Ljubljana-Japonski stripi, tako imenovane mange, so množični medij, sodobna popularna kultura in oblika umetnosti. Znane so vsakemu Japoncu in Japonki. Žanrov in tematik mang je na stotine, namenjene pa so vsem starostnim skupinam, moškim in ženskam. Japonske mange so oblika poceni zabave, ki v prenatrpani japonski družbi pomeni obliko tihega pobega v lastno domišljijo.
Različni ljudje berejo različne mange, športne, družinske, ljubezenske, socialne in fantazijske. Nekateri se zatekajo v svet političnih in ekonomskih mang in preprosto zapravljajo čas z branjem nezahtevne literature. Neredki pa svoje skrite fantazije, poželenja in obsesije izživljajo v svetu erotičnih, pornografskih in pedofilskih mang.
Razvoj poceni in lahko dostopne tiskarske tehnologije je na začetku 70. let omogočil, da je kdor koli lahko ustvaril kar koli brez velikih založniških podjetij. Nastajati so začeli novi amaterski žanri mang, ki so oblikovali subkulturo japonskih stripov, ki pogosto dviguje prah v japonski javnosti.
Obsedenost starejših moških z dekletci
Konec 80. let prejšnjega stoletja so med moškimi postajale vedno bolj priljubljene amaterske, rorikon mange ali mange s tematiko spolne obsedenosti starejših moških z mladoleimi deklicami, ki so se prodajale in razpečevale zunaj tokov množične komercialne komunikacije. Čeprav so tudi v današnjih časih rorikon mange še vedno priljubljene, jih je težko izslediti, saj so postale izključno del ilegalnega podzemlja. V rorikon mangah običajno nastopajo junakinje, mlade deklice z velikimi otroškimi očmi, privlačnih ženskih oblin. Z drugimi besedami, to so nedolžna, nebogljena dekletca, ujeta v popolno razvitem telesu »seks bombe«. Deklice so pomanjkljivo oblečene in četudi so v šolskih uniformah, razkrivajo golo telo, nedrček ali spodnjice. Moški jih pogosto fizično in psihično zlorabljajo, posiljujejo in pretepajo. Teme rorikon mang, ki jih večinoma rišejo moški za moške, naj bi po mnenju mnogih izražale zapleteno obsedenost moških z mladimi deklicami in idejo o mladih (nebogljenih) dekletih.
Tarča kritik
Japonska javnost se je z rorikon mangami soočila šele konec 80. let, po aretaciji tiskarskega pomočnika Mijazaki Cutoma, ki je ugrabil, brutalno umoril in zmaličil štiri dekletca. V Mijazakijevem domu so našli obsežno zbirko rorikon mang, veliko mehke pornografije in različne zbirke strokovnih analiz takratne japonske mladine in dekliške kulture. Strokovnjaki so ugotovili, da naj bi se Mijazaki zaradi pomanjkanja človeške topline že kot otrok zatekel v fantazijski svet mang in v njem iskal uteho.
Vsebine mang so tako postale tarča kritik narodnih, kvazivladnih agencij, lokalnih oblasti, različnih prostovoljnih organizacij, združenj staršev in učiteljev, ki so začeli gonjo proti mangam.
Odsev japonske družbe?
Ali bi zato lahko rekli, da so japonske mange odsev japonske družbe? Zagotovo niso neposreden odsev celotne družbe, lahko pa so posreden odsev sprememb, ki se dogajajo v družbi sami, saj nam ponudijo vpogled v miselnost ljudi. Ali so zato japonski moški pasivno agresivni, mačistični posiljevalci? Ne, daleč od tega. Ali so zato japonske ženske perverzne, nebogljene Lolite? Ne. Različne kulture in družbe imajo različne vrednote in norme. Velik dejavnik je tudi vera, v tem primeru šintoizem in budizem, ki Japoncev ni obremenila s pojmoma greh in nečistost. Konec koncev imajo umetniki pravico do svobode izražanja in bralci pravico do izbire, dokler ni nihče poškodovan ali oškodovan. Kaj je prav in kaj ne, je včasih težko z gotovostjo trditi.
Več v četrtkovi tiskani izdaji Dela