Dnevi komedije: Humor, ki ošvrkne našo stvarnost

 Med trinajstimi prijavljenimi je selektorica Tatjana Doma izbrala osem predstav, ki se bodo potegovale za nagrad.

Objavljeno
03. marec 2017 11.42
Špela Kuralt
Špela Kuralt

Slovensko ljudsko gledališče­ Celje je od sinoči vnovič­ središče komedije. Čeprav so gledališča letos na Dneve komedije prijavila manj predstav, je selektorica festivala Tatjana Doma poudarila, da kakovost ostaja na visoki ravni. In to kljub temu, da ministrstvo očitno ne podpira komedije. Tudi letos bodo v Celju pripravili festival brez enega samega ministrskega centa.

Tatjana Doma je povedala, da je bilo letos res manj prijavljenih predstav na festival kot pretekla leta, da pa so bile te kakovostne. Med trinajstimi je izbrala osem predstav, ki se bodo potegovale za nagrade za žlahtno predstavo ter žlahtne režiserja, komedijantko in komedijanta.

Dve gledališči bosta imeli za nagrade dve železi v ognju, in sicer Drama SNG Maribor s predstavama Glorious! (v sodelovanju z Opero SNG Maribor) in Razlogi za srečo ter Prešernovo gledališče Kranj s predstavama Butnskala (v koprodukciji s Slovenskim mladinskim gledališčem) in Žalujoča družina (v koprodukciji s SLG Celje).

V iskanju novih besedil

Tatjana Doma temu, da so gledališča prijavila manj predstav, ne pripisuje velikega pomena: »Vedno več gledališč se odloči za koprodukcije in je tudi zato predstav manj. Bi pa izpostavila, da je komedijska bera dobra. Letos imamo kar tri krstne uprizoritve slovenskih komedijskih predlog [Še vedno mame SiTi Teatra BTC in Krekerja ter Butnskala in Tarzan SNG Drama Ljubljana] in štiri prve slovenske uprizoritve tujih sodobnih komedij [Peter Kušter SNG Nova Gorica, Glorious! in Pasji dnevnik – Cucki Mestnega gledališča Ptuj ter Razlogi za srečo] ter uprizoritev Žalujoče družine SLG Celje in PG Kranj srbskega klasika Branislava Nušića. Gledališča se torej ne zatekajo le k preizkušenim vzorcem, ampak iščejo nova besedila.« Vsa ta nova besedila tudi širijo ­komedijski žanr.

Tatjana Doma je poudarila, da se gledališča redkeje odločijo za komedije, »ki bi bile namenjene predvsem zabavi, ampak raje uprizarjajo družbenokritična, satirično obarvana besedila, komične drame, ki želijo ošvrkniti sodobno slovensko stvarnost ali zapletene medosebne odnose«.

***

Žirija: Pravi čas za pravo komedijo

Vsak večer bo podalo oceno občinstvo, nagrade pa bo podelila žirija, ki jo sestavljajo dramaturginja Nika Leskovšek, režiser Jernej Kobal in direktor Pokrajinskega muzeja Celje Stane Rozman.

Kaj pove o komediji manj prijav­ljenih predstav na festival? Zdaj ni pravi čas zanjo ali je slovenska gledališča ne znajo 'delati'?

Leskovšek, Kobal: Vsekakor je danes, glede na ne ravno rožnate­ čase, v katerih živimo, čas za komedijo, morda še bolj kot kdaj prej. Še bolj je morda čas za zdravo satiro. Tega si ne smemo pustiti vzeti. Treba pa je dodati, da komedija z inteligentnim humorjem zahteva veliko znanja in talenta. Kadar je res dobra, nemalokrat preraste v kultno in legendarno delo. Druga reč je seveda kvantiteta. Tukaj se moramo najprej vprašati, kaj danes še opredeliti kot komedijo in kaj vse sodi v ta žanr, saj se zdi ta opredelitev vedno bolj ohlapna in težavna, pojavljajo se tudi novi žanri ter tako imenovani žanrski hibridi.

