Preberite še:
»Treba je znati odgnati svojo zadnjo mučno preizkušnjo in se vrniti v boj«
»Sem odvetnik Everesta, njegov goreči zagovornik«
»Treba je znati odgnati svojo zadnjo mučno preizkušnjo in se vrniti v boj«
»Sem odvetnik Everesta, njegov goreči zagovornik«
Poleg tega izjemnega dela španskih režiserjev Jaimeja Murciega in Pabla Iraburuja so člani žirije med 37 filmi, ki so se na festivalu zvrstili od ponedeljka, nagradili še filme Zadnja gora poljskega režiserja Dariusza Załuskija (v kategoriji alpinizem), Sredi ničesar Petra Mortimerja iz ZDA (plezanje), Teža vode kanadskega režiserja Michaela Browna (gore, šport in avantura) in Klavir v Zanskar (gorska narava in kultura), ki je delo režiserja Michała Sulima iz Velike Britanije.
Najboljši kratki gorniški film je Arktika (Venero Josu, Jesus Mari Lazkano, Španija), posebno priznanje Televizije Slovenija pa je dobil film Slepo plezanje (Alastair Lee, Velika Britanija), ki potrjuje, da slepota ni ovira za vrhunske dosežke.
Popotovanje uglaševalca klavirja
Zmagovalce letošnjega festivala so razglasili v Cankarjevem domu, takoj po zadnji predstavi iz tekmovalnega dela, to je bil nagrajeni Klavir v Zanskar, zato je dobilo občinstvo tudi priložnost spoznati režiserja Sulima in producenta Jareka Kotomskega ter iz prve roke izvedeti nekaj zanimivosti o snemanju filma, ki spremlja popotovanje 65-letnega uglaševalca klavirjev Desmonda O'Keeffa iz Londona v osnovno šolo v odmaknjeni budistični vasi sredi indijske Himalaje. V kraje, kjer klavirja še videli niso, mora namreč dostaviti sto let star klavir.
A film je veliko več kot to. »Filmska zgodba združuje skoraj vse, kar je bistveno v življenju: povezanost med ljudmi, duhovnost, vseobsegajočo moč narave, stremljenje po spremembah v svetu, ki so vedno osnovane na osebnih odločitvah, ter radost ob dosegu nečesa, kar se nam je zdelo nemogoče,« je izjemno delo opisala festivalska komisija.
Fascinantna pa ni le zgodba uglaševalca klavirja, ki se je odločil dokazati, da prenesti klavir v vas na 4000 metrov nadmorske višine ni nemogoče, ampak tudi, kako je to prišlo na platna. Jarek Kotomski je preprosto iskal star klavir, prišel v delavnico ekscentričnega Desmonda in izvedel za njegov načrt. Po naključju je Jarek fotograf, idejo je prenesel kolegu Michału in leta 2014 se je začelo popotovanje, ki se je predlani (v letu, ko je Desmond umrl) sklenilo z osupljivim in presunljivim dokumentarnim filmom. Filmom, ki dokazuje, da lahko majhne stvari ustvarijo velike spremembe, kakor je poudaril Michał Sulima ob prevzemu nagrade. To je že četrta na festivalih gorniških filmov, v kratkem bo film doživel tudi premiero v ZDA, je napovedal Jarek Kotomski.
Še ta konec tedna
Zmagovalne filme si bo jutri in v nedeljo še mogoče ogledati v Domžalah in Radovljici, s tem pa se bo končala še ena edicija festivala, ki se je že dodobra zasidral med ljubitelj alpinizma, plezanja in narave ter tovrstne filmske produkcije.
»Alpinisti smo lahko izredno ponosni, da je Unesco to dejavnost uvrstil na seznam nesnovne kulturne dediščine človeštva. Ni dejavnosti, ki bi skrivala toliko umetnosti, kot ga premore alpinizem. Tudi trpljenje, nevarnost, lepota, strah so umetnost, to spodbuja čustva, ta pa se prelivajo v besedo, sliko, film, glasbo. Tudi na 14. festivalu gorniškega filma smo videli in slišali veliko tistega, kar nas s takšno vnemo žene v gore,« je ob tem poudaril direktor festivala Silvo Karo.