11. mednarodni lutkovni festival Lutke 2012 je na prizoriščih v Lutkovnem gledališču Ljubljana, Slovenski kinoteki ter po mestnih ulicah pritegnil pozornost z izrazno pestrostjo, ki navdušuje tako prostodušnost otrok kot premaguje zadržanost odraslih.
Luknja
Gostitelji festivala (LGL) so zajeten in pester program tradicionalnega bienala uvedli že v ponedeljek zvečer s svojo premierno uprizoritvijo »lutkovnega kabareta za odrasle po motivih Carollove Alice v čudežni deželi« Luknja. Avtor scenarija, režije in glasbe Matija Solce je ob sodelovanju dramaturginje Tee Kovše in avtorice likovne podobe Mariane Stránske vsebinsko razvil in izvedbeno nadgradil svojo odmevno uprizoritev Kabaretluknja iz leta 2008, jo prenesel iz Tunela LGL na klasično prizorišče Malega odra LGL ter poleg Mihe Arha in Polonce Kores iz prvotne zasedbe pritegnil v enakovreden kvartet sproščenih ter ubranih igralcev, pevcev in animatorjev še Martino Maurič Lazar in Gašperja Malnarja.
Protagonisti živahnega dogajanja so nas domišljeno ter vrhunsko izvedeno popeljali na čarobno pravljično popotovanje, polno duhovitih asociativnih in domišljijskih izzivov tako po likovni kot tudi po zvočni in glasbeni plati. Za privlačno vodenje naše domišljije so virtuozno uporabili govorico (omejene in usmerjene) svetlobe in teme, posamičnega in partnerskega oživljanja vsakdanjih predmetov (čajnika, skodelic in krožnikov) in lutk (prstnih, ročnih, preprostih marionet itd.), njihove zvočnosti, a tudi (solističnega in večglasnega) petja in inštrumentalnega muziciranja ter učinkovite uporabe različnih jezikov ter pogovornih in narečnih zvrsti slovenščine. Uprizoritvena celota je zaživela kot skrbno domišljena in lahkotno izvedena odrska »partitura«, v kateri je vsak od protagonistov dobil priložnost za solistično »arijo«, vse skupaj pa smo doživeli predvsem kot komedijantsko razigran in partnersko ubran »godalni« kvartet.
Kamen na kamen
V torek se je na Šentjakobskem odru LGL s komorno uprizoritvijo za najmlajše Kamen na kamen predstavil El Teatre de l'Home Dibuixat iz Španije. Po zamisli in v režiji Rose Diaza je igralec in animator Tian Gombau minimalistično oživljal školjke, kamne in tudi odpadke z morske obale (recimo zavrženo ribjo pločevinko) ter nas v asketskih okvirjih »gledališča iz kovčka« poetično popeljal na popotovanje, iskanje in končno najdenje odrešilnega prijateljstva.
James Blond
Na Odru pod zvezdami LGL se je v torek zvečer predstavilo češko Divadlo Alfa z duhovito in spektakularno žanrsko parodijo James Blond v režiji Tomáša Dvořáka. Na švejkovsko robat način so se posmehnili žanrski filmski eksploataciji mita Jamesa Bonda ter z jedko posmehljivostjo posvetili tudi v zakulisje pogrošne filmske in televizijske produkcije vsakršne pozabe. Za plitvo in hipoma spremenljivo stilizirano iluzionistično scenografijo v formatu cinemaskopskega platna je poskrbel Marek Zákostelecký. Poleg burleskno karikiranih marionet na togih vodilih ter lutk, vódenih od spodaj, ki jih je burleskno oživljal radoživi oktet igralcev in animatorjev, so sodobno medijsko zasičenost in porumenelost vključevali v dogajanje tudi z občasnimi neposrednimi televizijskimi intervjuji s protagonisti. Ob duhovito parodizirani bondovski glasbi Vratislava Šrámeka so žanrsko vzdušje stopnjevali s streljanjem, dimom in odprtim ognjem.
Max Metalik
Na Krekovem trgu pred LGL je v torek zvečer pet močnih in spretnih animatorjev Pozorišta lutaka Pinokio iz Srbije ob bučni ritmični spremljavi bobnarjev in tolkalcev oživilo približno 6 metrov visoko kovinsko lutko Maxa Metalika po zasnovi in izdelavi Jari-Jussija Voijole in Rika Vormala. V režiji Bojana Barića so z velikim vzvodom na vozičku in togimi vodili iz kupa temne kovine oživili bitje, ki je nemo komuniciralo z občinstvom ter postajalo kljub spremljevalnim težkim kovinskim zvokom vse bolj nežno, krhko in prijazno.
Stanovitni kositrni vojak
Andersenovo pravljico Stanovitni kositrni vojak nam je v sredo na Malem odru MGL na prosojno tablo premišljeno naslikal Joachim Torbahn (Thalias Kompagnons) iz Nemčije. Ob romantični ljubezenski zgodbi med invalidnim vojakom in lahkonogo balerino nam je z odtisi, čopiči, pleskarskimi valjčki in skrbno izbiro barv ter oblik pričaral tudi nesluteno poetično razkošje slikarske umetnosti, njenega porajanja in izginevanja, ranljivosti in minljivosti.
Mali cirkus
Francoski umetnik Laurent Bigot (L'Oisiveraie) nas je v Tunelu LGL navdušil z minimalistično avtorsko zvočno-lutkovno uprizoritvijo Mali cirkus, v kateri je na premišljeno ozvočeni »maneži« ter na žičnih vodilih in zaslonu nad njo oživljal drobne predmete in igrače, se poigraval z njihovim daljinskim upravljanjem, njihovo raznovrstno zvočnostjo in senčno podobo. Z zgledno zbranostjo je iz nereda ustvaril povsem svojevrstno in neponovljivo zvočno-vidno »telo« uprizoritve.
Hiše klovnov
Črnoglede zgodbe osamljenih posameznikov, ki želijo pobegniti pred nasiljem medijev, zapovedanim življenjskim slogom, družinskimi nesporazumi in še posebej pred žalostjo ter smrtno grozo bližnjega, nam je v sredo zvečer v Hišah klovnov oživljala skupina Merlin Puppet Theatra iz Grčije. Dimitris Stamou (tudi režiser) in Demy Papada sta v arhaičnih in mračnih ambientih z grotesknimi lutkami, sencami in predmeti rafinirano odsevala prevladujoče zavratno pesmistično razpoloženje množic ponižanih in brezpravnih v današnji Grčiji in vse bolj tudi po vsej Evropi.