Drugo vprašanje je številnost produkcije. Vsako leto je v gledališčih več koprodukcij. Žirija si lahko le želi, da bi imela pred sabo čim bolj različne in kakovostne predstave, in spodbuja nadaljnje delo na tem področju. Bolj kot kvantiteta je še vedno pomembna kvaliteta. Naloga žirije je predvsem posvetiti se izboru osmih tekmovalnih predstav po izboru selektorice Tatjane Doma, proučiti njihovo kakovost, upoštevati njihovo raznolikost, izpostaviti morebitne inovacije v žanru ali kakšne druge presenetljive karakteristike, predvsem pa pustiti predstavam, da prepričajo same.

Rozman: Za komedijo je vedno pravi čas. Zaupam selektorici, da si je ogledala vse prijavljene komedije, ki so bile lani prvič uprizorjene. Verjamem, da je med njimi izbrala primernih osem, ki bodo predstavljene gledalcem v Celju. Slovenska gledališča imajo na repertoarju dobre komedije in jih znajo odlično predstaviti gledalcem.

Koliko je festival Dnevi komedije po vašem danes pomemben za ­slovenski teater?

Leskovšek, Kobal: To je edini tovrstno žanrsko profiliran festival, ki je z nami že več kot četrt stoletja. Na festivalu podeljujejo nagrade za žlahtno predstavo, žlahtnega režiserja, žlahtnega komedijanta in žlahtno komedijantko po izboru strokovne žirije ter seveda nagrado po izboru občinstva.

Vse to neguje in oblikuje zavest ne samo o pomenu komedije in smeha za naš prostor ter na gledališki ravni ohranja potrebo po poznavanju in vzdrževanju znanj o komediji in njenih zakonitostih, ki so specifična za ta žanr, saj poleg vseh srečnih dejavnikov, produktivnega sodelovanja gledaliških ustvarjalcev, umetnosti in talenta komedije zahtevajo tudi precej obrtniškega znanja.

Poleg tega festival podeljuje nagrado za žlahtno komedijantsko pero in je pomemben že zaradi tega in zaradi zgornje točke, spodbujanja piscev izvirnih slovenskih komedij in gledaliških ustvarjalcev pri njihovem uprizarjanju in ozaveščanju pomena komedije za današnji čas.

Rozman: Kot vsak festival so tudi Dnevi komedije presek in pregled dela gledališč v prejšnjem koledarskem letu. Veseli me, da imamo v Celju že šestindvajset let možnost ogleda najboljših komedij, uprizorjenih v slovenskih gledališčih, prek razpisa za žlahtno komedijantsko pero pa v mestu podpiramo avtorstvo novih ­slovenskih komedij.

Kaj je po vašem nujno za dobro komedijo in kaj bo vaše vodilo pri ocenjevanju v žiriji?

Leskovšek, Kobal: Delo strokovne žirije je kolektivno sodelovanje, prav zato, da pride v ospredje čim več kvalitet različnih predstav. Pred začetkom festivala je nehvaležno govoriti o konkretnih zahtevah. Poleg tega se ponudba­ in raznovrstnost komedij v slovenski produkciji spreminjata, kar vpliva tudi na vsakoletno festivalsko bero. Vsekakor bo pri delu žirije v ospredju iskanje kakovostnih umetniških dosežkov, različnih kvalitet predstav, režijskih, igralskih stvaritev in celostnih presežkov. Pri tem so upoštevani različni strokovni kriteriji, posvetimo se tudi posebnostim in zahtevam posameznih predstav: festival je njihov čas, naj navdušijo z umetniškimi stvaritvami, svojstvenimi prijemi ter poskrbijo za izvenserijske presežke. Festival bo pokazal, kakšni bodo ti presežki.

Rozman: Kakovostna dramska predloga, dobra režija in dramaturgija, na koncu pa seveda prevlada, kot vedno v gledališču, dobra igra igralcev in tej bo namenjena vsa moja pozornost.