Samuel Beckett: Gledališka skica                     II. Igra 
 režija Ajda Valcl 
 SNG Drama Ljubljana, Mala Drama
 premiera 25. 9. 2009
 Razlogi za »double bill« uprizarjanje Beckettovih                     krajših iger so praktične narave: to so v resnici                     »krajše igre«, ki le težko napolnijo cel gledalski                     večer. A v resnici te igre lahko stojijo same zase,                     celo morajo stati: v njih je namreč zaobsežen                     Beckettov (in beckettovski) svet, izražen tudi v                     njegovih daljših igrah oz. prozi, v vsej svoji                     kompleksnosti. Beckettove krajše igre torej niso -                     kljub videzu - zgolj fragmenti nekega sveta, temveč                     - rečeno aforistično - svet kot fragment,                     celovitost, izražena v drobcu. Kljub temu z                     uprizarjanjem dveh ali več Beckettovih krajših iger                     v osnovi ni nič narobe, pretenciozno bi jih bilo na                     silo povezovati. Na srečo nova uprizoritev dveh                     Beckettovih iger, Gledališke skice II in Igre v                     prevodu Mateja Juha in režiji Ajde Valcl ter                     dramaturgiji Mojce Kranjc tega ne počne oz. zgolj z                     občutljivim enotnim uokvirjenjem (scenografskim                     ozadjem Branka Hojnika in glasbo Saše Lušića) nakaže                     njuno enotno poreklo, ne sugerira pa tudi učinka. 
 Vsak izvajalec Beckettovih gledaliških iger se v                     nekem trenutku znajde natančno v tej vlogi: v vlogi                     izvajalca. Beckettovi uprizoritveni napotki se                     namreč zdijo obvezni do take mere, da že hromijo                     izvirno, avtorsko imaginacijo oz. interpretacijo. A                     uprizarjanje Becketta je - v največji možni meri -                     sledenje njegovim navodilom, ki kakor natančen                     recept za izpeljavo neke kemične reakcije šele z                     doslednim upoštevanjem vodijo k zaželenemu učinku.                     Beckett se je v svoje igre vpisal kot neke vrste                     bog, tisti glas, ki ga je potrebno slišati in mu                     slediti, sicer odrešenje izostane ... No, marsikatera                     sodobna (tudi slovenska) uprizoritvena praksa nam                     dokazuje, da je potrebno predvsem razumevanje smisla                     Beckettovih opomb, ne pa povsem slepo sledenje.                     Dejstvo pa je, da šele skozi t. i. stranski tekst                     (ki to v tem primeru ni več) oz. so-delovanje                     glavnega in stranskega teksta prihaja na dan                     Beckettovo »sporočilo«. 
 V tem pogledu je nova Dramina uprizoritev uspešna                     samo na pol. Gledališki skici II tako v veliki meri                     uspe uprizoriti domala nezdružljivi spoj travmatične                     materije in parodičnega komentarja, formalna (rečemo                     lahko celo tehnična) doslednost in natančnost ter                     karakterna »ohlapnost« in »razpuščenost« se v Skici                     pokažeta pravilno dozirani in pred gledalcem                     vzpostavita že kar srhljivo sliko absurdno-usodne                     re-vizije življenja, ki je na tem, da se bo zdaj                     zdaj končalo, in to v istem občutju nesvobode, v                     katerem je tudi trajalo. Manj učinkovita je v tem                     pogledu Igra: uprizoritev je - kdo ve, zakaj -                     prezrla (za)ključno Beckettovo opombo o enem samem                     viru svetlobe in o njegovih »žrtvah«, ki jih                     predstavljajo tri osebe, zaprte v žare. Vir svetlobe                     je več kot zgolj tehnično komplicirano (a nikakor ne                     neizvedljivo, kar dokazuje tudi druga slovenska                     uprizoritev Igre/Komedije v gledališču Glej v sezoni                     1986/87) pomagalo za osvetljevanje glav, govorečih                     iz zasmrtja: je »oko«, ki te glave gleda, jih z                     obračanjem priklicuje v vidno, a jih, v skladu s                     svojo »dualistično« naravo, nato tudi neusmiljeno                     pošilja nazaj v večno temo, v »peklenski somrak«.                     Pomemben je podatek, da je to oko »brez pameti«,                     torej zgolj neke vrste avtomat, a kljub temu četrti                     igralec, ki pomeni človekovo usodo, metafiziko,                     zreducirano v tehniko, navzočo v istem prostoru s                     človeškim življenjem oz. njegovo smrtjo. To pa je                     dimenzija, ki v uprizoritvi Igre, te manifestacije                     večnega govorjenja, obsojenosti na ponavljanje                     istega (besedilo oz. situacija se dvakrat ponovi,                     nakazana pa je še tretja ponovitev), ki je v resnici                     sarkastična beckettovska kazen za (izvirni) greh,                     izostane. S tem pa izostane tudi tista tesnoba oz.                     groza, izvirajoča iz obsojenosti na peklensko                     ponavljanje istega, brez možnosti izreka odrešujoče                     resnice, ki je za Igro ključna.
 Tako ostane v dramaturškem in                     režijsko-interpretativnem smislu uprizoritev na pol                     poti: obnavlja zanimanje za Becketta, ne dodaja pa                     mu novega razumevanja, ki bi bilo za njegov resnični                     »revival« temeljno. Zato lahko njegovo živost                     rekonstruiramo predvsem iz igralskih nastopov (Bojan                     Emeršič, Saša Tabaković, Saša Mihelčič, Silva Čušin,                     Žiga Udir), ki so vsi po vrsti skrajno živi, sveži                     in temperamentni ter se z neko nenavadno lahkoto                     vklapljajo v značilno beckettovsko dramsko oz.                     uprizoritveno strukturo.
Iz ponedeljkove tiskane izdaje Dela
    
	
            
                        
    
    
				
						   
					
        
          
          
                        












