Genialna prijateljica izgine brez sledu

Elena Ferrante: Po Dnevih zavrženosti lahko v slovenščini beremo novi roman skrivnostne pisateljice.

Objavljeno
19. december 2016 13.37
epa*ITALY NAPLES CRIME EMERGENCY
Jožica Grgič
Jožica Grgič
Pisateljica, ki se podpisuje kot Elena Ferrante, svojo identiteto pa skriva pred javnostjo, se je prikupila slovenskim bralcem in posebej bralkam z Dnevi­ zavrženosti. Avtorico, ki je ustvarila svetovni fenomen, ferrantemanijo, smo v Sloveniji­ spoznali šele lani. Zdaj je pred nami še en njen roman – Genialna prijateljica.

Italijanska pisateljica uporablja psevdonim od objave prvega romana L'amore molesto (Nadležna ljubezen) leta 1992. Odločitev, da bo pisala pod psevdonimom, je pojasnila založniku na začetku: »Prepričana sem, da knjige, ko so enkrat napisane, ne potrebujejo avtorjev. Če imajo kaj sporočiti, bodo prej ko slej našle bralce; če nimajo, jih ne bodo ... Poleg tega, ali promocija ne stane? Bom avtorica, ki bo najmanj stala vašo založbo. Prihranila vam bom celo svojo navzočnost.«

Privolila je sicer v nekaj intervjujev z novinarji, toda izključno v pisne in seveda brez fotografije. Pri odgovorih je skrbno pazila, da o sebi ne bi izdala česa takega, da bi jo ljudje lahko prepoznali. Roman Dnevi zavrženosti o Olgi, ženski na pragu štiridesetih, materi dveh otrok, ki jo zaradi mlajše ženske zapusti mož, je brezkompromisna literarna analiza bolečine in jeze. Obsedel je Italijo, kritiki so ga razglasili za mojstrovino ženske proze, po njem so posneli film.

Sledili so prevodi v tuje jezike, v vse več jezikov. Elena Ferrante, četudi je bila med najbolj prodajanimi avtorji v Italiji, do objave romana Genialna prijateljica ni bila znana zunaj meja svoje države. Po izidu Genialne prijateljice se je uvrstila na lestvice najbolj branih avtorjev in tudi ocene kritikov so bile odlične. Zaradi milijonov oboževalcev po svetu jo je časopis Foreign Policy leta 2014 uvrstil med stoterico najvplivnejših intelektualcev na svetu, časopis Time pa leta 2015 med sto najvplivnejših ljudi na svetu.

Avtobiografske prvine

Genialna prijateljica (Cankarjeva založba, prevod Anita Jadrič) je prvi del tetralogije, imenovane tudi Neapeljski cikel, ki vključuje romane (še ne prevedene v slovenščino) O novem priimku, O tistem, ki beži, in tistem, ki ostane ter O izgubljeni deklici. Ti romani so v italijanščini izšli med letoma 2011 in 2014. Možno je, da so avtobiografski, in tudi zato to sago o odraščanju in dozorevanju številni kritiki primerjajo s Knausgårdovim Mojim bojem.

Pripovedovalka Genialne prijateljice je Elena, zgodba pa spremlja njeno odraščanje in prijateljevanje z Lilo v Neaplju. Deklici sta iz revnih družin, Elenin oče je vratar v mestni hiši, Lilin čevljar. Poleg dveh glavnih junakinj nastopajo še številni liki. V enem od intervjujev je Elena Ferrante povedala, da je bila zanjo ena izmed težjih stvari v tako dolgi sagi opisovati, spremljati in razlikovati toliko karakterjev. Časovno obdobje, ki ga pokriva Neapeljski cikel, je dolgo kar pol stoletja, zato je knjiga perfektna družbena freska.

Na začetku spremljamo skrivnostno situacijo. Premeščeni smo iz obdobja, v katerem sta Elena in Lila začeli prijateljstvo – nekdanji šolarki sta zdaj ženski v zrelih letih. Lila je izginila in njen že zdavnaj odrasli razvajeni sin Rino se v obupu obrne na Eleno. Čeprav sta si bili Elena in Lila nekoč zelo blizu, sta se pozneje oddaljili. Celotno preteklost njunega nenavadnega prijateljstva Elena pripoveduje kot ženska v letih. Pravi, da je Lila vedno hrepenela, da bi izginila in za sabo zabrisala vsako sled.

Tako različni

Ker skuša dojeti Lilino izginotje, se odrasla Elena v mislih vrača v predmestje Neaplja v petdesetih letih prejšnjega stoletja, na začetek druženja z Lilo. Spočetka njuno prijateljstvo poteka običajno. Elena in Lila se skupaj igrata, bereta, pogovarjata, sprehajata po soseski, skupaj pravzaprav odkrivata svet. Sta nerazdružljivi, karakterno pa zelo različni. Elena je sramežljiva, tiha, previdna, nežna, zanesljiva ... Lila je neposredna, neustrašna, odprta, vedno pripravljena tvegati, hitrih misli in reakcij ... Lilino nepredvidljivo obnašanje pogosto zmede Eleno, vendar ji je vedno pripravljena slediti, četudi se ne strinja z njo.

Včasih se zdi, da je Lila zlobna do Elene, Elena pa, da ne bi izgubila prijateljice, vse pogoltne. Ko začneta hoditi v šolo, je njuno prijateljstvo začinjeno tudi s tekmovalnostjo. Elena je pridna, vestna, blaga, željna priznanja, Lila pa z lahkoto usvaja znanje pri vseh predmetih, je samozavestna, ostra, iskriva. Elena se želi v šoli potrjevati, ne toliko zato, da bi se znebila revščine, kot zato, da bi se dokazovala pred Lilo. Zanjo je Lila nedosegljiv intelektualni ideal.

Zamenjava vlog

Z opisovanjem odnosov med prijateljicama ter med ljudmi v revnem predmestju pisateljica vešče slika okuse, občutja in vonje Neaplja tistega časa. Skozi različne like portretira mentaliteto patriarhalnega in letargičnega okolja, v katerem šteje le gmotni prestiž. V tem svetu je denar zagotovilo moči in varnosti za tiste, ki ga imajo, ter negotovosti za tiste, ki ga nimajo. Lili to najprej postane jasno, zato zavrže svoje sanje o tem, kaj bi rada v življenju počela, in namesto tega raje izkoristi svojo lepoto za to, da bi bila gmotno preskrbljena, medtem ko Elena nadaljuje šolanje. Zdaj se vlogi med Eleno in Lilo zamenjata, Lila postane talka želje po premoženju, medtem ko Elena stopa naprej po težji poti in se razvija intelektualno in osebnostno.

Prebrati prvo knjigo iz tetralogije skoraj zagotovo pomeni prebrati še naslednje tri, se pravi, da je tako napisana, da bralec hoče vedeti, kaj se z liki dogaja naprej. To je tudi odgovor na vprašanje, ali gre pisateljičino slavo pripisati njenemu skrivanju ali njenemu pisanju. Skrivnostnost je gotovo pripomogla k začetnemu zanimanju za njene knjige, toda če ne bi bile dobre, skrivnostnost ne bi prav dolgo učinkovala.

Ker o pisateljih vedno želimo vedeti vsaj nekaj malega, naj napišemo, kar je o Eleni Ferrante gotovo: rodila se je leta 1943 v Neaplju, v mladosti se je preselila v Grčijo. Vse drugo lahko z večjo ali manjšo gotovostjo izpeljemo iz junakinj njenih knjig, posebno iz Genialne prijateljice.