»Bog se je umaknil. Mefisto stopi v bife ...«

V Mini teatru nocoj premierna uprizoritev Mefista avtorja, igralca in režiserja Damirja Avdića.

Objavljeno
22. september 2016 12.59
Ženja Leiler
Ženja Leiler

Mini teater je zelo uspešen ­primer kakovostne umetniške institucije na tako imenovani­ neodvisni kulturni sceni, ki jo okvirja javno-zasebno partnerstvo. Umetniški koncept Mini teatra za odraslo občinstvo so predvsem postdramsko gledališče in raziskave režijske estetike.

Eksplicitni naturalizem zla

Letošnjo sezono so začeli z uprizoritvijo tragedije Tiest dramatika in rimskega stoičnega filozofa Lucija Aneja Seneke v režiji Ivice Buljana, katere predpremiero so avgusta izvedli na hrvaškem otoku Silba. Senekov eksplicitni naturalizem ter njegovi podrobni opisi zločina, prizori klanja, trupel, razkosavanja teles in kanibalizma, sodijo po mnenju dramaturginje predstave Svetlane Slapšak med tiste, ki se jih moderna drama ni lotila do danes in so primerljivi z laboratorijem Hannibala Lecterja in podobnimi fetiši iz današnje popkulture. Po njenem mnenju je Seneka brez dvoma predhodnik psihoanalize, »vsekakor pa mojster podrobnega opisovanja pošastnih posameznikov, in to predvsem njihovih dejanj in njihove neprizanesljive samo­analize«.

To seveda ponuja dramatiko, ki je danes še kako aktualna. V tragediji Tiest zapelje ženo brata Atreja, zaradi česar se mu Atrej strahotno maščuje, pobije Tiestove otroke in mu jih servira na krožniku ... V uprizoritvi nastopajo nekateri stalni sodelavci gledališča, kot je Marko Mandić, poleg njega pa še Milena Zupančič, Robert Waltl, Benjamin Krnetić, Gregor Prah ter France in Voranc Mandić.

Podpis pogodbe z zlom

V nadaljevanje sezone vstopa Mini teater nocoj s premierno uprizoritvijo Mefista. Tega znamenitega demona iz nemške mitologije, ki se je v literaturi prvič pojavil konec 16. stoletja v drami angleškega dramatika Christopherja Marlowa Doktor Faust, pozneje pa najodmevneje v Goethejevem Faustu in romanu Klausa Manna. Tokrat se je lotil motiva Mefista bosanski kitarist, pevec, pesnik, pisatelj in igralec Damir Avdić, ki že nekaj časa živi in ustvarja v Sloveniji. Uprizoritev je tudi režiral, ji napisal glasbo ter jo bo v paru z Grego Zorcem, ki je za predstavo prispeval še kostumografijo, odigral.

Z Mini teatrom Avdić sodeluje prvič, po besedah Roberta Waltla pa je »figura, ki resnično obeležuje Michaudovo teorijo o umetniku vsestranskih aktivnosti. Damir je prvo ime angažirane glasbene scene, izvajalec, avtor in režiser. Izbral je temo Mefista, demona, ki nas nagovarja k podpisu pogodbe z zlom. Mefisto je emblematska figura našega časa, opojen in zlonosen. Cilja na naš pohlep in slabosti. Po uspešnih performansih, ki jih je napravil Alen Prošić, najprej po filmu Adelino življenje in Saramagovem Eseju o slepoti, je Avdićevo delo pomembno za umetniški profil Mini teatra kot raziskovalnega mesta.«

Svet gre h koncu ...

Ekspozicijo Avdićevega Mefista so ustvarjalci opisali takole: »Dva tisoč šestnajsto. Svet gre h koncu. Bog se je umaknil. Nikogar več ni, ki bi režiral Fausta. Mefisto vstopi v bife …« To bo uprizoritev, ki »ne poskuša rušiti stereotipov mitskega navdušenja nad dvema poloma, kakor jih tudi ne poskuša vzpostavljati. Pravzaprav ničesar ne poskuša. Neposredno in brezkompromisno vstopa v zgodbo življenja človeškega in božanskega duha protagonistov. Damirja Avdića in Grege Zorca. Mefista in Boga. Pacienta in psihiatra. Režiserja in akterja.«

Mefisto je v uprizoritvi ugleden član družbe, v kateri živi: »Kljub velikim delovnim obremenitvam še premore smisel za humor. Seveda je vsega kriv. Bolezni. Zarote. Manipulacije. Neumnosti. Absurda. Predaje. Revolucije. Anarhije. Kapitalizma. Predstave. Mene. Njega. […] Vendar […] ni več prepričan, da je najboljši v tem. In to ga zlomi.«