Ocenjujemo: Marko Kociper

Jazbec s prijatelji. Galerija Šivčeva hiša, Radovljica.

Objavljeno
03. december 2015 17.42
Vesna Teržan
Vesna Teržan

Jazbec s prijatelji (Marko Kociper in gosta Marko A. Kovačič in Andrej Štular) so za dober mesec naselili Šivčevo hišo. Štular je Jazbecu v en kot postavil jazbino v drugega lutkovni oder, Kovačič pa je prispeval nekaj potretov iz »parlamenta«, ki so prevzeli podobe 3D kokošjih metamorfoz. Duhovito, ironično do meja sarkazma trije prijatelji bičajo slovencelsko družbo.

Kociprov Jazbec lomasti po slovenski stripovski krajini že dobrih 15 let, pojavil se je kmalu po Kociprovi Podgani (stripovskem albumu) in pokazal bistveno razliko (od podganjih prigod) prav v ekspresivni risbi, dinamiki dogajanja, kadriranju in humorju. Jazbec je bil na svojem začetku »lenivc«, kot mu je zabrusila Kraljeva pudlica in se počasi prelevil v akcijskega junaka z družbeno kritično držo.

Danes Jazbec komentira dejanja in postopke prascev, ki so v dvajsetih letih državo spravili na kant. Ja, kar Sveta jeza (kot je naslov albuma) te zagrabi, ko prebiraš okvirčke in slediš ilustrirani pripovedi. »Poscali so se na občutek do bližnjega, na sočutje, in še ščijejo vsem na očeh po vseh ljudeh! Vi pa vse to vidite in ste kar tiho?« Jazbecu je Kociper v usta položil besede pisatelja in dramatika Vinka Möderndorferja in to tudi ni prvič, da je Kociper ilustriral Möderndorferjevo prozo.

Na razstavi je moč videti tudi ilustracije Möderndorferjevih knjig za otroke Gledališče otroka išče in Rdečehlačka, ki uspešno konkurirajo stranem iz Jazbečevih albumov (Jazbec in ostali svet, Jazbec in otok mrtvih) in nekaj ilustracij pregovorov o volku in risu, ter nekaj stripovskih parafraz Favna slovenske popevke.

Kocipra že stejemo med slovenske klasike stripa in enega osrednjih avtorjev edicije Republika Strip in Stripburgerja. Tudi zaslužen, da se je strip znašel na uglednih knjižnjih policah ter, da je ta hibrid med literaturo in filmom postal samostojna umetniška zvrst. Spreten, duhovit ilustrator, ki v risbo položi toliko življenjske energije, da se zdi, da bodo liki pravkar oživeli. S svojimi albumi in stripi (tudi v reviji Polet pred nekaj leti) o Jazbecu je v slovenski strip prinesel zelo sodobno »filmsko« kadriranje, hitre preobrate, spretno črno-belo plastično modulirano risbo, risarsko vehemenco ter kompozicijsko in scenaristično iskrivost.

Samosvoj avtor, ki zgodbam in njihovim akterjem vedno podtakne humor skupaj s kritiko sodobne družbe, osrednjemu akterju Jazbecu in njegovim klenim deklinam v akciji, v burnih zapletih, sunkovitih preobratih in fantastičnih prigodah pa erotično sladostrastnost; ta je vedno tukaj nekje pod površino, ki žgečka in daje zgodbi turbo obrate. Kociper in Jazbec vedno zapeljeta bodisi v naslonjaču z albumom v roki, bodisi stoje na razstavi ob prebiranju stripov.