Ocena predstave Postani obcestna svetilka

Predstava Kosovelove verze uteleša v edinstvenem gledališkem doživetju.

Objavljeno
15. januar 2014 16.02
Nika Arhar
Nika Arhar

Ob bližajoči se 110. obletnici rojstva Srečka Kosovela so režiser Andrej Jus, dramaturg Nejc Valenti, avtor glasbe Branko Rožman in izvrstno uglašen igralsko-glasbeni ansambel na mali oder postavili gledališki koncert Kosovelove poezije, naslovljen po njegovi pesmi Postani obcestna svetilka. Ta s svojim sporočilom v besedah ...

Kaj bi bil človek, če je težko

biti človek? Postani obcestna

svetiljka, ki tiho razseva

svoj sij na človeka.

... tudi uokvirja gledališko-glasbeni dogodek, ki se odmika od popularne uporabe pesnikovih verzov kot družbeno-političnih parol in gesel, s katerimi se poziva k angažiranju v javnem prostoru. Namesto tega prav takšen kontekst družbenega angažmaja izpostavi kot nedorečeno in nejasno polje, ki pripada apokaliptičnemu uniče(va)nju sveta, in se vrne k tistemu človeškemu svetu, ki je v realnosti pogosto izgubljen ali preglašen.

Gledališko-glasbeni dogodek Kosovelovo poezijo postavi na skrit kotiček sredi tega propadu zapisanega vesoljstva, v nekakšen zapuščen kabarejski prostor, kamor se zateče skupina šestih, in ga - podobno kot s pripovedovanjem zgodb mladi napolnijo zatočišče v podeželski vili v Dekameronu - naseli z eksistencialno in ustvarjalno silo Kosovelovih besed in avtorske glasbe.

V stvarnemu toku sveta ukradenemu času se približujejo skrivnostnemu človeškemu, človeka jemljejo resno, k zunanjemu svetu pa se obračajo tudi z nekaj ironije. Kristijan Guček na klavirju, Vladimir Hmeljak na bobnih in Žiga Saksida na saksofonu, poleg njih pa še Ana Facchini, Miha Nemec in Marjuta Slamič z izgrajenimi samosvojimi uprizoritvenimi identitetami svojevrstnih »beguncev« nastopijo skorajda kot čudaški liki, ki besede prepletajo z domišljenimi uprizoritvenimi vzporednimi ali kontrapunktnimi plastmi.

Težo velikih besed razbijajo z natančno koreografsko, izrazno in govorno strukturo ter v različnih načinih, od recitala do petja, od individualne interpretacije do ansambelske konstrukcije, preigravajo premišljen izbor Kosovelove poezije od družbeno usmerjene v orisovanju zunanjega sveta do intimnejše, ki se obrača k občutjem, stiskam in odzivom človeka, ki se ne pusti zlomiti, dokler mu usoda to dopušča.

Iz svojega zatočišča nagovarjajo tudi vse sedeče »po gledališčih, barih in kavarnah in drugih zabaviščih«, a predvsem pošiljajo luč iz 'svojega novega sveta', sveta svojega zatočišča, in tako izrisujejo človeka, v katerega verjamejo oziroma kakršen ta je zmožen biti. S premišljeno postavitvijo in natančno izvedbo to kolektivno telo enega - Človeka - kaže svoj pogled na Kosovela, na naš današnjik in Kosovelov verz »Vaše besede morajo imeti trenje, / da zagrabijo srca človeška.« uteleša v edinstvenem gledališkem doživetju.