Vsebina vsakega novega medija so vedno stari mediji, je pred več kot petdesetimi leti ugotavljal kanadski medijski teoretik Marshall McLuhan. Vsebina gledališča so bile knjige. Vsebina televizije sta bila film in gledališče. Ko so začeli v ZDA in Evropi ustanavljati nacionalne radijske postaje, so v mikrofone najprej prebirali knjige.
McLuhanovo razmišljanje velja tudi na svetovnem spletu, saj je internet na globalni elektronski platformi združil vse medijske predhodnike. Ponudniki internetnih povezav v enem paketu ponujajo pozemno, kabelsko in satelitsko televizijo, radio, časopise, kinematograf, telefon, telegraf, pisma in dostop do elektronskih knjig.
Skoraj vsi stari mediji so na spletu doživeli zvezdniške trenutke. Časopisni komentatorji in televizijski zvezdniki še nikoli niso imeli toliko bralcev in gledalcev kot danes. Viralni zapisi, fotografije in videoposnetki so se kot epidemija razširili po svetu in dosegli milijonska, celo milijardna občinstva. Le en stari medij se na spletu ni dobro počutil.
Kriminalna serija kot podkast
Podkaste so medijski komentatorji zares opazili šele lani, ko so na ameriškem javnem radiu NPR predvajali dokumentarno kriminalno dramo Serial. Internetna radijska oddaja je imela na milijone poslušalcev enak učinek kot priljubljene televizijske nanizanke: naročili so se na nove epizode, komaj čakali tedensko nadaljevanje in prirejali zabave, na katerih so skupinsko poslušali najnovejši del.
Veliki časopisi in podkasti
Sprva so se o knjigah pogovarjali predvsem ljubitelji in člani neformalnih spletnih bralnih klubov, iz katerih so se razvili nekateri znani neodvisni podkasti (Selected Shorts, Moth, Memory Palace, Truth, Poetry Foundation …). Nato so začeli pripravljati literarne podkaste tudi sodelavci časopisov in revij, ki so objavljali literarno kritiko in esejistiko. Britanski Guardian je v ambiciozni strategiji digitalnega prehoda uvedel knjižni podkast (Guardian Books Podcast), ki ga vodi njihova knjižna urednica Claire Armitstead.
Radijski ustvarjalci so sprva zviška opazovali časopisne novinarje in amaterje za mikrofoni, a so se morali tudi oni prilagoditi novemu spletnemu trendu – podobno kot sta njihove televizijske kolege presenetila youtube in priljubljenost spletnega videa. Pri britanskem BBC, ameriškem NPR in drugih radijskih postajah so najprej objavljali posnetke radijskih oddaj, ampak za spletne poslušalce takšen radijski arhiv ni bil zanimiv – razen za tiste, ki so zamudili priljubljeno oddajo ali so poslušali radio na spletu.
Zanimivi tudi za
Podkasti se v zadnjih dveh letih počasi uveljavljajo tudi v Sloveniji, predvsem zaradi večje razširjenosti pametnih mobilnikov in zagnanosti nekaterih ustvarjalcev (denimo ustanovitelja Apparatusa Anžeta Tomiča) ter novinarjev, ki uvajajo nove prakse v tradicionalno medijsko produkcijo (za kar na Radiu Slovenija skrbi Matej Praprotnik). Kljub temu pa literarna javnost doslej ni izrabila prednosti novega zvočnega medija.
Membranje
Poslušalci literarnih podkastov se lahko trenutno naročijo samo na eno internetno oddajo v slovenščini: na podkast Membranje, ki gostuje na spletni strani marsowci.net in ga soustvarja avtor tega prispevka. Radijske in televizijske oddaje o knjigah sledijo založniškemu programu slovenskih založb in živijo samo v spletnem arhivu nacionalke. Založbe in kulturne ustanove prirejajo številne literarne dogodke, ampak posnetkov ne urejajo in ne objavljajo na spletu, čeprav bi lahko z njimi dosegli precej širše občinstvo kot na živih dogodkih.
Ameriški zgledi kažejo, da lahko literarni pogovori presežejo nekajsekundno spletno pozornost in prepričajo poslušalce, da tudi po eno uro spremljajo zanimive zvočne vsebine. A je treba takšne oddaje najprej posneti in jih ponuditi na pametnih mobilnikih, česar se evropski in slovenski literarni ustvarjalci še niso naučili.