Stoletnica rojstva je primerna priložnost za osvetlitev dramatike Vitomila Zupana.
Predsednica simpozija dr. Mateja Pezdirc Bartol je poudarila, da Zupanov dramski opus zaznamuje svojevrsten paradoks; po eni strani je bil avtor nagrajen z najvišjimi nagradami – Prešernova nagrada za Rojstvo v nevihti, zmaga na anonimnem natečaju jugoslovanskih gledališč z besedilom Bele rakete lete na Amsterdam –, po drugi strani pa so njegova besedila pogosto prihajala na odre z večdesetletno zamudo, nekatera do danes niso dočakala objave ali uprizoritve, od zadnje uprizoritve katere od njegovih dram pa je minilo že skoraj trideset let.
Drzna in raznolika dela
Njegove drame so bile drzne ter raznolike, tako po formi, jeziku, slogu, motivih, temah in idejah kot po žanrskih opredelitvah, saj so ob nastanku pogosto prinašale nekonvencionalne idejne in oblikovne rešitve, zato jih nikoli ni bilo mogoče vključiti v prevladujoče literarne tokove.
Ivo Svetina se je na podlagi raziskav Tarasa Kermaunerja lotil primerjave med Zupanovo tragično komedijo Aleksander praznih rok in dramo Aleksander Veliki Vladimirja Kavčiča, v katerih avtorja svoje Despota, Diktatorja, celo Mesijo demitizirata in detronizirata, kajti izkušnja naše revolucije pritrjuje tezi, da je revolucija lahko le nasilno spreminjanje sveta, ki nikdar ne more udejanjiti svojih utopičnih idej, eno despotstvo nadomesti z drugim.
Krstna bralna uprizoritev
Blaž Lukan je opozoril na percepcijo Zupanove zadnje drame Zapiski o sistemu (1975), ki je v literarnozgodovinskem kontekstu komajda registrirana, in še to včasih s povsem arbitrarnimi sodbami o njeni domnevni kritični navezavi na sočasen socialistični sistem, besedilo je bilo označeno kot 'pomanjkljivo', prav v teh navideznih pomanjkljivostih pa ležijo elementi nove, presežne kakovosti.