Štiri Pulcinelle Kristine Aleksove

Na nocojšnjem baletnem večeru Stravinski se bo hišna balerina predstavila v vlogi koreografinje.

Objavljeno
26. september 2012 17.15
Posodobljeno
27. september 2012 09.00
Tanja Cirman, Delo.si
Tanja Cirman, Delo.si

Vodstvo SNG Opera in Balet Ljubljana je naredilo drzno potezo. Mladi balerini, demi solistki hišnega baletnega ansambla, Kristini Aleksovi so ponudili priložnost, da pokaže svoj koreografski talent. Pod njenim vodstvom nastaja prvi del baletnega večera Stravinski Otroci na robu resničnosti, ki bo nocoj uprizorjen premierno.

Gre za njeno prvo večjo lastno koreografijo, nastavke te svojstvene predelave baleta comedie dell' arte pa smo lahko videli ob slavnostni otvoritvi Opere Zlitju stoletji pred skoraj letom dni.

Kako pogosto se dogaja, da koreografijo ponudijo še aktivnim plesalcem?

Zdi se mi, da je tovrstna praksa v tujini bolj običajna, saj je pravzaprav najlažje delati z domačimi ljudmi, ki poznajo plesalce in situacijo v hiši. Pa tudi cenejši so. Pri nas do tega že dolgo ni prišlo. V Mariboru je hišni koreograf Edward Clug, ki je hkrati tudi vodja baletne hiše. V Ljubljani pa je, kar zadeva koreografe, zevala velika luknja. Da so ponudili priložnost meni, ki s tako velikimi produkcijami nimam izkušenj, je vsekakor drzna poteza.

Kakšen izziv je bil to za vas?

Ogromen. Najprej sem se soočila z novim razmerjem odnosov. Plesalci, s katerimi sem delala, so moji kolegi, zdaj pa sem potrebovala avtoriteto, brez tega ne gre. Hkrati sem bila v stalnem kontaktu z vodstvom. Pokazati odločnost na vseh straneh je bilo zame najtežje, v veliko pomoč mi je bila celotna ekipa. Ko sem bila v dvomih, sem se pogovorila z dramaturginjo Tatjano Ažman, moje tretje oko in asistent pa je bil plesalec Lukas Zuschlag. Prvič sem se zavedla obsega takšnega projekta, saj si kot koreograf soočen z informacijami, ki jih kot plesalec nimaš in niti ne potrebuješ.

Očitno ste se tudi v tem delu znašli.

Ko delaš s plesalci in se znajdeš v situaciji, v kateri moraš svoj gib razložiti, se mora zgoditi nekakšen klik. Nekateri plesalci so kompatibilni s tvojim gibom, drugi niso. Takrat moraš gib analizirati, s tem pa stalno analiziraš sebe. Nikoli se nisem imela za klasično balerino. Želja po večjem vložku, po izražanju lastne kreativnosti, je bila vedno prisotna, zato je bil zame ta preskok odličen.

Kot izhodišče vam je služilo baletno delo Pulcinella.

Iz enega lika sem ustvarila štiri karakterno raznolike Pulcinelle, ki imajo svoje hibe, a tudi dobre lastnosti. Lastnosti vsake so odraz določenih lastnosti ali iskanj, ki so lastna tem štirim plesalcem in ti niso bili izbrani naključno. Ukvarjala sem se z impulzi, ki jih vsi bolj ali manj čutimo, a jim ne znamo priti do dna, jih ne znamo izražati. Ko sem vse očistila, so se izluščile štiri popolnoma nove zgodbe. Zgodba o Siddharthi, slika Doriana Graya, o večni lepotici z napako, saj jo njena lepota omejuje, in zgodba o neprilagojenosti v okolju kot konflikt v sebi.

Kako poteka proces združevanja glasbe in giba?

Najprej ustvarim gib in šele potem mu dam glasbo. Seveda še prej preposlušam glasbo, saj mi to pomaga pri odkrivanju razpoloženja, ki ga potrebujem. Ko ustvarjam gib na določeno glasbo, si v glavi mrmram ritme, vem, kje gre glasba gor, kje dol in kje se pomiri.

Verjetno se ta gib kasneje razvija s plesalci?

Seveda. Težko je postavljati koreografijo, ne da bi jo videl od daleč, zato jo zares postavljam s plesalci. Tudi oni so vir povratnih informacij, ko mi recimo povedo, da neki dve kombinaciji ne gresta skupaj in naj jim dam še tri korake, da bo stvar stekla. Ali pa sami dodajo kakšen gib, ko sledijo svojim občutkom. Seveda moram kdaj tudi vztrajati pri svojem, saj določene stvari vidim samo jaz kot zunanji opazovalec.

Vaša vloga v baletnem večeru je pravzaprav dvojna. Kot balerina namreč nastopate v glavni vlogi neveste v Kyliánovi Svatbi, zadnjem delu večera.

Preskakovanje je bilo blagodejno. Med vajami za Svatbo sem našla čas za oddih, med vajami za lastno delo pa sem pozabila na nevesto in samo koreografirala.

Kako je na vašo koreografijo vplivalo dejstvo, da ste sočasno tudi balerina v rokah priznanih koreografov Philipa Taylorja in Elke Schepers, ki sta postavila Svatbo?

Delo s Philipom in Elke je vneslo širino, ki jo človek potrebuje za podajanje nekega znanja in informacij. Kyliánova koreografija je vsekakor vplivala na moj izraz tako kot vsi baleti, ki sem jih plesala. Z učenjem različnih koreografij vnašamo v telo določene kode, te pa se skozi sito naših teles in umov rojevajo v novih oblikah.