Festival Maribor: surfanje po glasbenem univerzumu

Richard Tognetti je tudi letos pripravil samosvoj in neortodoksen program.

Objavljeno
05. september 2012 12.01
Peter Rak, kultura
Peter Rak, kultura

Vse je naslov enega od programskih sklopov letošnjega­ Festivala Maribor, ki se začenja­ danes. Beseda vse pravzaprav velja za celoten festival, saj je umetniški direktor ­Richard Tognetti­ spet pripravil­ samosvoj program, v okviru­ katerega bomo slišali in videli­ različne glasbene zvrsti, od priredb do praizvedb, seveda pa pri ­Avstralcu ne gre brez ­surfanja – lanski vizualno-glasbeni­ projekt Musica Surfica bo letos nadomestil Greben.

Violinist, skladatelj in dirigent ­Richard Tognetti, ki je v Maribor prispel šele včeraj, je iz Edinburškega festivala prek skypa poslal le pozdrav, saj so on in njegov Avstralski komorni orkester letos polno zasedeni. Greben je opisal kot »poskus vzbuditi občutek eksistencialnega strahospoštovanja in preseči klišeje­ o klasični glasbi, kar koli naj bi ta oznaka v letu 2012 sploh še pomenila«.

No, klišejev je v letošnjem konceptu res malo, vendar to ne pomeni, da gre za izključujoč odnos do tradicionalnega občinstva. Po Tognettijevem mnenju je pač treba zajeti vseh štirideset tisoč let, v katerih se je razvijal naš glasbeni univerzum.

V znamenju 5

Festival bo letos v znamenju številke pet, saj je Tognetti pet let na mestu umetniškega direktorja,­ festival slavi petdesetletnico, v okviru osrednjega programa pa bo petnajst koncertov. Današnji otvoritveni koncert, poimenovan Čarobnost, je simptomatičen za takšen pristop do glasbe, saj bodo na sporedu dela Paganinija, Schumanna,­ Schuberta­ in Schönberga, Tognettijeve priredbe rockerjev R. E. M., za konec pa še Dvořák in Janáček ter avstralski skladatelj Peter Sculthorpe, ki jih povezuje ohlapna vez, poimenovana Navdihujoče domoljubje.

Sledil bo programski sklop Vir z Mendelssohnovim koncertom za violino, klavir in godala ter Dénesom Várjonom za klavirjem, prvi del festivala pa bo sklenil trojček koncertov Progresivni triptih, ki bo pravi mali koncertni maraton, saj bodo v enem dnevu na treh prizoriščih predstavljeni francoski skladatelji (med drugimi Leclair, Ravel, Franck in Messiaen), sodoben pristop do Bacha in Liszta v izvedbi švicarskega violinčelista Thomasa Demenge, večer pa se bo sklenil z Vivaldijem, Pärtom in Pergolesijem.­

Nato nas čaka Eletrični vihar s svetovno praizvedbo skladbe avstralskega skladatelja Bretta Deana­ Electric Preludes. Festival Maribor je znan predvsem po lastni produkciji. Doslej so še vsako leto naročili tudi skladbo pri enem od slovenskih skladateljev, ker pa so letos izpadla tovrstna sredstva ministrstva, je po zaslugi avstralskih sponzorjev naročilo dobil Brett Dean, ki je delo posvetil Richardu Tognettiju­ in Festivalu Maribor. Istega dne bo še en festivalski večer, in sicer bodo v atmosferi dornav­skega dvorca zazveneli godalni kvarteti Pēterisa Vasksa, Arva Pärta­ in Dmitrija Šostakoviča.

K jagodnemu izboru

Omenjeni multimedijski projekt Vse bo povezoval avstralski igralec in komik Gerry Connolly, vsebina pa za zdaj ostaja skrivnost. Sledil bo tako imenovani Jagodni izbor iz programa elektroakustične zasedbe ACO Underground pod vodstvom Satu Vänskä, pri čemer se bodo zasedbi pridružila tudi imena iz rockerskih in punkerskih vod, ki bodo odigrali širok razpon glasbe, od Vivaldija do Davida Bowieja.

Soočenje soprana in osmih violončel prinaša koncertni spored Cello Rocks, mednarodna zasedba osmih čelistov, ki se jim bo pridružila slovenska sopranistka Bernarda Bobro. S koncertnim sporedom Pa kaj?! se v Maribor vrača klarinetist Mate Bekavac, med umetniki, ki bodo prvič nastopili na mariborskih odrih, pa bodo med drugimi slovita sopranistka Dawn Upshaw, mezzosopranistka Viktória Mester in tenorist Allan Clayton.

Zaključek bo v velikem slogu, saj bodo na sporedu Brahmsovih Pet koralnih prediger, dela Olivierja Messiaena ter Beethovnova Deveta simfonija »Oda radosti«, s katero je Tognetti z Avstralskim komornim orkestrom letos v okviru svetovne turneje že navdušil občinstvo in kritike.