Digitalna umetnost fuge

Skupina Laibach je pripravila dva ekskluzivna nastopa v Ljubljani in Mariboru, na katerih bo predstavila svoje videnje ustvarjanja J. S. Bacha. Skupina je odgovorila na nekaj naših vprašanj.

Objavljeno
24. oktober 2008 22.24
Zdenko Matoz
Zdenko Matoz
Ljubljana - Na povabilo organizatorjev festivala Bachfest v nemškem Leipzigu, kjer je velikan baroka Johann Sebastian Bach preživel zadnja leta svojega življenja in tudi umrl, je skupina Laibach sodelovala v sekciji z naslovom Bach – Alternativne kompozicije na zgodovinskih temeljih. Laibach so se lotili njegovega najbolj enigmatičnega dela Umetnost fuge, ki je sestavljeno iz več Kontrapunktov in ni napisano za noben inštrument posebej, kakor tudi ni predpisano, v katerem vrstnem redu se izvajajo. Laibach so digitalizirali njegovo delo in izdali album Laibachkunstderfuge. V živo bodo predstavili svoje digitalno videnje Bacha v ponedeljek, 27. oktobra, v Slovenski filharmoniji v Ljubljani in v sredo, 29. oktobra, v Narodnem domu v Mariboru. Laibach so odgovorili na nekaj naših vprašanj.


Zakaj Johann Sebastian Bach?

 

Ker ga imamo že v imenu – nekateri tudi v kosteh – in zato ker so nas organizatorji Bachovega festivala v Leipzigu prijazno povabili, da se ga lotimo, kakor nam ustreza.

 

Katere so stične točke skupine Laibach in Johanna Sebastiana Bacha?

 

Kot že rečeno – delimo si ime, po vsej verjetnosti nekaj usode, imamo pa tudi podobno službo. Bacha smo se narahlo dotaknili že leta 1996, in sicer v uvodu skladbe Abuse & Confession na plošči Jesus Christ Superstars.

 

Vrhunec baroka je bil kontrapunkt, vrhunec kontrapunkta Bach. Ali je Laibachkunstderfuge vrhunec ustvarjanja skupine Laibach?


Ne, Laibach se prvenstveno ukvarja s kontrakulturo in kontrapunktira predvsem v tem kontekstu.

 

Bachovo Nedokončano delo Johanna Sebastiana Bacha Umetnost fuge z njenimi deli Kontrapunkt je tako zelo matematično, da se je začelo trditi, da gre za računalniški program, vsaj dve stoletji pred izumom računalnika. Je bilo to prednost ali ovira pri laibachizaciji Bacha?

 

To je bilo naše izhodišče pri interpretaciji Umetnosti fuge. Bach je nekoč izjavil, da je preprosto igrati vsak inštrument, treba je samo pritisniti pravo tipko v pravem času in instrument bo igral sam. Številni klasični interpreti so imeli veliko težav pri izvedbi Umetnosti fuge, ki je bila sestavljena po matematičnih algoritmih in ni pisana za noben klasični inštrument. Po našem mnenju pa je preprosto igrati te fuge; treba je samo odpreti pravi program v pravem računalniku in Bach bo igral samega sebe.

 

Kako sprejema občinstvo vaše ikonoklastično početje, ki se mu ni mogel izogniti niti Johann Sebastian Bach?

 

Čuvarji Bachovega Arhiva v Leipzigu, na čelu z Geschäfsführerjem, dr. Dettloffom Schwerdtfegerjem, so bili navdušeni. Sicer pa bi Laibach razočaral, če ne bi razočaral.

 

Sodelovanje Laibach in filharmonikov je bilo pred leti velik korak v neznano, čeprav so Laibach od začetka ustvarjali glasbo orkestralnih razsežnosti. Pričakujete uspešno predstavitev komornega dela, ki ste ga digitalizirali?

 

Uspeh je relativna kategorija in je vedno samo začasen. Na koncu nas tako ali tako vse čaka fiasko.


Iz sobotne tiskane izdaje Dela