Predstave vse dežele, združite se!

Drama festival: Osem profesionalnih gledališč iz Slovenije in tujine se predstavi v prestolnici.

Objavljeno
27. maj 2014 17.54
 Jela Krečič, kultura
Jela Krečič, kultura

Festivali postajajo ena od privilegiranih oblik posredovanja­ umetnosti in umetniških del občinstvu. O tem pričajo tudi trenutni gledališki festivali − osmi Prelet Slovenskega mladinskega gledališča, prve dneve­ v juniju pa svoj prvi festival ­organizira tudi ljubljanska SNG Drama.

Če Prelet SMG ponuja nabor predstav zadnje sezone, je Drama festival nastal iz želje, da bi ljubljanskemu in širšemu slovenskemu občinstvu predstavili dosežke nekaterih domačih in tujih gledališč, s katerimi sodelujejo, so povedali v Drami. Izbor predstav je opravil ravnatelj Drame Igor Samobor v dialogu z domačimi in tujimi ­teatri.

»Pomen in smisel definira že sama vzpostavitev festivala profesionalnih gledališč v prestolnici, ki je usmerjen v domače in mednarodno povezovanje in izmenjave predstav, izkušenj, kreativnih energij, ki lahko vodijo tudi v koprodukcijska sodelovanja, delovna gostovanja posameznih tujih ustvarjalcev,« potrebo po novem festivalu utemeljujejo v Drami.

Prepričani so, da občinstvo s takšnim festivalom dobi večjo možnost izbire, predvsem pa dostop do kakovostnih gledaliških uprizoritev z domačih in tujih odrov, ki jih najverjetneje ne bi obiskali. Čeprav je Slovenija majhna, si ljudje namreč ne hodijo ogledovat predstav v druga mesta, zato so jih pripeljali k ljudem, pravijo v Drami.

Še sveža dela

Od 1. do 7. junija bo tako na festivalskem sporedu devet predstav osmih gledališč, od tega petih slovenskih, tržaškega teatra in dveh zagrebških gledališč.

Program festivala je zelo pester, nanj pa gledališča večinoma prinašajo zadnje predstave te sezone. Odpira jo Marina Abramović ali kako sem izgubil pot do Antigone Anton Podbevšek teatra iz Novega mesta, v kateri režiser Matjaž Berger­ križišče umetniškega in političnega podkrepi s teorijo nekaterih uglednih filozofov.

SNG Maribor se bo v Ljubljani predstavil s čisto novo predstavo Garderober Ronalda Harwooda o glavnem igralcu v Kralju Learu, ki se noče soočiti s koncem kariere.

Prav tako sveža je predstava Moderne nô drame japonskega sodobnega dramatika Jukioja Mišime, ki jo bodo v Ljubljano pripeljali iz SSG Trsta.

Ljubljanska Drama bo postregla z nedavno uprizorjenim delom Nekaj sporočil za vesolje Wolframa Lotza v režiji Sebastijana Horvata. Ponovili bodo tudi predstavo MandićStroj, v kateri eden ključnih igralcev nacionalnega teatra Marko Mandić pod taktirko Bojana Jablanovca in njegove Vie Negative preigrava svoje pretekle gledališke vloge.

V igri Vse o Ivanu koprskega gledališča je njen avtor in režiser Mare Bulc s komičnimi poudarki­ soočil glavne ženske junakinje iz osrednjih del Ivana Cankarja. Celjski teater gostuje s predstavo Kako poveš, kar si odigral dramatičarke Yasmine Reze, ki se ukvarja z vlogo pisatelja v sodobni družbi in razmerjem med literaturo in ­realnostjo.

Zagrebško mestno gledališče Gavella bo na ljubljanski sceni uprizorilo Tri sestre Čehova, zagrebško mladinsko gledališče pa Shakespearovo klasiko Hamlet.

Kavarniška dopolnitev

Gostovanja gledališč so le del festivalske ponudbe. Prvega junija bodo namreč slovesno odprli Drama kavarno z glasbenim nastopom Boštjana Gombača. Tudi preostale dni festivala bodo uprizoritveni del dopolnjevali koncerti in pogovori, umerjeni po programu: tako bo potekala debata o prevajanju neevropske dramatike ob predstavi Moderne nô drame, pa o Cankarju in njegovih dramah ob predstavi Mareta Bulca, izhodišče za pogovor bo tudi hrvaška izvedba Hamleta.­ Debatirali bodo tudi slovenski reži­serji Dušan Jovanović, Jernej Lorenci in Sebastijan Horvat.

Od kod potreba po takšni nadgradnji umetniškega dela festivala? »Gledališče tudi v festivalskem kontekstu razumemo kot enega temeljnih gradnikov družbeno-kulturnega prostora, saj je gledališka umetnost zmeraj aktualna, raste iz svojega časa za svoj čas.

In kot takšna mora sprožati preizpraševanja, razprave, iskanja. Družbeni kontekst, v katerem se že nekaj časa vrtimo in iščemo pot iz njega v neko novo dobo, se zrcali tudi v uprizoritvah, ki smo jih umestili v festival,« odgovarjajo v Drami.

To funkcijo gledališča je Drama poskušala uveljaviti že v ciklu pogovorov Družabno in družbeno, na katerih so tematizirali motive in probleme predstav, njihova ambicija je, da bi tudi Drama center postal stičišče svetov, ki navdihujejo teater in jih teater sooblikuje.

Tako so se, logično, odločili, »da Drama festival ne bo le prostor, kjer na eni strani nastopajo, na drugi gledamo, ampak živahno presečišče tem, spremljevalnih dogodkov in različnih oseb, ki bodo v njih ­sodelovale.«