Iz Maribora izgnali Antikrista

Odpoved sodelovanja: Zakaj je oratorij o mariborski nadškofiji izgubil ključnega partnerja?

Objavljeno
20. februar 2014 18.50
11.6.2009 Ljubljana, Slovenija. Sebastijan Horvat, slovenski reziser.FOTO:JURE ERZEN/Delo
Jela Krečič, kultura
Jela Krečič, kultura

Nova predstava Sebastijana Horvata Igra o Antikristu postaja vroča tema.

Nastajala je v koprodukciji Maske, SNG Maribor, Cankarjevega doma ter Kuda Borza, a je največji partner – mariborski teater, opera in balet – dva meseca pred premiero sodelovanje nepreklicno odpovedal. Zakaj?

O Igri o Antikristu je za zdaj znano to, da v središče postavlja skoraj milijardno finančno luknjo, ki jo je pridelala mariborska nadškofija in s tem ogrozila 60.000 upnikov ter napovedala dolžniško krizo v Sloveniji, ki jo danes občutimo v številnih varčevalnih rezih in posledično tudi v razpadanju socialne države.

Problem skoraj milijardnega dolga Cerkve so si avtorji zamislili v formi oratorija, ki ga je uglasbila Nana Forte. K izbiri tega »žanra« jih je napeljala Voltairova misel: »Vse, kar je preneumno, da bi izrekli – zapojemo.« Natančneje, o vpetosti naše katoliške cerkve v sumljive finančne posle, bi pevski zbor s solisti zapel kot moralko; moraliziral bi o spornih dejanjih ključnih akterjev slovenske cerkve.

Zapleti

Premiera Antikrista bi morala biti 20. aprila v SNG Maribor, a je zaradi odpovedi sodelovanja tega ključnega partnerja v tem terminu ne bo. Takšno ravnanje je vsaj neprofesionalno, a ima tudi širše implikacije, smo lahko slišali na včerajšnji tiskovni konferenci, kjer so se zbrali ustvarjalci predstave: umetniški kolektiv Was ist Maribor (Andreja Kopač, Sebastijan Horvat, Matjaž Latin in Aljoša Ternovšek), predstavnika zavoda Maska Tina Dobnik in Janez Janša ter Mitja Rotovnik, direktor Cankarjevega doma, (direktor SNG Maribor Danilo Rošker je bil povabljen, a se je zaradi neodložljivih obveznosti udeležbe opravičil).

Odpoved močnega partnerja tik pred zdajci je ogrozila projekt, ki ga sicer sofinancirata tako država kot mesto, kar spravlja vse sodelujoče v nezavidljiv položaj. Širše družbeno sporočilo nenadne prekinitve sodelovanja pa je po besedah Janeza Janše povezano s partnerstvi v kulturi nasploh.

V času, ko ministrstvo na vseh straneh krči sredstva, je namreč prav povezovanje nevladnih in javnih ustanov v koprodukcijah edini način ustvarjanja in preživetja. Pri nenadni odpovedi SNG Maribor gre po njegovem za demonstracijo moči velike ustanove, ki obenem postavlja nevaren precedens za morebitna prihodnja tovrstna sodelovanja.

Nepreklicno

In kaj je bil uradni razlog za odpoved predstave? Vodstvo mariborske drame in opere je 11. februarja svojim partnerjem poslalo dopis, v katerem so sporočili, da zaradi rezanja sredstev in varčevanja na vseh ravneh odpovedujejo tri dogodke, med drugim tudi Igro o Antikristu.

Umetniški ekipi Was ist Maribor in ostalim producentom predstave se zdi ta razlog neprepričljiv, še posebej zato, ker bi se v predstavo mariborska drama vključila s svojim ansamblom in ekipo in ne z neposrednim finančnim vložkom. Poleg tega so imeli teden pred odpovedjo pri direktorju SNG Maribor Danilu Roškerju t. i. izvedbeni sestanek, kjer so govorili o pripravi predstave, medtem ko ni bilo sledu finančnih stisk.

Dogovarjali so se celo, da bi predstavo v naslednji sezoni uvrstili na abonma. Za SNG Maribor bi bila to izjemno racionalna rešitev, saj bi abonmajsko predstavo dobili praktično zastonj, je dejal Aljoša Ternovšek. Kaj se je v roku nekaj dni spremenilo?

»Razlog odpovedi sodelovanja (...) pri predstavi Igra o Antikristu ni vsebinske narave, pač pa, kot smo pojasnili avtorjem, posledica zmanjšanja proračunskih sredstev, sponzorskih in donatorskih pogodb in zlasti zmanjševanja števila zaposlenih,« so za Delo sporočili iz SNG Maribor. Zaradi teh okoliščin so bili v letošnjem letu primorani določene projekte odpovedati ali nadomestiti z manjšimi.

»Vse stroške avtorskih honorarjev in opreme predstav smo v finančnem načrtu oklestili, se odpovedali gostujočim umetnikom in se naslonili na lasten zaposleni umetniški in tehnični kader,« so še zapisali in poudarili: »Največji vložek in kapital, tudi pri omenjeni predstavi, ki je bila predvidena v okviru Opere, predstavljajo ravno zaposleni (solisti, zbor, igralci in tehnični kader), večletno zmanjševanje njihovega števila pa je pripeljalo do njihove preobremenjenosti.«

Snovalci Igre o Antikristu so ob tem opozorili na zanimivo dejstvo, da so se pred takšno stisko v mariborskem teatru in operi očitno znašli po tem, ko so (po izvedbenem sestanku 4. februarja) dobili v roke libreto za Antikrista.

A upanje za to predstavo obstaja, je poudaril Mitja Rotovnik. Z Masko so namreč našli novega močnega partnerja, ki bo priskočil z orkestrom, pevci in zborom – o njem pa v času zaključevanja dogovorov nočejo povedati nič bolj konkretnega. Edino, kar je zares znano, je to, da je lahko predstava na največjem odru Cankarjevega doma premierno uprizorjena 22. oktobra letos.