Twin Peaks: Magično zlitje filma in glasbe

Ena od najbolj prepoznavnih glasbenih tem vseh časov je iz uvodne špice vsake epizode serije.

Objavljeno
19. maj 2017 19.03
Jožica Grgič
Jožica Grgič

Glasba v uvodni špici vsake epizode serije Twin Peaks je ena od najbolj prepoznavnih glasbenih tem vseh časov. Skomponiral jo je Angelo Badalamenti, izdali pa so tudi soundtrack, na katerem so poleg prepoznanih instrumentalnih tem tudi pesmi, ki sta jih napisala Badalamenti in David Lynch: Into the Night, The Nightingale, Falling.

Od pesmi se najbolj spomnimo Falling v izvedbi glasbenice in igralke Julee Cruise. Badalamentijevo glasbo bomo lahko spet poslušali v kratkem, 22. maja, ko bo televizija HBO začela vrteti tretjo sezono serije. Badalamenti je skladal glasbo tudi za film Twin Peaks: Ogenj hodi z menoj ter za številne druge filme, ki jih je režiral David Lynch.

                                  Angelo Badalamenti.

Vpeljava v nadrealni svet

Serija Twin Peaks je v začetku devetdesetih let, ko so jo začeli prikazovati, nemudoma postala sestavni del popularne kulture s številnimi referencami v video igrah, pesmih, filmih, televizijskih serijah in stripih, glasba iz uvodne špice pa neizogibna na zabavah mladih. Čudovita instrumentalna glasba v špici gledalce vpelje v nadrealni svet temačnega in skrivnostnega mesteca Twin Pekas v ameriški državi Washingtopn. Tematske pesmi, ki spremljajo špice priljubljenih serij, so pogosto njihov sinonim, še posebej to velja za Twin Peaks.

Davida Lyncha je glasba vedno zanimala, kar je pokazal že v svojem prvem filmu Eraserhead iz leta 1977, zelo izrazito pa v Modrem žametu iz leta 1986, v katerem je glasbo za Isabello Rossellini skladal Badalamenti. Do sodelovanja pa je prišlo po naključju. Isabella Rossellini, ki je v filmu igrala Dorothy Valens, naj bi se za film naučila pesem Modri žamet, toda nikakor ji ni šlo, čeprav je imela svoojo učiteljico.

Producent Fred Caruso je Lynchu predlagal svojega prijatelja Badalamentija, ki bi delal s Isabello, toda Lynch je menil, da to ne bo spremenilo stvari. Na producentovo vztrajanje je Lynch provolil. Ko je Badalementi prišel, sta z Isabello v enem dopoldnevu posnela pesem. Lynh je bil navdušen. Od takrat naprej sta bila Badalamenti in Lynch neločljiva, Lynch je celo začel pisati besedila za glasbo.

Modri žamet je bil odskočna deska za poznejo svetovno slavo tako režiserja kot glasbenika. Zatem sta sodelovala v filmih Divji v srcu (1990) in Mulholland Drivu (2001) Tisto, po čemer bo Badalamenti ostaja najbolj v spominu, pa je soundtrack za Twin Peaks. Lahkotna glasbena spremljava scene, ki se je v trenutku spremenila v srhljiv dodatek.

Svoj izpiljeni glasbeni okus je Lynch pokazal tudi v filmu Izgubljena cesta (1997), kjer je zbral skupine in posameznike od Nine Inch Nailsa, The Smashing Pumpkinsa, Marilyna Mansona, Loua Reeda, Davida Bowieja, Trenta Reznorja ...

Lynch kot glasbenik

Lynch je v enem od intervjujev dejal, da ga je v glasbo vpeljal Angelo Badalamenti, kar mu je po njegovih besedah dalo dovoljenje za vstop na to področje, četudi ni glasbenik. Leta 2011 je celo posnel prvi samostojni album Crazy Clown Time, dve leti zatem njegovo nadaljevanje The Big Dream.

Poslušanje soundtracka iz serije Twin Peaks prikliče v spomin dogajanje okrog umora Laure Palmer, njenega očeta Lelanda, kako se ubije v zaporu, potem ko ga zapusti zlobni duh BOB, kontroverznega agenta Dala Coopreja ter mnogih prizorov, ki so ustvarili legendo nepozabne serije. Glasba je mešanica popa in jazza. Čeprav je Badalementijeva glasba mračna, psihodelična, ne vznemirja in ne odbija.

Twin Peaks theme je tema serije s svojim znanim uvodom, ta tema je hkrati variacija na Falling. Julee Cruise poleg tu lahko slišimo še v dveh pesmih: v The Nightingale, žalostni ljubezenski baladi ter v Into the Night z nekoliko mračnim prizvokom. Besedila za pesmi je napisal sam David Lynch.

Kultna glasba

Televizijska serija Twin Peaks ima še danes kultni status, kultni status ima tudi glasba. Glasba in film sta praviloma tesno povezana, težko bi našli lepši primer ponazoritve, kako zelo je glasba pomembna. Badalamentijeva glasba v popolnosti soustvarja atmosfero mračnih barov, v katerih se zbirajo čudaki in tisti, ki samo navzven delujejo normalni, skrivnostnost gozdov, kjer se bo zgodilo nekaj groznega.

V enem od intervjujev je Badalamenti dejal, da je bila glasba tako pomemben del serije, kot bi bila eden glavnih likov. Opisal je tudi, kako sta z Lynchem sodelovala pri pisanju glasbe. »David je sedel ob meni za klaviaturami in samo govoril. Njegove besede so me navdihnile. Vse sva v bistvu napisala, sedeč skupaj za staro klaviaturo Fender Rhodes.«

Na vprašanje, kaj naredi filmsko glasbo odlično in v čem je njegova skrivnost njegovega uspeha, je odgovoril: »Odvisno od narave filma. Včasih hočete, da gre glasba skupaj z dogajanjem na zaslonu. Spet drugič postavim idejo glasbe kot nasprotje tistemu, kar se dogaja – to je navadno bolje. Kot Julee Cruise s svojim eteričnim angelskim glasom ... ko poje v surovem kmetavzarskem baru, kot to počne v Ogenj hodi z menoj.

Mislim, ni možnosti, da bi se to zares zgodilo. Nasprotje je tisto, zaradi česar zadeva deluje. Zato imam vedno eno glavno vprašanje za režiserja, ko skladam filmsko glasbo: kaj želiš, da tvoje občinstvo čuti? Jim hočeš nagnati strah v vse kosti? Da se zvijajo na svojem sedežu? Da se počutijo lepe? S tem, kako odgovorijo na to vprašanje, dobim navodilo, kako delati. Njihove besede prevedem v glasbo.«

Ameriški skladatelj Angelo Badalamenti italijanskih korenin, rojen leta 1937, se je po najboljših močeh potrudil tudi za tretjo sezono Twin Peaksa, ki bo imela 18 epizod.