Ženske na filmu: Na platnu v ospredju, v zaodrju še ne

Vse več ameriških filmov kuje dobičke z junakinjami v glavni vlogi.

Objavljeno
16. julij 2015 17.16
 Je. K., kultura
Je. K., kultura

Na letošnji podelitvi oskarjev je nagrajenka za najboljšo stransko žensko vlogo Patricia Arquette opozorila na neenakost žensk v Hollywoodu in tudi sicer v ameriški družbi. Kako to razumeti ob dejstvu, da v velikih hollywoodskih blockbusterjih središčno vlogo vse pogosteje zasedajo prav ženske?

V New York Timesu sta o položaju žensk v eni največjih filmskih industrij na svetu razmišljala kritika A. O. Scott in Manohla Dargis. Oba ugotavljata, da je doba zgolj moških superherojev v filmu minila. Zadnja leta je serija filmov, še posebej Igre lakote (Jennifer Lawrence) in Razcepljeni (Shailene Woodley), v akcijske pustolovske žanre lansirala podobo močne, pogumne in drzne osvoboditeljice.

Novi Ponoreli Max, denimo, celo v nasprotju s tem, kar obljublja naslov, v ospredje postavi lik Furiose (Charlize Theron), ki v tiranskem mestu rešuje vrsto deklet, ki jih ima tamkajšnji vladar zasužnjene za razplod. Naslovni junak Max (Tom Hardy) v filmu torej predvsem asistira skupini žensk pri njihovem pobegu in nato pri njihovem boju za prevzem oblasti.

Podobno lahko žensko problematiko, žensko solidarnost zasledimo v tako rekoč vsaki od zadnjih filmskih uspešnic. Novi del filma o tekmujočem ženskem pevskem zboru Prava nota 2, parodija na Jamesa Bonda Vohunka in celo animirani film Vrvež v moji glavi tako ali drugače sporočajo, da je nastopila doba močnih, zabavnih, odločnih, zanimivih junakinj v Hollywoodu.

Film Razuzdanka z Amy Schumer v glavni vlogi, ki v naše kinematografe prihaja konec julija, prav tako govori o ženski, ki ne verjame v monogamijo in si tako suvereno postreže s celo vrsto spolnih partnerjev. Ameriška kritika vidita spremenjene trende tudi v filmih o slačifantih z naslovom Vroči Mike XXL, kjer so moški postavljeni v vlogo seksualnega objekta – položaj, ki je bil tradicionalno pridržan za ženske. Jurski svet je pravzaprav edini film, ki so ga ameriške feministke napadle, ker naj bi bila ženska v njem podrejena moškemu pametnjakoviču.

Med dvajsetimi letošnjimi najbolj dobičkonosnimi filmi je kar sedem takšnih, kjer so glavno vlogo odigrale ženske. Med temi izstopa igralka, ki zadnja leta pogosto kraljuje v ameriških komedijah. Zvezdnici uspešnice Vohunka Melissi McCarthy očitno uspe nagovoriti žensko populacijo. Njene filme namreč v šestdesetih odstotkih gledajo prav ženske, razlog za njeno priljubljenost pa je najverjetneje v tem, da se ženska populacija bržkone lažje poistoveti s to igralko nekoliko bolj zaobljene postave in nezvezdniškega videza.

Moška produkcija

Če po eni strani drži, da so ženske v zgodbah sodobnih filmov končno prišle v ospredje, je po drugi strani filmska produkcija še vedno pretežno v moških rokah – kar se kaže tudi v nižjih dohodkih ženskih zvezdnic, na katere je opozorila oskarjeva nagrajenka. Danes delujejo le redke filmske režiserke in še redkeje so pripuščene k res velikim in dragim hollywoodskim projektom. Minuli teden smo lahko prebrali novico, da akcijskega filma Črni panter zaradi nesoglasij v zvezi s scenarijem o črnskem superjunaku (igral ga bo temnopolti igralec Chadwick Boseman) ne bo režirala temnopolta režiserka Ava DuVernay, sicer znana po zgodovinski drami Selma o Martinu Luthru Kingu.

Scott poleg tega opozarja, da je članstvo v ameriški filmski akademiji, ki podeljuje oskarje, sicer vse bolj raznoliko, a je v njem še vedno zaznati pomanjkanje žensk. »Moški srednjih let z veliko moči – ne glede na to, ali so direktorji pomembnih znamk ali na položaju izvršnih menedžerjev, iščejo pomlajšane verzije sebe, da bi jih vzgojili, promovirali in jim zaupali dobičkonosne službe,« pravi ameriški kritik. Dargisova dodaja, da imajo veliki studii še vedno radi preverjene tipe junakov, ki pa pogosto utrjujejo stereotipe, denimo o črnskem najboljšem prijatelju, temperamentni punci, ekscentričnem geju.

Vpliv serij

Kritika New York Timesa sta ob tem prepričana, da je uniformnost filmske reprezentacije spolov načela tudi vrsta televizijskih nadaljevank, ki v ospredje postavljajo ženske junakinje, naj gre za serijo Oranžna je nova črna ali zgodbo o transvestitu v nagrajeni Amazonovi seriji Transparent. K tem lahko dodamo vsaj še Seks v mestu, Razočarane gospodinje in Punce, ki so v zadnjih desetih letih afirmirale intrigantne ženske junakinje, ki jim ženski svet uspe predstaviti v vsej njegovi kompleksnosti, duhovitosti, pa tudi obupanosti. Seveda ti proizvodi ne napovedujejo kar konca seksizma, poudarjata ameriška kritika, ampak predvsem širijo polje možnega pri reprezentaciji spolov v zabavni kulturi. To pa seveda ni nepomembno.