Koran za milijon evrov

V italijanski Novari so predstavili eno največjih in verjetno najdražjo knjigo na svetu.

Objavljeno
05. november 2011 19.09
Posodobljeno
05. november 2011 20.00
Alenka Zgonik, Panorama
Alenka Zgonik, Panorama
Danes so v italijanski Novari predstavili eno največjih največjo in verjetno najdražjo knjigo na svetu: 200 krat 150 centimetrov veliki Koran s 113 dragimi in poldragimi kamni. Prihodnje dni bo dragocenost odpotovala k naročniku, tatarstanski vladi, ki jo bo razstavila kot relikvijo v mošeji v Kazanu, glavnem mestu Tatarstana, avtonomne republike Ruske federacije.

Nikar si ne predstavljajmo, da je največ­ja knjiga na svetu namenjena branju. Samo za obračanje listov je potrebnih vsaj šest ljudi. Pa vendar dragocenost, s katero je treba ravnati skrajno pazljivo, ne bo samo eksponat. Kot relikvijo jo bodo razstavili v Kazanu, v največji mošeji v Rusiji, ter jo uporabljali tudi ob slovesnostih in molitvi. »Kupec ni želel, da bi izdelovalec objavil končno ceno. Vendar je samo dragocenih materialov, vgrajenih v knjigo, za več kot milijon evrov,« je povedala Erika Tabai, predstavnica izdelovalca ARC Group, ki se je specializiral za tisk in reprodukcijo knjig po starem izročilu. Njegovi izdelki so večinoma ročno vezani in narejeni iz izbranih materialov z velikim občutkom za detajle, da se čimbolj približajo izvirniku. Kupec take knjige postane lastnik delčka zgodovine v obliki očarljivega mozaika inkunabul in rokopisov.

Tisoč in ena znamenitost

Listanje po seznamu izdelkov ARC Group s sedežem v italijanski Gorici je kot listanje po najznamenitejših ilustriranih knjigah, kar jih je ustvaril človek, odkar zna pisati: od 1001 noči (v osmih zvezkih), Zgodovine izvora krščanstva Ernesta Renana (v sedmih zvezkih), zbirke danskega pravljičarja Hansa Christiana Andersena do faksimilne izdaje – ponatisa dela Bizantinski emajl, Fabrejevega Življenja žuželk, Sveta Boccaccia, Racinovih zbranih del, Homerjeve Odiseje in Ovidovih Metamorfoz. Med zahtevnimi deli za zahtevne stranke (pravoslavno cerkev v Moskvi, knjižna kluba Monplai­sir in Beli Gorod, knjižnico ruskega predsednika, muslimansko skupnost v Moskvi) jih je veliko ruskega izvora: zbirka literarnih revij Žar ptice, Ruska ljubezenska lirika, Svet umetnosti, Peter Veliki, Tri stoletja (Romanovih), zbrana dela Lermontova ... Tudi najnovejša stvaritev gre v Rusijo.

Ruski naročniki so se odločili za ARC Group, ker ga dobro poznajo. V preteklosti je to italijansko podjetje, katerega lastnika sta Slovenca, znani poslovnež in častni konzul republike Poljske v Sloveniji Nedjan Brataševec in Andrej Cernatič, že izdelalo manjšo različico istega Korana za muslimansko skupnost v Moskvi. Razpisa za knjigo niso objavili, ker je bilo edino to podjetje sposobno uresničiti projekt. »Knjigo, ki je nastajala dobro leto, smo natisnili v naši tiskarni, papir so nam po naročilu izdelali v Veliki Britaniji, drage in poldrage kamne pa prav tako po našem naročilu v Agri v Indiji, tako kot prevleko za prednjo in zadnjo platnico iz malahita. Zlato in srebrno okrasje so oblikovali v znanem filigranskem laboratoriju v Milanu,« je še povedala Tabaieva.

