De-tonacija ČlovekA z bombami

Zvečer bo na Otočcu premiera glasbene predstave, v kateri se srečajo Anton Podbevšek, Srečko Kosovel in Siddharta.

Objavljeno
26. junij 2012 14.23
Zdenko Matoz, kultura
Zdenko Matoz, kultura
Avantgardistična poezija, sodobna glasba in številni izvajalci se bodo zvečer ob 21. 15 združili v glasbeni predstavi, premieri ČlovekA z bombami v koprodukciji gledališča Anton Podbevšek Teater, ki je nastala v okviru Evropske prestolnice kulture Maribor 2012 in v sodelovnaju z mednarodnim glasbenim festivalom Rock Otočec, kjer jo bodo ponovili jutri v okviru prvega večera letošnjega festivala.

Režiser Matjaž Berger je povedal, da prinaša glasbena predstava ČlovekA z bombami avtorsko interpretacijo poezije slovenskih avantgardistov Antona Podbevška in Srečka Kosovela. Delo prinaša analitičen vpogled v poezijo obeh teh avantgardistov. Sprva so želeli prirediti pravi spektakel s številnimi množičnimi prizori, vendar so se nato, glede na razmere, odločili na redukcijo. Prav tako pa bodo brana besedila o postmoderni dveh prepoznavnih slovenskih filozofov Mladena Dolarja in Slavoja Žižka.

Celotna predstava bo nekako na temo sodobne umetnosti nasproti dejanskosti, meni Berger.

Na Podbevška je močno vplivala prva svetovna vojna, kateri se je zoperstavil s svojo zbirko poezije Človek z bombami, saj zoper vojno lahko deluješ le z bombami. Na drugi strani pa so pri Kosovelu nastajale vzorčne radikalne pesmi Konsi kasneje izdane v Integralih. Podbevšek velja tudi za pionirja vizualne poezije pri nas.

Pesnika sta se srečala pri sodelovnaju v avantgardistični reviji Trije labodi, ki je začela izhajati leta 1921 v Novem mestu, imela sta pa zelo različne življenske usode. Kosovel je umrl mlad, Podbevšek pa je dočakal starost, ni pa se več ukvarjal s poezijo. Njegova edina pesniška zbirka Človek z bombami je leta 1925 izšla v samozaložbi, kljub temu, da je bila dokončana in pripravljena že leta 1921. Potem ni več ustvarjal.

Matjaž Berger pravi, da je lahko Kosovela, Podbevška in glasbeno skupino Siddharta, lahko skupaj spravil le z de-tonacijo. Na podubo skupine Siddharta pa bo svoje prispevalo tudi občinstvo, ki bo del scene. »Tako bomo razbili meščanski koncept gledališča in ukinili varnostno linijo med občinstvom, ki je na varnem in izvajalcem, ki je lahko nevaren.«

Predstava je neke vrste eksperiment oziroma raziskava. Dvomim, da je umetnost danes v post moderni, ko umetnost niti nima več imena, zmožna spremeniti svet. Lahko pa je interpretacija, ki pomeni določene rešitve. Ko pa bo de-tonacija detonirana upam, da bomo takrat spremenili del sveta, je še dodal Berger.

Tomi Meglič, Siddharta, je povedal, da so doslej z Anton Podbevšek Teatrom sodelovali že petkrat. Vedno so zelo dobro sodelovali in se veliko naučili. Glasbeni del zgodbe ČlovekA z bombami je nastal v sodelovanju s producentom Petrom Penkom. Uglasbili so to, o čemer so se prej pol leta pogovarjali. Poudaril je, da bo glasba podlaga za različne akcije na odru. Na njej so intenzivno delali in skoraj štiri mesece vsak dan vadili. Rdečo nit glasbe bodo lahko postavili šele na prizorišču samem.

Poudaril je, da je to povsem nova glasba in upa da bo zagledal dočakala tudi kak zvočni zapis ali pa dvd. Meni, da bo to zelo osebna predstava oziroma detonacija.

Tomaž Okroglič Rous, Siddharta, je povedal, da ko so se začeli pogovarjati o sodelovanju, so nekako želeli v glasbo zajeti duhovnost tistega časa. »Spuščali smo se v tematska druženja in skočili v delovno vnemo in si med sabo razdeljevali materiale in jih plemenitili. Zanimivo je, da se Podbevškova poezija še ni bila glasbeno interpretirana, Kosovelova pa še kar. Oba sta bila zelo preroška.«

Berger je dodal, da je de-tonacija nek nov žanr, ni rock opera, temveč glasbena predstava bolj subverzivne narave. Poleg režiserja Bergerja med drugim sodelujejo še kostumograf Alan Hranitelj, glasbo bodo prispevali Peter Penko in Siddharta. Slednji bodo tudi izvajalci poleg drugih igralcev, glasbenikov, plesalcev, gimnastičarjev, kot so Pavle Ravnohrib, Akira Hasegawa, Nina Rakovec, Nana Milčinski, Petra Govc, Borut Veselko, Jure Longyka, Irena Yebuah Tiran, Katja Konvalinka, Leticia Slapnik Yebuah, Nadiya Bichkova, Kjara's Dance Project in Tamia Dulce Villca Šeme.