Nagrada Prešernovega sklada: Katarina Stegnar, igralka

Igralka, plesalka in performerka Katarina Stegnar prejme nagrado za stvaritve zadnjih dveh let.

Objavljeno
05. februar 2016 20.10
Jela Krečič
Jela Krečič

Igralka Katarina Stegnar je v svojem skoraj dvajsetletnem delovanju zaznamovala predvsem slovensko neodvisno gledališko sceno. Je članica skupine Betontanc in njene »podružnice« Beton Ltd., kritike pa je, denimo, navdušila tudi s svojim prispevkom v Vii Negativi.

»Neodvisna scena je zame polje svobodnega ustvarjanja, kjer vznikajo teme iz ustvarjalcev. Prav zato jo vidim kot nekakšen lakmusov papir za družbena dogajanja, kot refleksijo časa in prostora, ki ga živimo,« razmišlja Katarina Stegnar. Prepričana je, da ima takšno raziskovanje številne dobrodošle učinke in odmeve: »Neodvisna platforma je prepotrebno polje za raziskovanje novih estetskih, vsebinskih, metodoloških prijemov in ne nazadnje tudi etičnih principov umetnosti, ki kanejo čez rob v institucijo.«

Sodelovanje z Betontancem, Vio Negativo in kolektivom Beton Ltd. razume prav v tem kontekstu. »Betontanc pomeni izkušnjo različnih formatov: od gibalnega gledališča, gledališča predmetov, koncerta, filma, instalacije itd.« Tu je po njenem ključen celosten avtorski pristop ekipe. Raziskovanje izbrane teme predstave omogoča, »da se udejanjiš kot avtor teksta, koreograf, pevec, lutkar, masker, videast, dramaturg in ne nazadnje tudi čistilka.«

Via Negativa je po njenem poskrbela za vzpostavitev nove estetske struje, ki je dodobra zaznamovala slovensko gledališče nasploh. Po njenem je ta performativna platforma odprla ključna vprašanja sodobnega gledališča: na primer odnos med igralcem in gledalcem, teater osebne zgodbe, podprte s performansom, vprašanje gledališča, ki prehaja med vizualnim in dramskim principom. »Gre za gledališče, kjer sebe postaviš v središče pozornosti kot nosilca vseh gledalčevih projekcij, kjer si na odru namesto gledalca, kjer Katarina Stegnar postane vloga.«

Beton Ltd. razume kot nadgradnjo svoje ustvarjalne poti. Zanima jo kot redek fenomen izključno igralske skupine, ki ne predpostavlja klasične hierarhije delitve vlog pri oblikovanju predstave, ampak deluje horizontalno, kar prispeva k zanimivim novim in izzivalnim scenskim projektom. Zanjo je pri tovrstnih predstavah ključna izkušnja poguma: »Da si upaš spustiti se daleč, ne glede na to, da mogoče tvegaš svojo umetniško integriteto.«

Z enako etično držo Katarina Stegnar pristopa k vlogam, ki so nastale in nastajajo v sodelovanju s slovenskimi institucionalnimi odri ali drugimi neodvisnimi producenti. Nastopila je v predstavah Anton Podbevšek Teatra, SNG Drama, Gledališča Glej, Zavoda Bunker, PTL, Ex Ponta, Maske in Slovenskega mladinskega gledališča (SMG), kjer je od leta 2014 tudi zaposlena.

Občinstvo SMG jo dobro pozna po številnih vlogah zadnjega desetletja. Med drugim je nastopila kot Rosignolle v Preganjanju in umoru Jean-Paula Marata, kjer je navdušila tudi kot odlična pevka, kot Tjaša v predstavi Fragile!, kot Oliver Twist v istoimenski predstavi, kot Pavla Jesih v Pavli nad prepadom in v Rokovi modrini. Trenutno se pripravlja na vlogo enega izmed kolesc, poganjanjoč glasbeno-performativni ubijalski­ stroj ÜberŠkrip v režiji Jelene Rusjan, na jesen pa se obeta nova premiera Beton Ltd. Ich kann nicht anders.