FilmFlow predstavlja: Lady Bird

Film o materah, hčerah in ameriškem razrednem vprašanju.

Objavljeno
05. marec 2018 13.54
Veronika Zakonjšek
Veronika Zakonjšek

»Edina razburljiva stvar leta 2002 je ta, da gre za palindrom,« nesrečno zavzdihne Lady Bird, preden si z materjo burno skoči v lase in dramatično skoči iz vozečega avtomobila. Christine, oziroma Lady Bird, kot se je poimenovala sama, je trmasta in odločna, uporniška a hkrati konformistična, samozavestna in vase zagledana najstnica, ki kljub finančni stiski, s katero se sooča njena družina, vztraja pri svojih visokoletečih sanjah o študiju na ugledni družboslovni univerzi in življenju v kulturni prestolnici ameriške družbe – New Yorku.

Čeprav se v šoli ponaša s povprečnimi ocenami in še vedno išče področje, v katerem bi resnično blestela, niti za trenutek ne podvomi o tem, da ji je po končani srednji šoli namenjeno več od življenja v zaspanem Sacramentu. Šele s poletom na vzhodno obalo, stran od varnega udobja doma in domačnosti, se bo namreč lahko dokončno formirala, osamosvojila, odrasla in morda enkrat za vselej ponovno postala Christine.

A leto 2002, čeprav boleče nerazburljivo za najstnico, ki hrepeni po odkrivanju novega in neznanega sveta odraslih, s seboj nosi prav specifično družbeno in politično realnost, ki nam jo režiserka skozi film vseskozi subtilno sugerira. Zgodbo v ozadju preveva občutek šoka, strahu in žalovanja, ki je sledilo terorističnemu napadu na dvojčka, a hkrati prav po tihem opozarja tudi na grozo in kaos, ki šele prihaja - Busheva neusmiljena »vojna proti terorju« in napad na Irak, posledice katerega svet, predvsem pa v ruševine odet in s civilnimi vojnami prežet Bližnji vzhod, občuti še danes.

Podkast lahko poslušate tudi s klikom na to ilustracijo:

 

Režijski prvenec Grete Gerwig, ki se je v filmskem svetu prvotno izpostavila kot kraljica ameriškega neodvisnega filma (predvsem improvizacijskega mumblecore podžanra), je seveda v prvi vrsti film o odraščanju. Film o iskanju in vzpostavljanju identitete, o prijateljstvu, vrstniški pripadnosti, prvi ljubezni, seksu in zlomljenem srcu. A je vendarle v enaki meri tudi film o starševstvu: o vzgajanju, odrekanju, prilagajanju, sprejemanju in neizbežni prepustitvi otrok v avtonomno, nepopolno, kaotično odraslo življenje.

Izsek iz filma Lady Bird. Foto: Promocijsko gradivo

Lady Bird je čudovita in emocionalno vihrava zgodba o eksplozivni dinamiki med materjo in hčerjo, med katerima je kljub nenehnim prepirom, besnim očitkom in pasivno-agresivnim dialogom, ves čas zaznati naklonjenost in navsezadnje ljubezen.

A ni zgolj generacijski prepad tisti, ki jima vztrajno preprečuje najdbo skupnega jezika in premostitev prepada, ki nastaja med njima. V družini, ki se le še s težavo oprijema pripadnosti izginjajočemu srednjemu razredu, se namreč vsaka po svoje soočata z realnostjo finančne stiske. Mati z delanjem dvojnih izmen, opravljanjem nevidnega gospodinjskega dela in emocionalno podporo brezposelnemu, v depresijo drsečemu možu počasi izgoreva, Lady Bird pa z glavo v oblakih sanja o boljšem življenju in se pred vrstniki sramuje svojega skromnega doma, razpadajočega družinskega avta in dejstva, da živijo »na napačni strani tirov«.

Izsek iz filma Lady Bird. Foto: Promocijsko gradivo

Občutka sramu nad finančno situacijo njene družine ji ne moremo zameriti, če upoštevamo materialistično mentaliteto ameriške družbe, katere potrošništvo je dokončno zacvetelo prav z generacijo, odraslo v novem mileniju, ko je tudi predsedniška hiša v odgovor travmi, strahu in žalovanju po terorističnem napadu predlagala več nakupovanja. Film se subtilno dotika razrednega vprašanja in brezkompromisno nakazuje na prihajajočo ekonomsko krizo, ki bo razredne razlike še poglobila, usodo Lady Bird in njene družine pa še dodatno postavila v negotovost.

***

Podkast FilmFlow

Enkrat na mesec se ​skupina deklet zbere ob mikrofonu, kav​i​ i​n ​debati o svojih ​najljubših filmih​. Tako že nekaj let nastaja FilmFlow, prvi ​slovenski podkast o filmu in popularni kulturi, posveč​en​ filmski produkciji, ki pri nas običajno ni deležna večje medijske pozornosti.

Prisluhnite nam lahko v itunesih, na spletni strani FilmFlow, na mreži Apparatus ali pa se nam pridružite na facebooku, twitterju  ali instagramu.