Sindikati pregnali Riccarda Mutija

Odpoved v Rimski operi: Umetnik ni zadovoljen z načinom dela in nejasnostjo v prestolnici Italije.

Objavljeno
25. september 2014 18.02
Marijan Zlobec, kultura
Marijan Zlobec, kultura

Kot strela z jasnega je iz Rima prišla vest, da je slavni italijanski diriget Riccardo Muti dal odpoved v Rimski operi in tako v novi sezoni ne bo dirigiral predvidenih dveh predstav, to je Verdijeve Aide in Mozartove Figarove svatbe.

Muti je, kot je znano, že pred leti odpovedal dirigiranje opernih predstav na Salzburškem poletnem festivalu in dunajski Državni operi, tako da je Rim ostal še edino njegovo »operno« mesto. Tako bo verjetno z njegovim dirigiranjem opernih predstav dejansko konec, saj se v milansko Scalo nikoli več ne bo vrnil.

Riccardo Muti je v pred meseci objavljeni lestvici najboljših dvajset dirigentov na svetu zasedel drugo mesto, takoj za nemškim dirigentom Christianom Thielemannom, a mnogi mislijo, da je Muti boljši dirigent. Tretji je bil Mariss Jansons.

Sindikalisti »počistijo« s še tako uglednim umetnikom

Muti se je po polomu v Scali, kjer so proti njemu glasovali uslužbenci v veliki večini, ker je hotel disciplino in red ter maksimalne umetniške angažmaje, zatekel v propadajočo Rimsko opero (Teatro dell'Opera) in takoj požel odobravanje opernega sveta, še posebej kajpada Rima na čelu s predsednikom Giorgiom Napolitanom, ki je postal takojšnji redni gost in obiskovalec njegovih opernih predstav.

Muti je nazadnje spomladi dirigiral Puccinijevo Manon Lescaut z Ano Netrebko, ki je s tem debitirala v Rimu, a tam ni vse potekalo gladko. Njegovo geslo je bilo vseskozi jasno:»Ostal bom tako dolgo, dokler bom lahko dobro delal!« Menda je Muti pred Rimsko opero lastnoročno strgal plakat s svojim portretom, ki napoveduje njegovo dirigiranje.

Hišni razlog za Mutijev odhod so sindikalisti, združeni v dve organizaciji; ti običajno »počistijo« s še tako dobrim, uglednim in na videz zaželenim umetnikom. Muti je sicer dosmrtni častni dirigent v Rimski operi, in kot navajajo časopisi, je svojo odpoved pojasnil v svojem pismu intendantu Carlu Fuortesu.

Muti menda niti nima kake zavezujoče pogodbe z opero, tako da bi sploh kaj »pretrgal«, ampak je plačan po predstavi, ki jo dirigira in v smislu najvišjih honorarjev, ki jih običajno izplačujejo v Italiji (pišejo o 25 tisoč evrih). To ni tako velik denar, če pomislimo, da marsikdo za svoje operne ali koncertne nastope zahteva veliko več in ta denar tudi zlahka dobi.

Velik finančni minus

Problem pa je, da je bila njihova opera v zadnjih letih, ko je bil v njej Riccardo Muti, finančno zelo slabo vodena, kljub vse večjemu obisku. Tako so ustvarili skupni deficit 28 milijonov evrov, od tega samo lani 12,9 milijona! Medtem pa se finančne razmere sanirajo; obljubljenih je dvajset milijonov evrov dodatne pomoči, od tega jih je pet milijonov že prispelo v opero.

Seveda se marsikdo lahko vpraša, kako kar tako nastane 13 milijonov minusa?! Problem je v tem, da vse italijanske opere vodijo bolj ali manj, največji vpliv pa imajo župani, tu konkretno rimski župan Ignazio Marino, ki pa je menda za delovanje Rimske opere prispeval 18 milijonov!

Medna slov

V svojem pismu intendantu pa Riccardo Muti ni zapisal, da se v Rim nikoli več ne bo vrnil. Morda je njegov odhod in odpoved dirigiranja dveh oper; Aida bi bila na programu že novembra, Figarova svatba pa maja 2015, taktična poteza in s tem najresnejša grožnja ter zahteva, da se vse razmere uredijo, tako v hiši kot v mestu in vladi. Zakaj bi se svetovni umetnik trudil z vsakršnimi ignoranti.

Naj pride enkrat v sezoni v Ljubljano! Tu se prav gotovo ne bo zgodilo to, kar se je poleti v slavnih rimskih termah Caracalla, ko se za predstavo Puccinijeve opere La bohème (ne sicer z Mutijem) za turiste z vsega sveta orkester ni prikazal na odru in so množici morali »uprizoriti« opero le ob spremljavi klavirja!