana za 10. januar, novelo popravi skladno s pripombami zakonodajno-pravne službe DZ. Ta je namreč ocenila, da posamezne rešitve izstopajo iz pravno sistemskega okvirja, kot ga določajo ustava in zakoni.