Lahko greš čez črto

Pobarvanke za odrasle: V svetu se veča število ljudi, ki so v barvanju našli družabno aktivnost, sprostitev ali umetniško poslanstvo.

Objavljeno
20. julij 2015 17.19
Jela Krečič, kultura
Jela Krečič, kultura
Ko je Johanna Basford založbi Lawrence King ponudila pobarvanko za odrasle Skrivnostni vrt (Secret Garden), se jim je zdela ideja zanimiva, a nikoli si niso predstavljali, da bo knjiga doživela takšen uspeh. Od leta 2013, ko je izšla, so prodali skoraj poldrugi milijon izvodov. Sorodne publikacije množično izhajajo, prav tako se veča število odraslih, ki zdaj posegajo po barvicah.

Med tridesetimi najbolj prodajanimi knjigami na Amazonu je trenutno kar pet pobarvank za odrasle. Še vedno je na lestvici tudi prva tovrstna uspešnica Skrivnostni vrt, ki na 96 straneh prinaša vrsto črno-belih vzorcev in motivov vrtov, ki jih je avtorica oblikovala s črnilom. Ko je letos izdala novo pobarvanko Začarani gozd (Enchanted Forrest), ponudba ni mogla zadovoljiti spektakularnega povpraševanja.

»Bala sem se, da je barvanje odraslih neumno in da sem edina, ki jo to veseli,« je 31-letna Basfordova dejala za New York Times. Izkazalo se je, da je zanimanja za pobarvanke vsepovsod več kot dovolj. Danes ji precej odraslih priznava, da se radi lotevajo otroških pobarvank, potem ko otroke spravijo v posteljo. Kot ugotavljajo v nekaterih tujih medijih, odrasli pred napornim vsakdanjikom radi bežijo v svoja najrosnejša leta. Basfordova že načrtuje nov projekt Lost Ocean: An Underwater Adventure and Coloring Book, ki ga bo tokrat izdala pri ugledni založniški hiši Penguin Random House.

Še več, pobarvanke za odrasle so očitno postale založniška tržna niša, saj Amazon, denimo, ponuja več kot dva tisoč naslovov tovrstnih izdaj, ki naj bi zadovoljile kar najrazličnejše okuse: na voljo so tako pobarvanke mandal, namenjene bolj poduhovljenemu občinstvu, pa pobarvanke z motivi mest, živali, rastlinja, pa pobarvanke za hipsterje in striparsko usmerjeno občinstvo. Med najbolj prodajanimi trenutno je Pobarvanka za odrasle (Adult Coloring Book) več avtorjev.

Ta žanr je po besedah Basfordove ljudi osvojil s tem, da je taktilen, interaktiven in analogen, kar očitno priča tudi o tem, da kljub vsesplošni prevladi digitalnih tehnologij ljudje ohranjajo željo po rokodelski ustvarjalnosti. Ponekod v ZDA se ljubitelji pobarvank sestajajo na družabnih večerih, kjer skupaj barvajo, tudi nekatere prijateljske družbe druži strast do barvanja. Pri tem početju jim je všeč to, da dajo znotraj začrtanih okvirov prosto pot domišljiji, obenem pa ni nič narobe, če greš čez črto, so nekateri navdušenci povedali na NBC.

Če je za nekatere aktivnost, doslej pridržana za manjše otroke, predvsem družabne narave, drugi odrasli ugotavljajo, da jih barvanje sprošča. Nekateri psihologi, specializirani za terapijo z umetnostjo, so prepričani, da je barvanje dobro zdravilo proti stresu in tesnobi.

Prednost pobarvank naj bi bila v tem, da je človek lahko ustvarjalen, ne da bi se moral soočiti z grozo prazne strani. Boston Globe poleg tega navaja strokovnjakinjo terapije z umetnostjo, ki poudarja, da barvanje izboljšuje koncentracijo, obenem pa posameznik s svojim delom ustvarja nekaj lepega in zadovoljujočega. Poleg družbene in psihološke funkcije torej pobarvanke zadovoljujejo tudi estetski čut.

Južna Koreja in Slovenija

V Evropi naj bi po poročanju NBC veliko zanimanje za pobarvanke gojili v Franciji, kjer je naklada tovrstnih del prehitela kuharske knjige. Posebno velik odziv na pobarvanke je v Južni Koreji, kjer so prodali 430.000 izvodov Skrivnostnega gozda. To pripisujejo predvsem dejstvu, da je delo po družabnih omrežjih hvalil Kim Ki-Bum, mladi korejski zvezdnik. V ZDA je prek svoje facebook strani za pobarvanke navijala Zooey Deschanel, priljubljena igralka serije The New Girl.

Verjetno nas ne sme presenetiti, da so se svetovnemu uspehu pobarvank hoteli priključiti tudi slovenski založniki. Mladinska knjiga je izdala dve: Čar orienta in Cvetlično razkošje. Obe sta plod dela več avtorjev, založnik pa sugerira, da je mogoče pobarvane vzorce uporabiti tako za okraševanje sten kot zavijalni papir za darila.

Manija pobarvank pri tem načenja vprašanje, za kakšen knjižni žanr sploh gre. Očitno je, da naslavljajo univerzalno, globalno občinstvo, saj ne zahtevajo prevodov. Po drugi strani gre za knjige, ki z vsakim barvanjem postanejo personalizirane in unikatne.