Niet je še vedno jezen na svet

Glasbena skupina je izdala svoj drugi album in odigrala zadnji koncert v studiu 14 Radia Slovenija.

Objavljeno
22. oktober 2015 16.44
Niet
Zdenko Matoz, kultura
Zdenko Matoz, kultura

Skupina Niet se je dokončno znebila kultnosti in legendarnosti in postala klena in žlahtna zasedba, katere glasba je zelo relevanten odsev našega vsakdana. Pred kratkim je pri švedski založbi No! Records v vinilni in cede obliki z dodanimi pesmimi izšla kultna kaseta Srečna mladina, prav tako pa so pri ZKP RTVS pred kratkim izdali svoj drugi album V bližini ljudi.

Kultnost zasedbe Niet s tragičnim punk herojem in prezgodaj preminulim pevcem Primožem Habičem se je začela, ko je izšla kaseta Srečna mladina v 200 izvodih za alternativno založbo Škuc. Kot pravi Igor Dernovšek, kitarist, skladatelj in ustanovni član skupine Niet, je postala najbolj množično presnemavana kaseta v zgodovini slovenske popularne glasbe.

»Jaz te kasete nimam. Mogoče jo ima mama, ki jo je pospravila že takrat v osemdesetih. Vem, da jo ima naš nekdanji basist Aleš Češnovar in posnetke z njegove kasete so uporabili za pred kratkim izdani cede in vinilni album Srečna mladina

Nieti so zelo ponosni, da je kaseta po treh desetletjih zdaj izšla v lični izvedbi s spremno knjižico z besedili in fotografijami za založbo Ne! Records iz Švedske, ki množično izdaja stare punk plošče iz nekdanjega jugoslovanskega prostora ter tudi od drugod.

Tako so med drugim izdali redke posnetke slovenskih zasedb U.B.R., Quod Massacre, Kuzle, O! Kult, Grupa 92, S. O. R., Čao pičke, Pankrti, Tožibabe in zdaj še Niet. Ponovne izdaje delajo na res visoki ravni. Dernovšek pojasnjuje, da ta izdaja zanje pomeni res veliko priznanje.

Niet so postali prava kultna zasedba, še preden so se ponovno zbrali in začeli svoje drugo življenje z novim pevcem. Borut Marolt, ki je v skupini stopil na pevsko mesto, pravi, da so kult ubili, ko je on prišel v skupino. Dernovšek pa dodaja, da so se tega takrat zavedali. »Takrat je bil Primož Habič tako globoko zasajen v zavest Nietov. Govoric o njem in Nietih je bilo neskončno in mi se nikoli niti nismo trudili, da bi jih popravljali. Zdelo se nam je, da so pomembnejši naše igranje, naša sporočila, kot pa (p)ostati neka kultna legenda napol v pokoju.«

Borut Marolt je na drugi vaji fantom dejal, da če bo tako, kot so se dogovorili, to ne bo več kult. »Povedal sem jim, da grem na oder, le če me vsi stoodstotno podprejo. In ker so bili vsi prepričani, da je to to, smo začeli novo poglavje Nietov.

Težko je biti pameten, priti na vajo in peti Habičeve pesmi oziroma pesmi, ki jih je pel on. Na vajo je z gajbo piva prišel tudi en naš prijatelj in nas poslušal pred vrati. Ko je bilo konec vaje, je vstopil s solznimi očmi ter dejal – bilo je tako kot takrat. Take stvari so mi dale še zadnjo potrebno gotovost.«

Nieti so tako pozno začeli izdajati albume, ker niso imeli možnosti, da bi jih izdajali prej. Prišli so le do kasete. »Zdaj veliko lažje izdaš cede. Če bi bila takrat Jugoslavija normalna država, bi tudi mi takrat že imeli za seboj dva albuma,« pravi Dernovšek.

Marolt pa dodaja, da jih je »kmalu po tistem koncertu v Križankah, leta 2008 poklical Jure Longyka, da bi sodelovali pri njegovi oddaji Izštekani. Potem pa so se nam na vajah že začele dogajati neke nove pesmi in smo rekli, da bi kar ploščo posneli. Tako so na hitro naredili prvenec Trinajst. Potem je sledil punk muzikal Rokovnjači in zdaj naš drugi pravi album V bližini ljudi

Precej nenavadno je, da ima album Trinajst izpričan koncept, nekaj podobnega je bila gledališka predstava Rokovnjači. Večinski avtor pesmi pojasnjuje, da ni bilo konceptualne namere. Marolt dodaja, da je ta album še nekoliko bolj temačen, saj je »na njem še nekaj več smrti, več strahu, več paranoje«.

Dernovšek pa dodaja, da album povzema razočaranje nad človekom, nad človeštvom, nad tem, kar delamo sami sebi in drugim, naravi in Zemlji. »Če je človek kolikor toliko pri zdravi pameti, se mora počutiti vsaj nekoliko nelagodno v bližini ljudi.« Pesmi so tako kot poglavja neke knjige, delčki celote, so tematsko povezana v besedilih, medtem ko so glasbeno slogovno precej različne: od hardcora do skoraj pop rocka.