V avtobiografski pripovedi pisateljice Christe Wolf August (Modrijan, prevedla Ana Jasmina Oseban), ki jo je poklonila možu Gerhardu Wolfu ob šestdeseti obletnici njune poroke, je slišati posebno glasbo. Pritlehno, blagozvočno, skoraj kot mrmranje. Sicer pa je v njem zajeto besedno mojstrstvo, predvsem pa ideološka paradigma, ki jo je avtorica zagovarjala vse življenje. To je zadnja knjiga v njenem opusu, preminila je leta 2011 v Berlinu.
»Kdo sem v resnici in kaj mi preprečuje, da bi bila to, kar sem v resnici?« se je spraševala Christa Wolf, eno največjih imen povojne vzhodnonemške literature, že v romanu Premišljevanje o Christi T., ki je izšel leta 1968 in je avtorico spravil onkraj meja Vzhodne Nemčije.
Doma, torej v Vzhodni Nemčiji, je Christa Wolf zaslovela z romanom Razdeljeno nebo (1963), v katerem subtilno kritizira komunistični režim; med klasike pa se je zapisala predvsem z romanom Kindheitsmuster (Vzorci otroštva, 1976). Zgodba o Jordanovi družini, ki se znajde sredi vojne vihre, korespondira s pisateljičino življenjsko izkušnjo.
Feministična naravnanost
Posebej v sedemdesetih in osemdesetih so se z romani Christe Wolf identificirale feministke. V središču njenega zanimanja so bile ženske, kot sta Christa T. ali Nelly Jordan, pa tudi mitološke junakinje, kot sta Kasandra in Medeja.
Tudi v knjigi August, ki upoveduje zgodbo priletnega šoferja Augusta, spominjajoč se otroštva, preživetega v sanatoriju za jetične bolnike, je avtorica vpletla reference na nemške romantične pesnike, kot sta Schiller in Goethe. V povojnem ozračju, ko je bolnišnica puhtela od trohnobe, je osemletnemu dečku pomenila sidrišče deset let starejša Lilo. Dekle je otrokom vsak večer pred spanjem po spominu, saj knjig ni bilo mogoče dobiti, recitirala pesmi.
Brez eksklamacij
Kvaliteta zadnje pripovedi, ki jo je spisala Christa Wolf, je v tem, da v njej – kljub povojnemu stanju – ni eksklamacij. Zaradi psihološke pretanjenosti, s katero so opisani jetični otroci, zbrani v sanatoriju, pripoved deluje naravno, nepretenciozno. Celo smrt, ki doleti posamezne otroke, je podana skoraj kot naravna danost. August, ki se je za čas ene vožnje z avtobusom spominjal, ob koncu vstopi v stanovanje in pomisli, da še zmeraj ne najde pravih besed za to, kar občuti.
Ker se je osredotočila na marginalizirane ljudi, je Christa Wolf dobila status humanistično-komunistične avtorice. Zaradi tega je bila, tako pod režimom kot v demokraciji, izpostavljena številnim kritikam. Toda njena ideološka prepričanja niso spodnesla kakovosti njenih literarnih del. Dolgo pred padcem berlinskega zidu je Christa Wolf v Vzhodni Nemčiji prejela nacionalno nagrado za literaturo, med drugim tudi nagrado Georga Büchnerja, postala je tudi članica Akademije za umetnost v vzhodnem in zahodnem delu Nemčije. Tudi po padcu zidu je Christa Wolf, ki je nasprotovala ideji združene Nemčije, trdila, da je bila Vzhodna Nemčija resnično socialistična država. »Ljubila sem jo,« je dejala v nekem intervjuju.
Leta 1990 je avtorica objavila dvajset let star rokopis Was bleibt (Kaj ostane), nekakšen obračun z vohunstvom v Vzhodni Nemčiji, poleg tega se je tri leta kasneje, ob odprtju arhivov, pokazalo, da je pisateljica v letih 1959–1961 delovala kot vohunka. Tudi zato je odpadlo nekaj zvezdniškega leska, s katerim so posipali predvsem zgodnejše knjige Christe Wolf. Za bralce pisateljica nenadoma ni bila dovolj politično korektna, kar pa je očitno ni motilo.