Delo je potekalo po preizkušenih tehnikah tiska in vezave rokopisov in inkunabul, ki zahtevajo veliko znanja, natančnosti, skrbnosti in – potrpežljivosti. Začelo se je s pripravo datotek za ustrezen format knjige. Nato je bilo treba izbrati takšen papir, da je dovoljeval kakovosten tisk in stabilnost knjige pozneje pri vezavi. »Hkrati smo iskali in izbirali druge potrebne materiale – usnje, malahit, dekorje in drugo. Opravljeni tisk je šele konec začetka. Za konstrukcijo knjižnega bloka je bilo treba vsak posamezen list ročno zgibati in sestaviti knjigoveške pole, hkrati pa nadzirati pravilnost besedil. Knjižni blok so nato ročno sešili. Za šivanje tako velikega formata so morali skonstruirati posebno delovno mizo in okvir. Ko je bil knjižni blok sešit, je sledilo krogljenje hrbta z vsemi potrebnimi ojačitvami, nato ročno brušenje in poliranje obreze knjižnega bloka, nazadnje pa zlatenje obreze. Uporabili smo način zlatenja iz 17. stoletja, z ročnim nanašanjem lističev 24-karatnega zlata. Ko je bil knjižni blok narejen, smo pripravili trideset centimetrov široke kazalne trakove iz svile z besedili, ročno izvezenimi z zlato nitjo. Pred izdelavo platnic smo naredili še usnjen hrbet knjige, že prej potiskan v zlati barvi, s specialnimi klišeji in pozlačenimi dekorji z vgrajenimi kamni iz zelenega aventurina s premerom 30 milimetrov.«

Platnice – samostojna umetnina

Izdelava platnic je potekala v več fazah. Osnova je narejena iz vodoodpornega lesa ruske breze, ki so jo prekrili s telečjim usnjem. Notranje robove platnic so potiskali z zlatimi dekorji, na platnice pritrdili plošče iz malahita, ki so jih prej pričvrstili na kovinsko osnovo. Ko so na malahit dodali še vse okrasje, je teža knjige narasla na dobrih 500 kilogramov. Med dragimi kamni na platnici pritegne pozornost največji turkiz na svetu, ki ima premer 14 centimetrov in je debel tri centimetre. Vgrajen je na sredino prednje strani, medtem ko so na štirih vogalih mlete korale s premerom 12 centimetrov in debeline 25 milimetrov. Na prvi strani je še več kamnov: 12 zelenih aventurinov, štirje rdeči jaspisi, štirje ametisti, dva lapis lazulija, dva rumena topaza, osrednji turkiz pa obdaja 32 cirkonov. Vsi ti dragi in poldragi kamni – skupaj jih je 113 – so vgrajeni na zlate in pozlačene dekoracije, ki so jih izdelali mojstri iz filigranske delavnice v Milanu. Niso razporejeni po naključju, temveč pokrivajo sedmero človeških čaker. To pomeni, da naj bi obiskovalci ob pogledu na knjigo doživeli mir in razsvetljenje.

Tako zapleten postopek nujno spremljajo težave. Prva je bil že potek vlaken v papirju – v smeri kratkega ali dolgega teka. »V našem primeru je bil potreben križni, armirani tek vlaken, ki zagotavlja stabilnost in trdnost papirja. Naslednji izziv je bil razrez papirja, kajti zaradi nestandardnih mer je bilo treba rolo ročno razrezovati. Problem pri obdelavi datotek pa je bilo množenje morebitnih napak, nečistoč – vse to je bilo treba popravljati ročno. Zaradi petbarvnega tiska in s tem počasnega sušenja smo morali tiskati izjemno počasi ter zaradi raztezanja papirja pri tako velikem formatu paziti na register. Med oblikovanjem knjižnega bloka pa je delo otežila – teža. Tudi porezava knjižnega bloka na zahtevani format je bila po svoje podvig, ker se pri takšni debelini strani zamikajo. Pri platničenju smo morali biti zaradi teže platnic izredno natančni. Zapleteno je bilo tudi zlatenje osrednjega okrasja v obliki romba, kajti galvanskih kadi takšnih velikosti ni in jih je bilo treba pripraviti posebej. Veliko natančnosti in občutka je zahtevalo tudi pritrjevanje dekorjev na podlago iz malahita, saj bi jo lahko hitro poškodovali.«

Knjiga je zaradi zapletenosti dela nastajala na različnih lokacijah. Tiskali so jo v tiskarni podjetja v Trstu. Sodelovalo je več kot trideset mojstrov različnih strok, od tiskarjev, knjigovezov do draguljarjev, filigranov, zlatarjev, celoten projekt pa je vodila in nadzorovala ekipe ARC Group. Ker so drage kamne in zlato okrasje vgradili v Novari v italijanskem Piemontu, kar je bila zadnja faza izdelave, knjige zaradi varnosti niso prepeljali nazaj na sedež podjet­ja, ampak jo bo naročnik te dni prevzel v Novari, kjer so jo predstavili na tiskovni konferenci, in jo odpeljal v Kazan z zasebnim letalom.